7 септември (петък)
19:00ч. - Hakos Trios (България-Сърбия-Испания) Формацията, която ще открие второто издание на фестивала, е истинска супергрупа, създадена в Испания от сръбския барабанист и композитор Лав Ковач (вече познат на нашата публика от квартета на легендарния си баща Борис Ковач, с който свири миналата година в Плевен), българския контрабасист Васил Хаджигрудев, който това лято беше част и от групата на Крейг Бейли и Петър Салчев на по-голямата част от концертите от лятното им турне у нас, и един от водещите испански тенор-саксофонисти от новото поколение – Енрике Оливер. "Триос" е в множествено число съвсем неслучайно: в дебютния им едноименен албум участват всъщност две трио-формации на тандема Ковач-Хаджигрудев – едната със саксофониста Енрике Оливер и другата – с тромпетиста Хулиан Санчес. Ако помните първото им турне у нас през пролетта на 2017г., знаете, че групата звучи прекрасно и като квартет с гости като Димитър Льолев, Росен Захариев или Петър Момчев. Само преди няколко месеца Лав Ковач и Васил Хаджигрудев, които са приятели още от Грьонингенската консерватория и свирят заедно в още няколко групи, заздравиха сътрудничеството си и с основаването на свой собствен музикален лейбъл – HORZ – в Нови Сад. В момента Hakos Trios записва втория си албум.
20:30ч. – Mamadou Diabate Trio (Буркина Фасо) Освен музикант от голямото семейство Диабате, чиито наследници помнят корените си още от времената на Мандингската империя в Западна Африка далеч-далеч преди колонизацията, Мамаду Диабате е също така и творец, изключително отворен към културата на други народи и континенти. Живеещият във Виена перкусионист, певец и композитор е бил у нас неколкократно – за първи път на джаз фестивала в Смолян през 2007 г., където свири в квартет със Стоян Янкулов, Елица Тодорова и сънародника си от Буркина Фасо Луи Сану, а в най-нови времена – на Уърлд мюзик & Aрт-форума "Без граници" в Двореца в Балчик миналата есен, където концертът на триото му завърши в сешън с бретонските музиканти от Плантек. Само преди няколко месеца участва и като един от основните музиканти на организирания от българската Татяна Колева Amsterdam Marimba Weekend в нидерландската столица. В Плевен Мамаду Диабате, който свири на традиционния за Западна Африка пластинков ударен инструмент балафон и на камале-нгони (умалена версия на западноафриканската арфа кора), ще изнесе специална програма с музикантите Якуба Конате (перкусии, вокали) и Хамиду Койта (втори балафон, вокали). Концертът е и последната изява на музикантите в Европа до края на 2018 г., защото само два дни след плевенския "Есен Джаз Фест" Мамаду (на снимката) лети с групата си Percussion Mania за САЩ за няколкомесечна творческа резиденция.
8 септември (събота)
19:00ч. – Fly We To The Moon (България) Една от сравнително редките появи на групата на сцена през последните две години, участието на Fly We To The Moon на "Есен Джаз Фест" е част от линията, която фестивалът заяви още на първото си издание с Infusion на Теодосий Спасов и Иван Шопов, Nocktern и Surbahar – портрети на водещи български формации, творящи на границата между джаза и авангардната електронна и електроакустична музика. Подобно за Hakos Trios, и Fly We To The Moon има два основни варианта: по-често трио (Росен Захариев – тромпети, перкусии, електроника, Александър Даниел – барабани и Тодор Стоянов – клавишни, електроника) и понякога квартет (с Георги Дончев на контрабас). Групата е част от лейбъла и кръга музиканти-новатори BigBanda и е представяна на почти всички водещи форуми за неконвенционална музика у нас, както и на различни сцени в Германия, където Тодор Стоянов и Георги Дончев живеят. В рамките на платформата "Аларма Пънк Джаз" на БНР, почетен селекционер на програмата на "Есен Джаз Фест" за втора поредна година и медиен партньор на фестивала, преди три години Fly We To The Moon участваха в специален сценичен джем сешън с британските електро-джаз ветерани Eyebrow (Бристъл), а само преди няколко седмици Росен Захариев и Александър Даниел свириха в трио с ганаеца Аюуне Суле от групата на Кинг Аишоба на фестивалите "Джаз на село" (Камен бряг) и "Варненско лято".
