Да, Gothic Fest – двудневният фестивал в София с това име, може да се каже, е бутик за музика и мода.
Бутикови наричаме тези събития, насочени и привличащи не тесен кръг хора, а прояви, на които аудиторията не е голяма, но пък е съставена от ценители. На Gothic Fest почитателите са на музикални стилове, сравнително слабо познати у нас, на уникати в бижутирята, облеклата и каквото там се сетите, даващо облик на една култура и на…ами женска красота, пристегната в корсети. Ще е пресилено да се твърди, че в България има развита готик култура. Съжалявам да го кажа, но мисля, че тя както беше в зародиша си преди 15 години, е същата и сега. Но накъде и как да мръдне, когато ръцете, които я носят, не са достатъчни?!
Когато говорим за готик у нас, няма как да не споменем името "Горгон". Това е легендарният вече - пръв и единствен готик магазин, наоколо. Странно ли или не, те не са организатори на този фест, но разбира се, присъстват с цял щанд. Такива има около десетина, разположени в голямата зала на "Микстейп 5"във втория ден на събитието - 26 октомври.
Това е второто издание на фестивала, като миналата година имаше и ревю на облекла и - най-общо казано, повече жица. Сега минаваме без ревю, но с бели денс и уъркшоп с виенски маски, има и т.нар. подгряващо парти, или Gothic Fest Sofia 2014: Art Exhibition & Warm-Up Party! Ден преди началото на самия фест, разглеждаме изложба в клуб "Нов Берлин".
Също така концепцията на музикалната и основната част е придобила по-ясен контур.
Другото ново тази година е инициативата за набиране на средства за създаване за филм за Нова Генерация. Както е обявена официално: Кампания за групово финансиране на филм "Нова Генерация Завинаги", като до кутията за дарения са предоставени разпечатки с подробности за идеята като цяло, а и самите режисьори са на разположение за разговор там. Както разяснява и ръководителят на Light Vocal Group от сцената на малката зала в "Микстейп" - актуален проект на младия творчески екип на BkkB Films (https://www.facebook.com/pages/BkkB-films/1379578662254412) може да се помогне не само с пари, но и с техника, мнения и който за каквото има сърце. Желаем успех и подкрепяме.
Също като подкрепихме Gothic Fest и тази година. Това е наистина амбициозен проект, който изисква упорита работа, а и малко повече смелост и освен безсънни нощи, готовност да загубиш кеш от джоба си. Както се казва - три е за щастие, така че от позицията на свидетели на първото и второто издание се надяваме натрупания опит и поуки да допринесат за организирането на фестивал с повече и по-големи плюсове през 2015 година.
И тази година програмата е разпределена а две места – на 25 октомври в 8 Ball, в двете зали на Mixtape 5 следващия ден. В ден първи предложения за танци валят от една австрийска, една испанска, две родни и две гръцки банди.
Проект Fault атакува с прожекции и идустриални звуци, студенина, докато останалите артисти тази вечер ще правят всичко възможно да оставят нула дистанция. Suppressio Nocturno освен на метализирания си индъстриъл залагат на динамично шоу и внушителен грим, също както е и с индъстриъл/E.B.M. проекта Hydra Division V. Те са едно от многото имена от Гърция, представители на сцена, изобилстваща с прилежащите ѝ артисти и партита, събития и, в крайна сметка, един от най-важните компонети – доста последователи.
Ние пък имаме толкова банди в тези жанрове, колкото да преброим на пръстите на една ръка (на неопитен стругар). Сред тях са и Psycho Vision. Гостите по-скоро предпочитат мрака и биха стреляли по големите дискотечни топки, които отразяват малкото светлина, прорязваща клуба и я разпръсват, рисувайки дъжд върху телата на тълпата...
Още по-интензивно и по-близо до публиката: направо в мутрите ни влизат рязко Larva от Испания. Шоуто им с електро електро дарк индъстриъла, което представят, вероятно нямаше да е толкова запомнящо се, ако не беше фрапантният фронтмен. Силен заряд, ... зараза, която полазва застрашително.
Към 23.00 ч. ни е дадена малка почивка с нещо, наречено с оксиморона готик белиденс, от крехка дама с псевдоним N.Carmine, която гледахме наскоро и на Tattoo Fest-а. Докато трае 15- минутният ѝ танц, опитваме да забравим за смущаващите слуха фалстортове на някои от бандите, при които съвместяването на инструменти наживо и електронни подложки се оказва не чак толкова успешно от раз упражнение. Но Бохата е шампион - натамънява всичко, за да усетим сетовете им както си трябва. Така нещата преди излизането на Nachtmahr от Австрия са вече играни и няма запушване на уши, пукане и пръщене.
