Авторски музикални новини, снимки и репортажи за всички стилове и изпълнители

Ал ди Меола: Най-добрият ритъм идва от латиното!

Валентин Найденов

Ал ди Меола (Al Di Meola) ще изнесе два концерта в България. Той свири в Пловдив - на 22 ноември, ден по-късно е изявата му в Русе.

Китарният колос пристига у нас по покана на "Динго Мюзик". Заедно с именития музикант идват и трима изключително одарени изпълнители: Пео Алфонси – китара, Гумби Ортиз – перкусии, и Фаусто Бекалоси – акордеон.

Проектът Ню Уърлд Симфония ще представи изцяло акустичен проект - шеметна комбинация от фламенко, латино, джаз и уърлд.

Часове преди за пореден път да посети страната ни, имам безкрайното удоволствие да разговарям с един от най-витруозните и идейни артисти в областта на цялата съвременна музика.




Валентин Найденов: Разкажи ни накратко с какво ще ни зарадваш с предстоящите си концерти у нас, моля.

Ал ди Меола: По време на концертите правя микс от моите влияния – джаз импровизация, уърлд мюзик. Това е нещо върху което работя от много, много години основно в акустична формация.

Каза, че това ще е музикален микс. Какво споява отделните съставки?

Това са моите съставки, които съм събрал, и които обичам и развивам по един нов начин. Представям ги в синкопиран ритъм. Моят музикален подход е силно впечатлен от английската музика и се отразява върху начина, по който композирам - независимо дали става дума за авторската ми музика или за произведения на други композитори, върху чиито теми интерпретирам, като Астор Пиацола например. Копирам си ритми, но винаги се усеща влиянието на латино и уърлд музиката.

Защо толкова много обичаш латино музиката и тангото? Какво приковава интереса към тях?

Те са ми интересни със своя ритъм. Латино ритъмът е завладяващ и привлича хората. Кара те да се чувстваш добре. За мен ритъмът е най-важното нещо, необходимо да събуди интереса ти към музиката. Най-добрият ритъм идва от света на латиното. Музиката ми придобива особена стойност, когато взимам елементи от други музикални традиции и ги променям през призмата на латиното.

През годините си работил с много музиканти и от джаз, и от поп сцената – инструменталисти и вокалисти. Как това сътрудничество повлия на твоята музика и начин на свирене?

Моето първо най-голямо влияние, когато започнах, да свиря беше Чик Къриа. Той има невероятен импровизаторски талант и освен това е невероятен композитор. Когато си в такава, позиция израстваш бързо. След това дойде моето сътрудничество с Пако де Лусия, което много ми помогна да напредна като музикант. Той е уникално добър импровизатор и инструменталист и така ме вдъхновяваше. Когато до себе си имаш велик музикант, това те стимулира да станеш още по-добър и така се изкачих на друго ниво в професионалната си кариера. След това моята работа с великия Астор Пиацола ме издигна още 10 нива по-нагоре в развитието ми. Това беше чудесна следваща стъпка напред.



Спомена Чик Къриа. Като говорим за групата му Ритърн Ту Форевер (Return To Forver), смяташ ли, че тя се вписва в днешното време?

Всъщност, не. Групата ни имаше специфично звучене, собствен почерк, който беше в крак с времето си. Ние оставихме своя отпечатък върху 70-е години на миналия век. Нямаше други като нас. Днес, когато свиря с тази група, всички много се забавляваме, но музиката ни звучи като от друго време. Днес тя не може да постигне нашето новаторство. И днес Чик композира, както го правеше през онези години, така че новата ни музика носи отпечатъка на миналото. В същото време ние, музикантите, свирим така, както свирихме тогава.

Беше изключително успешен музикант във време, когато инструменталната музика не беше толкова популярна. На какво отдаваш този успех?

Бях на точното място в точното време, заедно с най-значимите музиканти на света. Бях в чудесна позиция да се откроя още в началото на кариерата си с музика, написана от Ритърн Ту Форевър – музика, която бе предизвикателство за един китарист, качествена музика. След това всичко зависеше само от мен да започна собствени проекти.

 

Ал до Чик Къриа и Стенли Кларк

 

Август ´17


ПонВтСрЧетПетСъбНед
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031