Sevi ще ударят на Graham Harding Stage в афиша на британския фест Planet Rockstock
Нилза Коста за първи път в България. Афро-бразилската певица ще изнесе концерти в София, Пловдив и Велико Търново
Hauser (2 Cellos) с актуален албум на двата си концерта в Пловдив
Eufobia и Zima преди финландците Wolfheart на първия им самостоятелен концерт у нас
Джаз концерт по Мусоргски
От Хендел до Владигеров - джаз в класиката в Първо студио на БНР
Българското дуо Woomb открива концерта на португалската певица Maro със специален акустичен сет
P.I.F. с концерт-промоция "Приказката продължава"
Жените в ритъма на Балканите в Първо студио на БНР
Ветераните Past Redemption на нов дет/грайнд/ глас. Представят "Final Redemption" в столичния клуб "При Черепите"
Ясни всички групи за голямата сцена на Midalidare Rock In The Wine Valley 2024. Специален екран за финала на Европейското по футбол
hug or handshake пуснаха най-новия си сингъл "Waiting Till September", предстои премиерата му пред публика

Джазови истории из Жълтите павета 2017, част първа


Джазови истории из Жълтите павета 2017, част първа

5140

Преди близо шест години около Нова година се бяхме събрали в Банско в апартамента на приятел и си разпускахме дневно и лежерно.

Едно от другите момчета беше пуснало изключително приятна музика, която някак абсолютно пасваше на обстановката – сняг, вино, приятни приказки, добра компания, вкусна храна, топлина. Подпитах какво слушаме, отвърна ми, че е пуснал еди-кой си канал от jazzradio.com (записах си го в телефона). Превъртайки лентата назад, мисля, че това се оказа първата ми съзнателна среща с тази музика, а когато се върнахме в София, сайтът беше почти винаги отворен на лаптопа ми. Така се случи, че около две години по-късно попаднах в друго течение и вече четири години танцувам под звуците на суинговия джаз. Защо изпаднах в такива подробности за себе си? Ами, защото си дадох сметка, че джазът разказва истории. Всякак погледнато.

И така, вечерта на 6 октомври, историята ме отведе по пътя на четвъртото издание на фестивала "Жълтите павета" в театър "Българска армия". Особен есенен ден – до късен следобед се усещаше почти пролетно, а щом наближи моментът за началото на концертите от фестивала, времето стана предразполагащо към това да потънеш уютно в седалката на залата, също и в музиката. Обстановката, бих казала, бе някак обнадеждаваща – спретнати хора от всякакви възрасти дошли, за да се запознаят с "нюансите от Северозападна Европа", както загатна в откриващите си реплики самият Теодосий Спасов, директор на фестивала от създаването му. Мирослава Кацараова (Jazz FM) с лекота дирижираше събитието от сцената, като ни въвеждаше с любопитна информация около музикантите.

Два абзаца по-късно, мисля, че е време да насоча прожекторите към групите, с които ни срещнаха "Жълтите павета" в първата вечер на фестивала. Квартетът на Бендик Хофсет от Норвегия бе първата изненада за вечерта. Казвам изненада, защото в рамките на шест – седем произведения, те ни преведоха през държави, континенти, сезони, настроения, емоции, изрисуваха обстановки и хора. Бендик Хофсет (саксофон и вокали) започна с няколко думи за Теодосий Спасов, като каза, че този човек би трябвало да е национален герой за нас. Е, предполагам, че не само аз настръхнах при тези думи – винаги е в известна степен трогателно да се чуе такова признание. Докато слушах първата песен, се опитвах да "напипам" какво искат да ни предадат с нея. Нещо средно между тъга и светлина, сякаш вървиш напред, обикаляш в търсене на нещо конкретно, което ще е крайна спирка и се надяваш, че е там, но така и не стигаш, продължаваш да вървиш. След края на изпълнението Хофсет обясни, че това е "Kilamba" и е посветена на хората в Южна Африка. Огромен, лъскав, призрачен град, построен от Китай на около 30 км. от столицата на Ангола. Призрачен, защото така и не е заселен поради високите цени на имотите. Последваха "A Little Parade" и "Sommerschield Breeze" (това признавам, че помолих да ми го запишат на гърба на картичките за автографи, които раздаваха на входа). Слушайки и наблюдавайки четиримата музиканти, си мислех каква магия се създава в симбиозата помежду им. Мекият и разтапящ звук от саксофона; фината интензивност на барабаниста и перкусионист Паоло Виначиа; количеството музикалност, която може да се възпроизведе само от една струна на контрабасиста Матс Ейлертсен; тържествеността, с която пианистът Хелге Иберг съживяваше клавишите. Освен че гъделичка сетивата с величествения звук на саксофона си, Хофсет има и не по-малко пленяващ глас. Успяхме да му се насладим в още неиздаваната "Shadow Side" – красиво-тъжни лирики и унасяща мелодия. За финал ни показаха и как се справят с по-бързо темпо. А бисът бе нежната "Oh, My Country".
 
