MySound.bg

Enslaved на Sofia Rocks 2013

27.07.13 / 17:51

Enslaved на Sofia Rocks 2013

Норвежките екстремни прогресари Инслейвд (Enslaved) излязоха за пръв път на българска сцена този петък на Националния стадион като част от тазгодишния Sofia Rocks.

Mощният им, добре замислен и вглъбяващ едночасов сет беше рамкиран от доста по-достъпната музика на немците Лафронтера (Lafrontera), заменили обявената банда Dorrn в последия момент, и Хематом (Hämatom), излезли преди тях, и на последвалите ги Булет Фор Май Валънтайн (Bullet For My Valentine) и Рамщайн (Rammstein).

Инслейвд са сформирани в началото на 90-те от основния песнописец Ивар Бьорнсон (Ivar Bjørnson, китари) и Грутле Хелсон (Grutle Kjellson, вокали/бас) в рамките на набиращата сили норвежка блек метъл вълна. Макар първоначално музиката им да стои в тясна съпринадлежност с тази на сродните им банди, антихристиянската им насоченост никога не се изразява във възпяване на Рогатия, а в ровене из наследството на древните скандинавци. Сега тази по-патетична част отдавна е еволюирала в задълбочено осмисляне на символи и архетипи, а откъм 2000 насам групата радикално разчупва музиката си, органично вплитайки в екстремния си звук влияния от класическия прог на 70-те.

Минaлата година Инслейвд пуснаха "Riitiir" , определено най-силната и разгърната творба в поредицата си от засега дванадесет постепенно градиращи в качеството си албума. Групата откри концерта в София именно с ударното заглавно парче на този диск. От същия беше и монументалната и епична на много нива "Roots Of The Mountain". След нея Ивар добродушно се пошегува: "Може да не харесвате песните ни, но пък поне са дълги по 10 минути".
 
Звукът е мощен и достатъчно учленен, макар че не винаги с перфектна яснота. Това е нормално за многопластов изпълнител във фестивална обстановка, както нормално е, че от различни места ще се чува различно, особено директно пред сцената.

Забележително е, че с интензивното си и перфектно изсвирено изпълнение групата до голяма степен улови ориентираната към по-други изразни средства публика, която в огромната си част не беше дошла за тях. Респект към точния и спокоен барабанист Като Бекеволд (Cato Bekkevold), чиито сложни и ударно положени партии даваха скелет на сложните композиции без изобщо да изпъкват. Както и към фините вокали и клавирни пластове на Хербранд Ларсен (Herbrand Larsen). Красота в целия сет вля и другият фин член на групата, Арве Исдал (Arve Isdal, соло китара).

Тоталнa погълнатост за мен настъпи с умопомрачителната психеделия на "Convoys To Nothingness" от "Monumension" (2001) и с последвалата я "As Fire Swept Clean Тhe Earth" от "Below Тhe Lights" (2003) – привидно хаотична, но ръководена от една по-дълбока логика. Следва заключителното парче на групата за вечерта – интерпретация на по-блекметълската "Allfadr Odinn" oт дебютното EP "Hordanes Land".
 
За мен твърде кратко изпълнение, в не най-оптималната обстановка. Толкова по-впечатляващо е оказаното силно въздействие.

Остава желанието за пълнометражен концерт в бъдеще.

Снимки на Дара Кръстич - в секцията "Галерия".