Най-известната му книга е The Prophet, или "Пророкът", която е публикувана през 1923 от Alfred A. Knopf и тогава са продадени 1159 екземпляра от нея. В наши дни "Пророкът" има издания на повече от 40 езика по цял свят в общ тираж над 9 милиона. В България - с великолепен превод, направен от Спас Николов през 1983.
Книгата се състои от 26 части. Те представят пророка Ал-Мустафа, живял 12 години в град Орфалез, който се готви да се качи на кораб, за да се завърне в родината си. Той обаче е спрян на тръгване от местните жители, които му задават въпроси за живота и човешките ценности. Всяка част от "Пророкът" е посветена на отделна тема: за любовта, за брака, за децата, за благодеянията и така нататък.
"За болката: Вашата болка е строшаването на черупката, която сковава вашето прозрение", казва Джубран и заявява пред Mary Elizabeth Haskell, негова близка приятелка: "Аз съм заложил в "Пророкът" някои висши идеали и искам да ги изживея. Важното за мен сега не е да ги напиша. Просто да ги напиша ми изглежда лъжа. Аз не мога да ги възприема другояче, освен като ги изживея".
Австрийският музикант Gandalf е силно впечатлен от "Пророкът" и ето какво заяви той специално за слушателите на "Картини от една изложба":
"Чел съм "Пророкът" от Джубран Халил Джубран няколко пъти досега. За първи се запознах с книгата, когато бях на осем години, после я препрочитах горе-долу през 10 години. През 2003 се обадих на моя стар приятел Thomas Klock, тогава той работеше в националното радио на Австрия. Казахме си: "Защо да не започнем заедно съвместен проект". Идеята бе да направя музика към книгата "Пророкът" на Джубран, а Thomas да чете текстове от нея. Създаването на музиката беше нещо като медитация, ние избрахме отделни пасажи от текста, върху които се съсредоточих. И тогава музиката започна да нахлува в съзнанието ми. По това време бях на пътешествие в Хърватия, бяхме на къмпинг, аз седях сред тревата с моята китара, четях откъсите и така се породиха първите идеи, които после доработих на пиано. Част от музикалните образи, които ми липсваха, се явяваха по време на сън, тогава ставах тихо, за да не будя жена си, отивах в другата стая, взимах китарата и ги записвах. През 2005 с Thomas Klock представихме проекта пред публика, после публикувахме аудиокнига същата година, а през 2014 редактирах и презаписах музиката и издадох албума без говора на немски език, само инструменталната част".
"Понякога образите са толкова необхватни, че е трудно да ги възприема и да ги изсвиря. Творчество е тайнство, в което интуицията има водещо място, а интелектът се проявява по-късно, при осмислянето, редактирането и представянето на музикалните образи. Много е важно да усещаш дишането между отделните звуци, тишината, която говори понякога повече от музиката. През 70-те години се смяташе, че колкото по-силно и по-бързо свириш, толкова си по-добър. Днес обаче е важно да свириш музиката така, че да я възприемат навсякъде по света, това е международен език. Надявам се хората в България да изпитват удоволствие от моите музикални картини и да създадат свои собствени образи в съзнанието си", допълва музикантът.
Сергей Шишов, традиционен водещ на "Картини от една изложба", ще представи "The Prophet – Music Inspired by Khalil Gibran" в поредното издание на предаването за концептуални албуми по програма "Хоризонт" на БНР в събота, 20 юни, след новините от 21.00 ч.