След кратка почивка и близка среща с музикантите във фоайето, където бе осигурен красив фотокорнер, се върнахме в залата в очакване на нови изненади. Както каза уважаемата Кацарова – интересно как в Севера се съдържа толкова много топлина. Този път в лицето на шведите Нилс  Берг "Синемаскоп". През годините ми на активно ходене по концерти и събития, си създадох нещо като неофициален мислен списък на топ най-любопитни проекти на музиканти. Ей, тук се печели някоя от предните позиции! В най-позитивен смисъл, разбира се.

На човек са му нужни около две песни, за да свикне с концепцията на новаторското джаз трио и да приеме, че макар и странна, всъщност тя работи по един провокиращ начин. Нилс Берг е многопластов талант с изключително находчиви идеи. Бих казала, че той е ядрото на групата, тъй като не само свири на няколко инструмента, сред които и вълшебният саксофон - фокус на тазгодишния фестивал, но и се занимава с техническата част по видеата, които са техният отличителен белег. YouTube е пълен с какво ли не, а той се е насочил към улични или случайни музиканти по света – взима видеото, реже, споява и го превръща в съвсем нов продукт. Разбира се, отдаваше нужната чест на всеки, участвал в концерта им чрез визуализациите. По-специално внимание се обърна на песента "Laddi Tells Тhe Truth", която бе из първите изпълнени за нас, а залата бе превзета от спокойствие и слънчеви лъчи, които сякаш струяха от мъжа на видеото – облечен целият в бяло, някъде из Пенджаб, на един път до гора и поле. Лириките му били напълно импровизирани, пеел за това, че едно дърво не е гора, а един човек не е човечество – в обединението е смисълът. Следващата песен бе като секундно зашеметяване и потръпване – стари кадри от някогашната TV Bulgaria, а гласът бе на Валя Балканска. Както лидерът на триото сам каза – това е космическа музика. Съчетанието на вокалите ѝ с полъха на скандиванския джаз е нещо като рецепта за идеален звук. Мернах в публиката Иван Шопов и силно се надявам да му е дошла някоя нова хрумка по повода. Последва мелодия, посветена на градчето Тролхетан, Швеция, съпътствано с кадри и музика от уличен изпълнител.  

Както и по време на предния концерт, тук също размишлявах как в различието си, музикантите се допълват. Може би, защото са нови за мен, вероятно защото музиката им провокира да се замисля. В случая, дори визуално имаше стилистично открояване – Нилс Берг бе като главен герой от някой съвременен готин комикс, барабанистът Кристофър Кантильо бе по-скоро човек, с когото ще изпиете по бира на пейка в парка, а басистът Йозеф Калердал сякаш леко отнесен, но знаеше своето място в света. Последва песен, която казаха, че е назаем от момче от Афганистан – "Pashto Love" (предполагам от езика "пущу"). Таксиметров шофьор бил превел лириките за Нилс Берг и той призна, че това е е сред редките случаи, в които се е просълзил, но не сподели с нас превода, за да можем да го изживеем по свой начин. Следващато изпълнение, ако не се лъжа, като че ми бе любимото след това с Валя Балканска. Една жена, забулена в бяло, с красив глас пееше на английски, звучеше като за саундтрак на любовна сцена от мюзикъл, но без да е натрапчиво. Имаше и песен с видео на известен пакистански вокалист и имитатор, с когото музикантите от групата биха желали да се срещнат наживо. Разказаха ни и история от Югоизточна Индия, в хотел, където около 6 сутринта всичко започнало да се тресе. Причината – в съседната стая имало репетиция по танци. Фронтменът бил допуснат вътре и заснел с телефона си, така се родила още една тяхна песен. Изобщо, пътувайки, създават своята музикална история, също, както джазът умее да ни пренася през километри и години. Дали ще е уличен музикант в метрото на Стокхолм или университет в Гана – възможностите са необятни, а резултатите повече от интересни.  

В интервю за "Дневник" Теодосий Спасов казва: "Смисълът на този фестивал е не да показвам звезди, а да показвам микро-космоси". По-точно и синтезирано определение няма да се опитвам да давам, защото така или иначе доста се разпрострях... А бе само първата вечер на концертите. Показателно е колко много може да се изпише за джаза, а и колко много не успях да предам с думите си – способността да се отпуснеш под звуците на тази музика и да те завладеят усещанията ѝ е нещо твърде специфично.

Опитайте сами.

Снимки на Емил Георгиев - в секцията "Галерия"

Още от Поп


Mysound.bg
Реклама

Галерия


The Rolling Stones - "Hackney Diamonds (Live Edition)"

Видео


Албуми


The Rolling Stones - "Hackney Diamonds (Live Edition)"

The Rolling Stones обявиха специалната версия "Hackney Diamonds (Live Edition)", включваща всички 7 песни...

Най-четени новини


виж всички