Култовите персони Джим Джармуш и Иги Поп са стари приятели. Сигурно това е основателна причина един от най-неконвенционалните режисьори да се заеме с разказ за легендарната банда The Stooges и да представи провокативния си филм в програмата на Кан 2016 - извън конкурса, в който участваше с друг свой филм - "Патерсън". В "Gimme Danger" (2016) е разкрита историята на прото-пънк музикантите от Детройт, а разказвач е самият Джеймс Нюъл Остербърг-младши – непредвидимият и опасен, вълнуващ и енигматичен Иги Поп. Чрез очаквани и свръхлюбопитни интервюта с членовете на бандата в комбинация с архивни концертни кадри, забавни визуални препратки и оригинална анимация на Джеймс Кър, Джармуш подготвя изкусителен деликатес за всички киномеломани. Оживява не само споменът, но и духът на времето. А култът към Иги Поп и The Stooges се предава от поколение на поколение...
Познаваме Джон Карни като умел сценарист и режисьор, влюбен във филмите с музика, посветени на музиката ("Once", "Begin Again") – именно затова сме сигурни, че за публиката на 21-ия София Филм Фест е задължителна най-новата му творба "Sing Street" (2016). Историята проследява порастването на едно момче в Дъблин през 80-те години на миналия век, което решава да сформира музикална група по най-важната възможна причина – иска да впечатли момичето, което харесва! Ирландският режисьор посвещава филма си "на всички братя по света", тъй като именно по-големият брат (Джак Рейнър) на младия групар (Фердя Уолш-Пило) дава насока в развитието на младежа със своите музикални съвети. Оригиналните песни в стила на 80-те, изпълнени от младия актьор в главната роля, са съчетани с винтидж парчета на The Clash, The Cure, Duran Duran, Spandau Ballet и пресъздават по уникален начин силата на музиката – създадена от сърце, за да обвързва сърца и да дава възможност за свободен полет на душите на музикантите... Много са малко филмите, които са забавни, чаровни, тийнейджърски и музикални шедьоври. "Sing Street" заслужава всичките си суперлативи, награди и номинации.
"Денят на свободата – Лайбах в Северна Корея" (2016) е необикновен документален филм – поради самия факт, че правителството на Северна Корея въобще е дало разрешение за концерт на прочутата словенска банда. Норвежкият художник и тетрален режисьор Мортен Травик работи с хъс и упоритост върху уникалния документален поглед за първия официално разрешен концерт на Laibach в Пхенян. Известен с провокативните си артистични проекти, в които винаги присъстват важни политически детайли и с които предизвиква трусове в норвежкото общество, Мортен Травик успява да заснеме този единствен по рода си концерт в тоталитарната Севeрна Корея. Травик получава предложение да бъде режисьор на шоуто в Пхенян, след което заедно със своя латвийски колега режисьор Угис Олте създават филма "Денят на свободата – Лайбах в Северна Корея". Премиерата на продукцията, реализирана като съвместен проект на Латвия, Норвегия, Северна Корея и Словения, е в програмата на международния фестивал за документални филми в Амстердам (IDFA) в края на миналата година. Лентата е е показана с голям успех и на кинофестивала в Триест. "Денят на свободата..." започва с кратко представяне на историята, философията и полтическите послания на Laibach (на снимката), след което публиката се пренася в Пхенян, за да стане свидетел на един необичаен концерт на ръба между две тотално различни култури – между шока и комичното, между сериозното и трагичното... "All Art Is Proparanda". George Orwell "...And All Propaganda Is Art". Laibach