Обилната дегустация на ракия и други високоградусови напитки на балканския фест на ракията, която сме осъществили в НДК непосредствено преди да слезем в 8 Вall, точно в този момент ще даде с пълна сила своите позитиви. Разбирай - прилив на енергия и ускорено сърцебиене в момент на вълнение са подсилени с природни еликсири. Хер Thomas Rainer, няма да ти се дадем така лесно! Той настъпва грубо, танцът не е виенски валс, това не е и военен марш, това е индъстриъл техното на Nachtmahr. Изцеждащо шоу, изцеждащо! Поредният фронтмен, които печели публиката, но този го прави по начин толкова различен от предходните. Той е хем дистанциран, хем изкушаващ, хем иска да ви шамари, хем пък прегръдката му е гореща. Скачаме на тежък и груб ритъм, ритъм, който няма да чуете по радиото, щото това дъп-ца дъп-ца не е като онова дъп-ца дъп-ца, нищо че е танцувално. Дали ще имаме сили да долазим по домовете си? За вас не знам, но разбирам, че г-н Rainer е продължил партито отсреща – в бара BlackLodge, където се е намерил на сладки приказки с фенове. Сега ще чуете само добри приказки от него за нас, за София, за "Готик Фест София". Същото важи и в обратна посока.
Ако в неделя от 14 до 16 ч. по принцип не спите, не си пишете домашните, и не готвите например, вероятно сте надникнали в "Микстейп"-а, ей така - от любопиствто какво пък ще да е това уъркшоп за виенски маски, воден между 14.00 и 17.00 ч. от лице, мистично скрито под псевдонима Noir Mistique, и то без да плащате билет за вход.
После или си тръгвате, или купувате билет от 25 лв. и ви поема DJ Gothprince, или Велик – един от организаторите, заедно с Ралица и останалите от екипа. Той заформя Special gothic fest dj set, докато се започне с концертите - първо в малката зала в 16.30 ч., и по-късно към19.00 ч. и в голямата зала, т.е. в А-страна час по-късно, защото от програмата отпадат Aegonia по уважителни причини. Така, десетина минути след 19.00 ч. Павката хвърля тежкия ямурлук от кожи, "които сякаш сам е одрал", както предполага Тордена от "Про-Рок". Павката предвожда Shambless – текстове на елфически; барабанист, който пее и чисто, и дере; запомнящи се мелодии и блек метъл. Определено има какво да ангажира сетивата по време на сета им. Няколко месеца по-рано ги гледахме на същата тази сцена като подгряващи на руската паган банда Аркона. Сега не са толкова стегнати, а и май съкращават сета, щото, както казва Павката, за драгите слушатели и още обожатели, дотука сме.
Няма страшно докато изчакаме италианците Beyond The Fallen да се изредят на опашка пред Катрин, която да им сложи ефектен грим, сме в съседата зала.А Beyond The Fallen имат не само тежък грим, а и фризури и али-бали, но само двайсетина минути и са в бойна готовност. Много са надъхани, много са млади, да не кажа малки и вероятно настръхват от кеф като стъпват на сцената. Нахакани са, искат да са известни и независимо дали ви харесва или не – те ще прегазят всички по пътя си, за да го постигнат. Ще започнат от теб – вокалистът - видимо изявен лидер сред останалите в групата - по-свити младежи, буквално ще стъпче публиката, из която броди, докато дере в микрофона. Обикаля из цялата зала, забърсва хората по пътя си с уверени крачки, докато изродски ефект на микрофона изкривява гласа му. До звуци, които биха прилягали на пришелецът. Момчетата са наперени, но фактът, че са се събрали миналата година, прозира в някои детайли, които издават неувереност. Определили са стила си като Industrial core и само времето ще покаже колко сериозно са готови да преследват мечтите си.
В 21.00 ч. ще намалим темпото с Абсолютно начинаещи. Те са стари кучета, както се казва, познати лица, известни музиканти, като най-силна е звездата на Симеон "Мони" Воев. Знаете, че Групата на малките братя – братя на (Митко Воев и Васил Гюров), както ги наричаме в нашите среди, след сто години, или по-точно 21 години, през 2014 направиха реюниън шоу. Формацията е наричана явление за българския пост-пънк и дарк уейв и само можем да се надяваме, че със завръщането си на сцена ще вдъхнови последователи.
