Ако човек минеше покрай столичната зала "Универсиада" събота вечер, щеше да му се предложи идилична гледка: неколцина хубавци на средна възраст по детски играйкат на федербал.
Играещите са една част от титаничната немска хеви метъл формация Blind Guardian и са в София да честват не спортния дух, а по-скоро съвсем новия си, десети студиен албум "Beyond Тhe Red Mirror".
Докато някои от нас се лутаха, опитвайки се да открият през кой вход се влиза с акредитации, на сцената заби подгряващата банда, българските младежи от Dash The Effort, заслужили мястото с победа на първите финали на WOA Metal Battle Bulgaria. Познавачите чуват влияния от Children Оf Bodom. Стегнатият и нахъсан сет продължава около половин час пред насъбиращата се публика, част от която запива бирички по тревните площи около залата.
Няколко думи и за състоянието на спортното съоръжение. "Универсиада" (1961) може да е гордо санирана с грозни огледално черни стъкла и вече ръждясващи тенекии, които стоят като огромна кръпка по бруталистичната ѝ фасада, но затова пък състоянието на прилежащите градинки е колкото отчайващо, толкова и типично. Прорасналата трева кърти плочки, глухарчета се радват на майското слънце, някогашното басейнче зее като в зомби филм, а ръждясващите пилони отправят ням упрек. Подът на фоайето на второто ниво към трибуните е страхотен, идете да го видите.
Точно по графика в 20.50 Гардиън откриха с "The Ninth Wave" от новия си албум. Публиката избухна още на средновековното хорово интро, кулминиращо с ритмично повтарящия се напев "utopia/dystopia". Впечатляващо е как бандата поднася силна политическа критика без да звучи тенденциозно или конюнктурно. Впечатляващо е също така да слушаш група, чиито фенове скандират с ентусиазъм името ѝ след всяка песен, поставяйки хората на сцената в приятното затруднение да не знаят как и кога точно да почнат следващата.
И децата знаят, че Blind Guardian свирят самобитен пауър метъл с огромно въображение, гениално усещане за динамика, сладки мелодии и органично осъвременено влияние от стария прог рок. Helloween meets Queen. Снобите, които се правят, че разбират от музика, ги отписват като детински и патетични, но факт е, че музиката им отива отвъд всякакви клишета и носи радост. А освен това притежава и особеното достойнство да не ѝ личи колко всъщност е сложна и многопластова – белег на силното изкуство, което удря направо.
Consensus sapientium твърди, че новият албум е малко неубедителен, но изцяло изпипан. Нищо от тази неубедителност не се усещаше в събота. Публиката приемаше еднакво радушно нови песни и класики, които бяха размесени с мяра в сета. Големият герой, разбира се, е чаровният вокалист Hansi Kürsch, за когото бях забравил, че разказва нелепи смешки между песните. Да харесваш гласа му е придобит вкус, но винаги ме е интригувало как може някой да пее така високо и едновременно с това така дрезгаво.
От последния диск най ме впечатлява отново дистопичната куийновска балада "Miracle Machine", изпълнена в хубава акустична интерлюдия заедно с класиката "A Past Аnd Future Secret" от култовия албум "Imaginations From The Other Side" (1995). (Ау, 20 години! Кога бяхме ученици…) Изпълнението на немците е безупречно, но за разлика от това на други техни колеги – топло и сърдечно. Звукът на различните места в залата е плътен и ясен. Изобщо, мястото е много по-добро от прехвалената "Арена Армеец", която на метъл концерт адски кънти и криви.
Надежда за бъдещето ("for everyone!") носи старият по хелоуински леещ се химн "The Last Candle" (от "Tales From The Twilight World", 1990), в края на който Ханзи предприе едно от многобройните разпявания на все тъй буйната публика. Впрочем по едно време – изненадващо или не – той обяви, че концертът се записва. Не се съмнявам, че ще се получи страхотно. Официалната част приключи с 15-минутния епос "And Then There Was Silence" от "A Night At The Opera" (2002).
Въображение!
Следва задължителният бис, който този път беше съставен от не по-малко от шест песни. Бих откроил ударната "Into The Storm" (от шедьовъра "Nightfall In Middle-Earth", 1998), както и симфо-ориенталската "Wheel Of Time" (от предпоследния проект "At The Edge Of Time", 2010).
Гардиън са в България за четвърти път и след това над двучасово празненство можем да бъдем сигурни, че и петият ще бъде все така ентусиазиращ.
Снимка: Петя Митрева
Сетлист:
The Ninth Wave
Banished From Sanctuary
Nightfall
Fly
Tanelorn (Into The Void)
Prophecies
The Last Candle
Miracle Machine
A Past And Future Secret
Journey Through The Dark
And Then There Was Silence
Бис:
Into The Storm
Twilight Of The Gods
Vahalla
Wheel Of Time
The Bard’s Song
Mirror Mirror
Коментари