Албумът "Seven Waves" ("Седем вълни") на Suzanne Ciani е акцентът в поредното издание на меломанското предаване "Картини от една изложба".
Водещият Сергей Шишов ще върне слушателите към по-ранните експерименти с електронна музика върху аналогови синтезатори. Американката е звуков дизайнер, композитор и ръководител на звукозаписна компания, издала 31 албума с пет номинации за наградата "Грами", сред основателите на жанра ню ейдж в края на 60-те години. Нейните успехи в електронната музика ѝ носят прозвището "първата жена-герой на синтезатори в Америка".
В "Seven Waves" Suzanne структурира всяка от седемте композиции като океанска вълна, започвайки меко, развивайки я до кулминация и след това отстъпвайки. Общата тема е дълбоко свързана с нейното дългогодишно очарование и вдъхновение от водната шир.
Ето какво споделя Suzanne Ciani: "Океанът винаги е бил моето творческо пространство, което никога не се променя. Има енергийна система, която ми говори. Вълните са непрекъснати. Те никога не спират, но никога не са едни и същи. В изразяването на вълните е вградена голяма променливост. На някакво ниво това всъщност е сексуална метафора, защото вълната е като женския оргазъм: бавно се натрупва, интензивно достига пик и се освобождава. Случайността не е хаос. Хората мислят, че случайността е непредсказуема, но тя се случва в рамките на параметри. Може да я контролирате. Случайността е като подправка – тя ви предпазва от безкрайното повторение, което машината иска да направи. Това е, което помага за създаването на произволния, органичен ефект на океана. Ако се опитате да създадете този звук без случайност, той няма да звучи истински, защото в океана има случайност. Вълните никога не се разбиват по един и същи начин. В музиката често използваме ритъм, който много пъти се повтаря. За мен източникът на ритъм е морето. Този ритъм не е повтарящ се, а бавен и продължителен. И той има много драма също така: може да бъде нежен или мощен.
"Седем вълни" е първият ми комерсиален албум. Отне ми две години, за да го завърша, и беше издаден за първи път в Япония през 1982 г. Той е специален за мен, защото изразява любовта и очарованието ми към ранната електронна музика с инструменти като BUCHLA. С този албум съчетах класическо-романтичното си чувство за мелодии с изумителните възможности, предлагани от електрониката. Тъй като повечето инструменти в "Seven Waves" вече не съществуват, този албум е исторически отпечатък в еволюцията на музиката, уникален за времето си, но все още валиден днес", завършва Suzanne Ciani.
"Seven Waves" ще прозвучи в "Картини от една изложба®" на програма "Хоризонт" по БНР в събота, 29 ноември, след новините от 22.00 ч.