Тук имаме отново двейсетина минути за размисъл и носталгияпо миналото. Ето че е време за гостите от Италия, довели голяма част от хората да подлеза на НДК - Frozen Autumn. Артистичното дуо (на снимката) е обиколило многократно сцените на престижни спезиализирани фестивали и на малки клубни концерти из цяла Европа. Трябва да гледате Frozen Autumn, за да видите какво означава да си пропит от талант, да живееш на сцената и музиката да минава по тялото ти като електричество – силно и изпепеляващо .То разтопява дори Ледената господарка в проекта. Изключителен глас с широк диапазон, лекота на изпълнението и харизма - това завладява тълпата, поддаваща се с удоволствие на т.нар. от самите изпълнители Frozen Wave.
За радост, сетът им е доволно дълъг. Обаче явно скоро спира градският транспорт, защото част от хората се изнасят. И, за жалост, не за по цигара отвън, а да гонят метрото.
Ние пък оставаме и ще гоним Горазд, докато той препуска с Mizar из творчеството на тази ярка балканска формация. Горазд е емблематична личност и творец. Голям човек, обградил се с добри музиканти. Той сменя състава в проектите си, но остава ядрото, остава верен на себе си и корените си, на македонските си корени и хайдушка душа. Веднъж здрависаш ли се с него, веднага ще го наречеш брат – колкото силно и откровено е неговото здрависване, толкова и музиката му. А тя е черга от прецизно подбрани и изтъкани елементи от фолк, даркуейв, готик рок... Много юнашко пеене и емоции ни носи сетът от песни, които познаваме добре, пели сме и ще продължаваме да пеем – "Devojka od bronza", "Dozhdot", "Gradot e nem", "Почесна стрелба"...
Между другото, Фреди застъпва по-рано на 26 октомври – все пак е по-млада. (А и снощи не е била толкова жадна). Има много да каже за видяното преди да се появя и аз час и нещо по-късно. Разказва ми за Жълти стъкла и Белонога, преди да влезем във филма с Eriney. Разказът ѝ е увлекателен: Започваме в пет, Б-страна на касетата е потънала в мрак, в който проблясват само пайетите по лицето на Даниела Урумова от Жълти стъкла. К*р уейв, а? На фона на болезнени, самобитни, самиздатни монтажи, двамата музиканти изливат нещо, което би било нечленоразделна емоция, ако не беше облечено в стихове. Малко трудно се различават думите, но нищо, нали са сложени в YouTube. Страшно, хубаво и, да, това може да се каже и без запетайката. Фен-контингентът е малък, сплотен и плътно до сцената. Някой коментира за песен "биографично е", а градската биография тече паралелно на човешката във видеа от улици и небеса, преплетени с тела и рисунки. Напук на всички енергични, боядисани хора, които прокарваха пръсти през гърлата си for the show вчера, тук, днес, тези песни са това, което стиска за гушата. Жълти стъкла приключват съвсем малко преди щетите върху душите на неподготвените да станат непоправими.
Ще ги излекува Белонога – Гергана Димитрова, с подбрана компания музиканти, (включая Костадин Генчев от Булгара и гъдуларката Виолета Петкова). Ситуацията на т.нар уейв сцена се променя коренно, променя се и стилът. И добре, че музиката е толкова дзен, та да компенсира неплавния преход. Публиката се изтегля от интимното пространство до сцената и айлячи по столовете, докато Белонога плете мелодии, почерпени от цял свят. Фокусът е на родния фолклор, особено предвид опита на Гергана Димитрова в Мистерията на българските гласове. Случайност или не, обаче се намесват в шамански ритми, пигмейски езици и въобще, пренасяме се другаде, на по-хубаво място. Заглавията са живописни, както и самите мелодии: "Цигански скици", "Сватба в кервана", "Кунга". Докато се стъмва навън, вътре светлините се събуждат.
Идва ред на Ериней, които в четвъртък се представиха ярко в съседната зала в рамките на "София Фюжън Фест". На малката сцена концентрацията от екзотични инструменти изглежда още по-висока. Програмата е сякаш по-съкратена, но основните моменти са същите: средновековни кантиги като Da Que Deus, авторски парчета ("Златната ябълка", "Песента на колелетата" и прочее). Удът на Здравко Пеев този път се чува – дори много силно. Фенери със свещи създават старинна атмосфера, докато оттатък бичи здрав епичен метъл от страна на Shambless. Всъщност епиката цари и в двете помещения, просто стиловете са различни.
Да, ама арт хепънингът, наречен Gothic Fest Sofia 2014, е един и същ.
Снимки на Албена Цолова - Бета и Ива Иванова - Freddie - в секцията "Галерия"