"С албума "Опус" исках да развия композиционните си умения, тъй като си мисля, че повече ме възприемат като китарист/ композитор,  а не като композитор/ китарист" – заявява виртуозът Al Di Meola.

Той е добре познат на българските слушатели, ние следим неговите изяви още като тийнейджър вундеркинд китарист, включил се в началото на 70-те години на миналия век с успех в авангардната за времето си фюжън формация Return Тo Forever, знаем го като автор и изпълнител на поредица композиции от класата на "Land Оf Тhe Midnight Sun", "Egyptian Danza", "Electric Rendezvous" и "Mediterranean Sundance", участник в най-реномираното китарно трио заедно с Paco de Lucia и John McLaughlin, гостувал многократно у нас.

Силните страсти на големите музиканти ясно прозират в техните произведения и Al Di Meola не е изключение. Той дълбоко преживява развода с жена си, бразилката Magda Barreca, болезнено понася съдебните процедури, както и раздялата си със сина си Kyle, но пък намира ново начало след среща в Мюнхен, Германия: "Открих радостта от новата ми връзка със Stephanie, страстта. Ето защо "Опус" бележи нова ера в моя живот. За първи път съчинявам музика толкова щастлив, имам великолепни отношения с жена ми, имаме дъщеря Ava на две години и красивото ми семейство ме вдъхновява всеки ден. Вярвам, че това личи в музиката ми".  

Това обяснява защо в този проект централната композиция е 10-минутната "Ava's Dream Sequence Lullaby" ("Приспивна песен за съня на Ава"), ето как е създадена според нейния автор: "Бях забелязал, че дъщеря ми реагира на музиката, и някак си по най-естествен начин ми хрумна подобна на приспивна песен мелодия. А това, което започна като обикновена приспивна песен, се превърна по-нататък в подобна на сюита композиция".

Що се отнася до другите изпълнения от "Опус", Al споделя:

• "В "Milonga Noctiva: Wandering In The Dark" ("Скитане в мрака") намери място вдъхновението  ми от по-емоционалната страна на стила нуево танго.
• "Broken Heart" ("Разбито сърце") първоначално я композирах за оркестър с по-малко изразена ритмична част. Сега предлагам по-лиричен поглед към нея с електрическа китара, която представя първоначалното усещане, но с добавения ритъм.
• Още с първия риф на "Notorious" ("Прословут") започнах да си мисля за Led Zeppelin, така че това е 2018: Led Zeppelin се среща с Al Di Meola.
• "Frozen In Time" ("Замръзнал във времето") я съчиних една сутрин в 5 часа, тя просто се изля от мен  без каквото и да е усилие и така разбрах, че не трябва да губя възможността да я запиша. Контрастът между лиричната мелодия и арпежираните в 5/4 акорди  прави тази пиеса нещо  специално за мен.
• Крайният резултат от "Escapado" ("Избягал") не мога да го обясня. Тя започна под влиянието на тангото, но по време на записите направих толкова промени, и сега всеки слушател може да има различно мнение за нея
• "Pomp" ("Великолепие") е дует с мароканския майстор на перкусиите Rhani Krija
• В Маями през една късна нощ започнах "Left Unsaid" ("Останало неизречено"), тук наистина композирам голяма част от моята музика. В съседната стая Stephanie и Ava спяха, и тази пиеса носи това толкова спокойно и щастливо време, което не може да се предаде с думи.
• "Insieme" ("Заедно") е доста по-сложна в композиционно отношение, тя се състои от няколко части с интригуващ контрапункт, и е със силно синкопирано звучене.
• В последното заглавие "Rebels" ("Бунтовници") започвам с хипи ерата и уханието на тамян около църквата "Свети Марко" в Манхатън, Ню Йорк, минаваме през рокаджийския булевард Fillmore East там, мятаме се на моторите към квартала East Village, където рокерите от клуба Hells Angels имат сбор, за да пристигнем в Little Havanna в Маями",  завършва Al Di Meola.
 
Албумът "Опус" ще бъде представен от Сергей Шишов ще в предаването "Картини от една изложба" на програма "Хоризонт" по БНР на 31 март, събота, този път след новините от 22.00 ч.