Нилза Коста за първи път в България. Афро-бразилската певица ще изнесе концерти l София, Пловдив и Велико Търново
Hauser (2 Cellos) с актуален албум на двата си концерта в Пловдив
Eufobia и Zima преди финландците Wolfheart на първия им самостоятелен концерт у нас
Джаз концерт по Мусоргски
От Хендел до Владигеров - джаз в класиката в Първо студио на БНР
Българското дуо Woomb открива концерта на португалската певица Maro със специален акустичен сет
P.I.F. с концерт-промоция "Приказката продължава"
Жените в ритъма на Балканите в Първо студио на БНР
Ветераните Past Redemption на нов дет/грайнд/ глас. Представят "Final Redemption" в столичния клуб "При Черепите"
Ясни всички групи за голямата сцена на Midalidare Rock In The Wine Valley 2024. Специален екран за финала на Европейското по футбол
hug or handshake пуснаха най-новия си сингъл "Waiting Till September", предстои премиерата му пред публика
Led Zeppelin Symphonic с нова дата през септември

Невидимият рок. Алтернативната сцена в България


Невидимият рок. Алтернативната сцена в България

3462

"Невидимият рок. Алтернативната рок сцена в България" e дебютната книга на д-р Гергана Райжекова, която се появи през март.

Подобен род научна книга за алтернативната сцена се появява за първи път на книжния пазар у нас и е особен принос не само в научно отношение, но и като рядък вид рок документалистика за българската сцена и нейните особености. Нейният автор е изследовател на рока в България и учен-теренист, антрополог, музикант и музикален журналист като книгата е задълбочено изследване и анализ на алтернативната музикална сцена и представлява докторската ѝ дисертация, която тя успешно защитава през 2017 г. в СУ "Св. Климент Охридски".

"Невидимият рок" е базирана на над 70 интервюта с представители на музикалната рок сцена в България и включва седем пълни интервюта с представители на същата тази сцена и гледната им точка за състоянието, развитието и проблеми на родната алтернативна сцена. Именно събраните интервюта са един от най-ценните приноси в книгата и представляват снимка на сцената през годините, където натежава именно въпросът защо рокът понастоящем е невидим? Главни действащи лица са Николай Костиков, ивент мениджър, Явор Ганчев, собственик на музикален магазин, Елена Пенева, РR и музикант, Емил Братанов, дългогодишен музикален журналист, Драго Балджиев, музикант и бивш помощник-управител в клуб, Тони Арнаудов, музикант и мениджър на младежки банди, и Мартин Михайлов, мениджър и управител на клубове.

Луксозното издание съдържа още два предговора, 13 глави, 7 интервюта, пълна библиография, откъси от рецензии на журито, както и списък с всички 70 интервюирани представители от музикалната сцена и наброява общо 530 страници. Шрифтът Adys, използван в книгата, е специално разработен за дислексици, а поместените ценни фотографии са дело на Нели Недева-Воева, като много алтернативни групи също подпомагат със снимков материал изданието.

"Кои са алтернативите на нашенската си алтернативна музикална сцена? Не е игра на думи. Има ги, те са масовата музика у нас: естрадата, поп и поп- фолк (да не споменавам чалгата, макар тя да натрупа с количеството и някакво качество – т.е. стана "поп-фолк"); няколко иначе валидни световни стила, които заради българското им преекспониране, ще обознача с представка – поп-рап, поп-ар-ен-би, хип-хоп-поп (така по-приляга в случая), поп-денс и поп-диско (по печелившите рецепти на "бъбъл-гумите"), поп-електроника; тук-там малко соул и фънк (къде имитация, къде със стойност). Не бива да пропускаме и вечната тийнейджърска любов по крайните, шумни и неритмични крила на екстремния метъл (не се пуска по радио и телевизия, но в училищни репетиционни все още вирее на висок градус). Може да обобщим алтернативите на алтернативната сцена с две (абсолютно достатъчни!) определения на емблематични фигури от Втората БГ рок генерация. Милена Славова би казала "мазня", а Денис Ризов – "някаква тресня", пише в рецензията си Емил Братанов.

Защо "Невидимият рок"?

"Доста дълго време търсих име на книгата и все не ми беше достатъчно адекватно и готино, а и от опит знам, че едно заглавие трябва да те грабва и да поставя въпроси пред бъдещите си читатели. Заглавието "Невидимият рок" спечели в тайно гласуване сред приятелите ми, като негов автор е Кирил Беспалов от медията Клин/Клин. Защо "Невидим"? Ами защото българският рок и в частност алтернативният рок липсва - няма го по телевизията, радиата, по музикалните медии дори отсъства, по общинските концерти в страната, няма го в пресата, съвсем бегло се прокрадва с една единствена песен (група Атлас – песента "Кукла" от 1991 г.) в учебниците по музика и въобще много малък кръг хора могат да изброят млади рок банди, които творят сега, 2019-та година. Лени Кравиц преди време пееше, че рокът е умрял. В България дори не се сещаме за него, че да го опеем. Появява се единствено по клубове, но и там има доста невидими фигури и решения, които не го тласкат към усъвършенстване и авторски композиции, а по скоро към купонджийски кавъри и трибюти", споделя авторката в интервю за Esquire.

Повече за книгата може да прочетеш на сайта: http://www.rayzhekova.com

След премиерите на изданието в София и Пловдив, предстои поредната спирка от "турнето" му - в хасковския клуб "Ралица" на 16 април, вторник.

Още от Рок


Mysound.bg
Реклама

Галерия


The Rolling Stones - "Hackney Diamonds (Live Edition)"

Видео


Албуми


The Rolling Stones - "Hackney Diamonds (Live Edition)"

The Rolling Stones обявиха специалната версия "Hackney Diamonds (Live Edition)", включваща всички 7 песни...

Най-четени новини


виж всички