Една странна птица е кацнала сред класическите музиканти в тазгодишната програма на "Концертмайсторите".

Това е шармантната Мариза (Mariza). Вокалистката и нейнят бенд ще се представят с репертоар от традиционния за Португалия саунд – фадо. Шоуто им е на 24 октомври. Мястото предстои бъде огласено от организаторите "Кантус Фирмус", радио Джаз FM и M-Tel тепърва.

Според португалците, фадото не е музика, фадото е съдба. Ако искаш да го пееш, трябва да преживяваш всеки стих и нота. Мариза – сочена за продължител на традициите на Амалия Родригеш, не спира да го прави.

Тази година за пети пореден път – в диска “Terra”,  чиято световна премиера бе през май.

От него излетяха синглите “Fado Do Encronto”, “Rosa Branca” и “Minh’ Alma”.

Родена в Мозамбик и израснала в Португалия, Мариза става най-популярната фадо певица след като излиза дебютният й албум „Fado Еm Mim” (2002), издаден от ходандския лейбъл „World Connection”. Проектът е спечелил вече няколко отличия, между които и „German Critic Award”.  Албумът “Concerto Em Lesboa” (2006) пък носи на вокалистката „Грами” от Латинонаградите на Академията за най-добър албум 2007.

Чувственото пеене, софистицираният ѝ подход към лириката (използва стихове на известни португалски поети като Фернандо Песоа, Флорбела Шпанка и  Алешандре О’ Нийл) и задълбочените ѝ познания в областта на джаз- и блус-традицията я правят най-интересната, търсената и харесваната фадища (фадо изпълнителка) на уърлд сцената днес.

Нейният тембър поразително прилича на този на 20-годишната кралица на фадо Амалия Родригеш и затова още с появата си Мариза предизвиква нескрит възторг у заклетите почитатели на стила, които приемат това като чудо. От друга страна, наложилото се сравнение с Амалия я заклеймява като нейно повторение и ограничава възможността й за себеизява.

Мариза свободно миксва фламенко, джаз,  латино, афро-бийт и поп. Пяла е на престижни места като “Карнеги Хол”, „Сентръл Парк”, „Сидни Опера Хаус”, „Ройъл Албърт Хол”. Тя бе и сред героите на „Лайв Ейт”.

„Пея това, което ми повеляват сърцето и кръвта”, призна Мариза след радушния прием на предишния ѝ албум – “Mariza” (2007).

Фадо е жанр в традиционната португалска градска инструментална и вокална музика, същността на който често се изразява с непреводимата дума „саудаде“. Тя съчетава в себе си понятия като самота, носталгия, копнеж по непостижимото и любовна мъка.

Направлението се оформя окончателно в началото на XIX в. в резултат от смесването на гръцка, романска и арабска уърлд традиции при известно влияние и от колониите на Бразилия. Играе важна роля в националната самоидентификация на португалците, тъй като прокарва ясна граница между ярките и живи испански ритми, отговарящи на по-буйния и рязък испански характер, и меката, меланхолична душа на португалския народ.

Тази година се наблюдава изключително жанрово разнообразие в програмата на седмия сезон на цикъла "Концертмайсторите” (2008-2009).

Сред българските звезди се открояват имената на Диляна Момчилова, водач на челите на Вашингтон Симфониета; Светлин Русев, първа цигулка на Симфоничния оркестър на радиоФранс Интернационал”; Веско Пантелеев - Ешкенази и Мартин Пантелеев, които ще си разменят ролите на солист и диригент, в концерт на 3 април 2009 и др.
 
Сред чуждестранните звезди са още Ричард Клайдерман, Летиция Морено, ученичка на Захар Брон и Максим Венгеров.