С история, блясък, емоция, престиж и дори "венецуелски драми"...
Не съм пропускал издание от близо 40 години. Съвсем сериозно! Югославия стартира участието си на конкурса още през 1961 и благодарение на сръбската телевизия съм се зомбирал в него още в пелени.
Първият ми по-реален спомен е от 1980 и победата на Джони Логън от Ирландия с песента "What's Another Year?". Както и страхотните британци от квартета Бъкс Физ (Bucks Fizz) с хита си "Making Your Mind Up" в Дъблин година по-късно. Тогава окончателно се влюбих в конкурса. Цялата тръпка да висиш до сред нощ пред черно-белия телевизор и да стискаш палци за фаворита си, докато текат включванията от студията на различните европейски държави, направо беше върховна.
В онези славни и пубертетни времена много се тормозех защо България не участва. Чак години по-късно проумях гениалността на Титовия социализъм и защо сърбите бяха там, а ние не.
Личното ми мнение е, че (товарищ) Михаил Горбачов и неговите братя американците се опитаха (и почти успяха) да съсипят "Евровизия". Всичко си беше наред с конкурса, до момента в който Съветският съюз и Югославия не бяха разпарчетосани на автономни махали. От тук нататък регионалният принцип на гласуване буквално разката формата на "Евровизия".
И точно в тази най-критична и сбъркана фаза, България взе, че се показа по системата "барабар Петко с мъжете". И - както винаги тук, го обърнахме на война! Словесна, де ... по тези земи други войни никой не смее да вдига от близо 60 години насам. Кражби, есемеси, манипулиране, отказване, скандали на ента, "Митре, ле" ... и в името на какво? Как пък никой не проумя, че успехът ще дойде, когато най-малко го очакваш, и сигурно с най-простичкото парче, записано набързо (справка: победителката от миналата година Лена).
Точно затова не отидох в зала 1 на НДК с нагласата да слушам шедьоври. Има си Пинк Флойд (Pink Floyd) за тази работа. Озовах се там, за да видя 19 изпълнители, които са се скъсали от бачкане, за да се преборят с ненормалния регламент в опит да създадат качествен музикален продукт за десетина дни.
Основното нещо от "Евровизия БГ" 2011 е, че шоуто си беше повече от прилично за българските стандарти. Хубава сцена, максимална сработеност на екипите, нормален звук (все пак става дума за сингбеци), водещи-хубавци (ама без аутокю е гадничко), повече от добра организация и - зала 1 е пълна наполовина. Ошлайфа се БНТ-то, дето се вика.
Изобщо не смятам да правя разбор и дисекция на 19-е конкурсни песни, най-малкото защото имам четирима близки приятели сред участниците и ще съм пристрастен. Всеки е видял и преценил сам за себе си в директното предаване, на живо или от многото визитки, кой каква песен представи.
Ясно е: видяхме един музикален паприкаш. Имаше от всичко в стилово отношение. От модерен рок, до гей-поп и от къдраво етно до безобразна естрада. Имаше и "авангардно" смехотворна английска реч, представена от дечурлигата във формацията 5-е сезона. Както и хумористична бутафория на тема "свирене на китара" в изпълнението на Мона. Имаше и един загубил се на картата швед (Jacob), дошъл от страната със затоплени тротоари, да дири ... (и аз не знам какво да дири) в подстъпите на Ориента. Поне си пееше прилично момчето.
За всичко това ще се пише с месеци. Нека с разфасоването на песните по петолиние да се занимават корифеите в бранша. Аз ще посоча само някои забавни детайли от Евровизия 2011 – България.
Например, че Мария Илиева се спъна, падна и се преби след изпълнението си в началото. Как издържа тази мегакрасавица до края - с усмивка при това, не ми е ясно! Не жена, а естетика!
Освен Поли, публиката в залата подкрепяше най-силно Лазар Кисьов!? Защо обаче, остана пълна загадка за мен. Боян Михайлов и Емилия Валенти, сред сочените първоначално за фаворити, пък не получиха онези аплодисменти, които бяха очаквани.Но кога ли родната публика е била предсказуема?!
Примата на българския рок Милена Славова имаше агитка само от ... жени!? Има нещо гнило, но ще се провери :))) Именно тази агитка обаче разпъна най-големия транспарант с името на любимката си в зала 1 на НДК. Гост изявата на Бон Бон беше зверски добра. Това определено е българската фабрика за таланти. Дано и силиконът, и музикалният му фон да са излезли от мода, докато тези дечица пораснат.
Тазгодишните представители в Дюселдорф от Румъния - триото Хотел FM (Hotel FM) са "хахо-хихи" и изобщо не приемам, че северната ни съседка е реализирала "бум" в европейската музика с тези еднотипни песни-веселушки. Нашето парче е в пъти по-добро!
Румънеца и Енчев са дива чалга с речетативи. Те бяха най-гнусното нещо в целия спектакъл. Циркаджийската хореография с онези деца от "България търси ... откачени", съвсем довърши изявата им. Някой да е забелязал, че едно момиченце ходи по натрошени стъкла в безумната какофония?
За Дърти Пърчис и Tri O Five няма какво да се каже, освен че са абсолютна класа. Толкова за гостите! Вота на Академията го знаех един час преди началото. Признаха си без бой и подкупи! :)))
Стигаме до победителката
Е, тук става сложно, много сложно, защото Поли Генова е човек, с когото съм се виждал почти всеки ден през последните 9 месеца. Знам през какво премина и каква воля прояви за тази победа, която си беше нейна и преди две години още, ама нали трябваше "да разлаем кучетата" тогава! Поли е страхотен човек и приятел! Тя почти няма личен живот заради музикалната си кариера. Онова по жълтите вестници са овехтели комикси. Дори гледам, че и те не я закачат напоследък. Просто няма за какво!
Помните ли, в едно по-старо време съществуваха едни препоръки за приемане на работа или за членство в Комсомола? Ако ползвам техния шаблон, за да опиша Генова, би се получило нещо от сорта:
Поли Генова е лъчезарна и спретната колежка. Отзивчива е. Винаги готова да се притече на помощ на изпаднал в беда и прави страхотна бисквитена торта. Поздравява по-възрастните и би им отстъпила място в трамвая, ако ползваше такъв. Обича животните и в момента е завъдила две котки, куче и жаба. Жабата е женска и онова с целуването за късмет на Поли отпада. Спи малко, пее много и обожава бабите си. Истинска софиянка е от най-древни времена и не прекалява с ракия и вино! С ракия и вино, казах!
Във връзка с горепосочените факти, лично аз смятам, че Поли Генова съвсем заслужено спечели "Българската Евровизия" 2011 и ще представи достойно страната ни в Германия след три месеца.
И стига сме търсили под вола ... биче-то! Това е ПОП музика, по дяволите! В близо 60-годишната история на "Евровизия", поне половината песни-победителки са по-слаби от "На инат"! Всичко е до шанс, вяра и харизма!
А часът на Поли вече настъпи.
Успех в Дюселдорф! Аплодисменти за БНТ!
И нека да е на инат!