След звездното посрещане на Лейди Гага (Lady Gaga) на летище София, което ѝ устроиха фенове и организатори, и няколко активни нейни дни в столицата, провокативната певица не само се представи за първи път у нас, но именно от нашата столица стартира европейската част от турнето си The Born This Way Ball.
Трудно е да се каже, че това, което видяхме в зала "Арена Армеец" снощи, е концерт. Събитието беше нещо като постмодерно шоу, спектакъл, мегатеатър, авангарден мюзикъл или, както самата вокалистка го определя, електро-поп опера. Гага е типичен пример за овладяване на големи пространства за своя пищен мултимедиен спектакъл.
Той бе открит със сет на DJ Lady Starlight, близка приятелка на певицата, която има немалък принос в измисляне на концепцията "Гага". Щафетата на купона поеха шеметните Дъ Даркнес (The Darkness). Момчетата на Justin Hawkins (Джъстин Хоукинс) са оставили в миналото клоунските дрехи, залагайки все повече на музиката, освен на сценичните и "страничните" ефекти. Рокаджиите (които се вихрят и преди концертите на Фейт Ноу Мор напоследък) всъщност никога не са претендирали да са възродители на рока - защото той никога не е умирал. Те са просто поредните англичани с убийствено чувство за хумор, които на всичкото отгоре правят добра музика – дългоочакваният им нов албум "Hot Cakes" идва на 20 август. Той бе представен с две нови изпълнения, но феновете на бандата бяха зарадвани с всички най-важни парчета от кариерата на формацията дотук. "I Believe In A Thing Called Love", "Black Shuck", "Get Your Hands Off My Woman"... Фронтменът е понамалил фалцетото, но пробивният първи сингъл на бандата - "Growing On Me" (за брадавици става дума), долетя насред залата с гордия "ре мажор" от оригинала.
После - движение. Навътре и навън в залата. Лъчезарни момичета с ролкови кънки - Аrena Angels, любезно упътват закъснелите, бързащи да заемат местата си. Опашки за бира. И за пуканки. За най-малките, по-големите, че и за по-възрастните, вървят с пенливата течност. Приятно напрежение. Особено в прочутия за шоутата на Гага Monster Pit. Звучи Вивалди. В очакване на Лейди Гага!
От тъмнината изплува силуетът на огромен средновековен замък. Monster Pit-ът гръмва първи. Внимателни - като да не нарушат магията, прожектори започват да разкриват полека внушителни кули, балкони, стълби...В продължение на два часа този замък предстои да се разтваря още и още, за да ни пусне все по-навътре в себе си, следвайки музиката на господарката на замъка - Гага. Музикантите от нейната група се виждаха през прозорците, като по странен начин непрекъснато сменяха местата си. Самата певица като че ли беше подготвила няколко начала на концерта си. Първо се разходи като затворник на механичен кон из сцената, след което застреля с електро автомат пазителя на крепостта, чак третият старт на шоуто като че ли беше истинският...
"Born This Way"!
Залата беше запълнена почти до краен предел. По-голямата част от присъстващите - тийнейджърите, посрещнаха своята фаворитка с истерични викове. Дори и през отпускарския август, дори и уморени от фестивали и други емоции българи, София не се предаде и посрещна Гага както тя заслужава. Заглавието на концерта подсказваше какво можеше да се очаква от двучасовото ѝ супершоу вчера, а именно - песни от последния албум на Стефани Джоан Анджелина Джерманота, както е истинското име на Гага.
Призив за расова и сексуaлна толерантност се съдържаше в изпълнението на парчето "Bloody Mary". Гага излезе на сцената с нещо средно между рокерски мотор и синтезатор, на който се вееше българското знаме. Публиката започна да бушува като бурен океан. Това беше и моментът, в който Лейди Гага показа, че освен да танцувa и скандализира, гласът ѝ може да запълни доста по-големи пространства от това, в което се намираше вчера. Тя призна, че ще прозвучи съвсем новата ѝ песен, за която още не била сигурна дали ще влезе в нейния следващия албум - "ARTPOP". И представи парче (не точно в неин стил), разказващо за умираща принцеса. А после, за да възвърне ентусиазма на публиката, заложи на "You And I". Преди изпълнението на "Bad Kids" пък попита публиката дали би позволила на някого да си играе с понятието свобода?! И да казва на нея, публиката, какво да прави?! Аудиторията отговори с гръмко "Не!".
На едно от най-силните парчета в албума "Born This Way", останалото неиздадено "Аmericano", сцената се превърна в месарски цех (кой знае защо любимите на Гага висящи меса:). Последваха "Black Jesus" и "Judas" - за радост на тийнейджърите, и за ужас на българските духовници. Разбира се, прозвучаха и по-старите парчета на екстравагантната певица, които публиката добре знаеше и пя с нея -"Just Dance", "Poker Face", "Alejandro" - с чудесно акустично въведение, "Paparazzi", "Telephone". След мним финал на събитието, в който замъкът угасна и Гага каза "чао" на София, се наложи публиката да показва какво може, за да върне музикантите на сцената.
5 минути неистови крясъци и тропане с крака! Замъкът отново разтваря портите си, а от най-високата му част долита епичното парче "The Edge Оf Glory". Чашата на лудостта прелива. За край певицата качва на сцената момиченце от публиката, обяснявайки, че е звезда благодарение на всички нас и че след като тя е станала, значи и за нас е възможно. Същинският финал на спектакъла е "Marry The Night".
Лейди Гага изкара на сцената около два часа, а София видя един от най- грандиозните и зрелищни концерти - при това на актуален поп изпълнител, който идва за първи път у нас. Певицата се оразличава от другите и по това, че някак ѝ се удава да контактува с публиката изключително леко и елегантно. Сякаш е непорастнало дете в тяло на жена, като често в това, което казваше, наивно залягаха думите любов, обичам ви, София, свобода, музика.... и още и още - все с позитивни послания. Те падаха с някаква особена сила, така че почти си готов да повярваш. За разлика от Мадона (Madonna) преди три години, Лейди Гага изкара у нас четири дни и сякаш обърна внимание на всички, за момент накара най-малките си фенове да се почувстват специални, да озари столицата с холивудски блясък. Да! Блясък! Тъй като Гага е наистина уникално явление на поп сцената. Само за четири години от никому неизвестна тинейджърка, падаща си по глем рока, Мадона и Майкъл Джексън (Michael Jackson), Гага се превърна в световно име. С неподражаем стил... Име, за което (донякъде) е виновен музикалният продуцент Роб Фузари, който слушайки нейно изпълнение, споделя: "Вокалният ти стил е като на Фреди Мъркюри, напомня ми за изпълнението му в "Radio Ga-Ga".
Затова и светът сега пее "All we hear is lady ga ga"…
Именно тази магия успя да усети и София.
Снимки - в секцията "Галерии".