Следващото пътешествие ги отвежда в Истанбул – с новия им албум "Bu Bir Ruya", или "Тази единствена мечта", в който участват добре познатият на българската публика Мурат от Баба Зула, Брена МакКримън (също от "Музиката на Истанбул" на Фатих Акин), Гайе Су Акьол и изобретателят на струнно-ударната гръмотевична машинария (инструмента "яйбахар") Гьоркем Шен. Петият студиен албум на Dirtmusic повежда създателите на проекта Хюго Рейс и Крис Екман в "сърцето на мрака". Както записите за най-зрелите им и оригинални до този момент дискове "Troubles" (2013) и "Lion City" (2014) са правени в столицата на Мали, Бамако, през 2012 (годината на ислямисткия терор в северната част, прокудил множество местни музиканти от страната), "Тази единствена мечта" е записван в Истанбул няколко месеца след опита за преврат в Турция през 2016 г. Всъщност пътешествието Dirtmusic започва преди малко повече от десетилетие като поредната среща на западния фолк-рок и блус с туарегските традиции в Мали - това дава повод за поредица изследвания на тази свързаност, – не само в музиката, но и в киното например с Мартин Скорсезе и Вим Вендерс. През последните години този подход все повече и повече се превръща в документално-поетично-философски коментар върху ежедневната борба на свободния човешки дух с геополитическата действителност. С "Bu Bir Ruya" формацията ни пренася от туарегската тента в гаражно студио някъде в Мали към северните предградия на Истанбул, но запазват характера и своя звук, доказвайки за пореден път, че Хюго Рейс и Крис Екман не са поредните двама западняци, екзотично сътрудничещи с местните аборигени. Пътешествието Dirtmusic е повече вътрешно опознаване на самия себе си посредством срещата с другия, отколкото етнографско изследване, защото те търсят дълбоките корени в съвременен геополитически и културен контекст, а не просто срещата с далечното, непознатото и екзотичното. Затова в най-новия им албум с особена острота са поставени въпросите за границите, за "света, който става по-малък" ( "но за кого?"), за несигурността на непосредственото бъдеще, но и с "мелодиите, които чрез танца ни свързват". И още нещо: тук откриваме красотата, ужаса, отчаянието, виденията, транса, премеждията, напрежението и мнението им върху състоянието на света. Хюго Рейс и Крис Екман сега се впускат дълбоко в турския психеделик-рок, където пъзелът от фънк, фолк, пост-пънк и електроника е нещо, от чието нареждане според тях зависи надеждата за един по-добър утрешен ден. Албумът "Bu Bir Ruya" ще бъде представен от Сергей Шишов навръх 12 май, Международния ден на Африка, в предаването "Картини от една изложба" на програма "Хоризонт" по БНР тази събота след новините от 21.00 ч. Това представяне ще бъде 5 дни преди световната концертна премиера на този албум в София.
Следващото пътешествие ги отвежда в Истанбул – с новия им албум "Bu Bir Ruya", или "Тази единствена мечта", в който участват добре познатият на българската публика Мурат от Баба Зула, Брена МакКримън (също от "Музиката на Истанбул" на Фатих Акин), Гайе Су Акьол и изобретателят на струнно-ударната гръмотевична машинария (инструмента "яйбахар") Гьоркем Шен. Петият студиен албум на Dirtmusic повежда създателите на проекта Хюго Рейс и Крис Екман в "сърцето на мрака". Както записите за най-зрелите им и оригинални до този момент дискове "Troubles" (2013) и "Lion City" (2014) са правени в столицата на Мали, Бамако, през 2012 (годината на ислямисткия терор в северната част, прокудил множество местни музиканти от страната), "Тази единствена мечта" е записван в Истанбул няколко месеца след опита за преврат в Турция през 2016 г. Всъщност пътешествието Dirtmusic започва преди малко повече от десетилетие като поредната среща на западния фолк-рок и блус с туарегските традиции в Мали - това дава повод за поредица изследвания на тази свързаност, – не само в музиката, но и в киното например с Мартин Скорсезе и Вим Вендерс. През последните години този подход все повече и повече се превръща в документално-поетично-философски коментар върху ежедневната борба на свободния човешки дух с геополитическата действителност. С "Bu Bir Ruya" формацията ни пренася от туарегската тента в гаражно студио някъде в Мали към северните предградия на Истанбул, но запазват характера и своя звук, доказвайки за пореден път, че Хюго Рейс и Крис Екман не са поредните двама западняци, екзотично сътрудничещи с местните аборигени. Пътешествието Dirtmusic е повече вътрешно опознаване на самия себе си посредством срещата с другия, отколкото етнографско изследване, защото те търсят дълбоките корени в съвременен геополитически и културен контекст, а не просто срещата с далечното, непознатото и екзотичното. Затова в най-новия им албум с особена острота са поставени въпросите за границите, за "света, който става по-малък" ( "но за кого?"), за несигурността на непосредственото бъдеще, но и с "мелодиите, които чрез танца ни свързват". И още нещо: тук откриваме красотата, ужаса, отчаянието, виденията, транса, премеждията, напрежението и мнението им върху състоянието на света. Хюго Рейс и Крис Екман сега се впускат дълбоко в турския психеделик-рок, където пъзелът от фънк, фолк, пост-пънк и електроника е нещо, от чието нареждане според тях зависи надеждата за един по-добър утрешен ден. Албумът "Bu Bir Ruya" ще бъде представен от Сергей Шишов навръх 12 май, Международния ден на Африка, в предаването "Картини от една изложба" на програма "Хоризонт" по БНР тази събота след новините от 21.00 ч. Това представяне ще бъде 5 дни преди световната концертна премиера на този албум в София.