20:30ч. – Ilire Avdiu Quartet (Косово-България) Албанската кларинетистка, композиторка и преподавателка по музика от Прищина Илире Авдиу пристига за първи път в България точно година след излизането на дебютния ѝ албум "A Night In Pristina". Едно от интересните имена на младата косовска джаз сцена, Илире Авдиу съчетава в пиесите си класическите джазови кодове с оригинална композиторска мисъл и фино преплетени албански фолклорни мелодии. По продукцията на албума й е работил Ален Хаджистефанов от Скопие, водещ тонинженер със завидна биография не само на Балканите, но и отвъд Атлантика, а за българската сцена Илире Авдиу е открита от музикалната платформа Balkans – Ways To Friendship. В Плевен Илире ще представи музиката си заедно с българските музиканти Станислав Арабаджиев (пиано), Стефан Горанов (барабани) и Михаил Иванов (контрабас) – група, създадена специално за събитието и включваща водещи български джазмени от последните две поколения, свързани по един или друг начин с "Есен Джаз Фест". Припомняме, че Станислав Арабаджиев участва миналата година на фестивала като пианист на групата на Венци Благоев, а Стефан Горанов, чиято връзка с Плевен е още по-дълбока и изначална, представи групата си на фестивала "Джаз в Галерията", предшественик на "Есен Джаз Фест", през 2016г. Михаил Иванов пък (също възпитаник на Грьонингенската консерватория, както и други участници тази година) е познат у нас като басист на няколко интернационални формации, с които е свирил на всички големи фестивали в България през последните години – Jalkan Bazz (Франция/Босна/България), Димитър Бодуров трио (Холандия/България), Мартин Любенов трио и други.
9 септември (неделя)
19:00ч. – Metaformoza (България) Един от водещите квартети на новата българска джаз сцена Metaformoza (Росен Захариев – тромпети, перкусии, Мирослав Иванов – китари, Антони Рикев – бас, клавишни и Николай Данев – барабани) съчетава по изключително умел начин фрий- и груув-началата в съвременния джаз, което си е пилотаж от най-висша категория – хем да "излезеш от квадрата" (по думите на Росен Захариев), хем да запазиш музиката "разбираема" и за по-широката аудитория. Участията им от годината на създаването им (2012) до днес включват всевъзможни малки и големи формати – от A to Jazz до "Варненско лято" и "Джаз Перелик", а миналата година издадоха и дебютния си (едноименен) албум – част от продукцията на лейбъла Music Clinic Records. Както тандема Рикев-Данев (които познаваме много добре от съвместната им работа в Ahead и Tri O Five), така и Мирослав Иванов (Инфнити, Сафо, Saint Electrics), един от водещите български китаристи през последните две десетилетия, са музиканти, любими на публиката поне в няколко жанра (и по-комерсиални, и по-арт), а Росен Захариев, който тази година участва на "Есен Джаз Фест" и с триото си Fly We To The Moon, e един от малкото посланици на пълнокръвния отвъдокеански фрий-джаз у нас, свирил още в годините си като студен в Бъркли с не един и двама световни музиканти от категорията на Матю Гарисън.
20:30ч. – King Ayisoba Band (Гана) Кинг Аишоба от Гана е истинска легенда в родната си страна, радио-звезда и определено един от най-необичайните африкански артисти, пътуващи по по-големите фестивали в Европа през последните години. Вече имахте възможност да слушате концерта на сънародника му Аюуне Суле (член на групата на Кинг Аишоба, между другото) на Водната каскада през юли, така че знаете, че музиката за колого (традиционна ганайска китара) е музика, носеща първичната и древна енергия на това, което няколко столетия по-късно американците ще нарекат "блус". Някои изследователи съвсем официално вече наричат тази музика "праисторически блус", въпреки че в съвременния свят измеренията й са много повече – както блусът е залегнал в основата на джаза, така и в ганайската музика от Горния Северозапад (откъдето са музикантите от Кинг Аишоба Бенд) той е също е основата като дух и тоналност, но в новото хилядолетие тази традиционна "знахарска" музика има и много други измерения и препратки към други жанрове и култури. Музиката за колого днес се е смесила с "музиката на света", в нея могат да бъдат открити и рок-, и джаз-, и реге елементи, но това не я е обезличило – напротив, направило я е още по-могъща и впечатляваща. Само през последните 2-3 години групата на Кинг Аишоба беше забелязана и от големи европейски фестивали от "Роскилде" (Дания), както и от ББС, а една от големите звукозаписни компании за уълрд мюзик (Glitterbeat Records) издаде и последния им албум "100 Can Die" (2017), в който като гост-вокалист участва и живата легенда на регето Лий Скреч Пери.