Композиторът Анджело Бадаламенти почина на 85-годишна възраст, извести неговото семейство.
Причината за смъртта му не се съобщава.
Той доби популярност покрай работата си с режисьора Дейвид Линч, като емблематичен остава саундтракът му към нашумелия през 90-те години сериал "Туин Пийкс". До голяма степен успехът на поредицата се дължеше и на великолепната музика на Бадаламенти, получил "Грами" тъкмо заради работата си по филма. За 20-те си години, телевизионната продукция на Дейвид Линч и Марк Фрост наложи не просто Линчеански-стил. Тя се превърна в емблема на 90-те, в течение - стил - символ-метафора и времепространство сама по себе си.
Роденият в Бруклин музикант започва сътрудничеството си с Линч първоначално като вокален педагог на Изабела Роселини за филма "Синьо кадифе", но в крайна сметка е "погълнат" от продукцията и е ангажиран да композира основната тема, продуцира музиката и дори се превъплъщава в ролята на джаз пианист. Насетне Бадаламенти се се превръща в основния композитор на култовия режисьор - колосалния авангардист и майстор на странните сюрреалистични кино кошмари, и ще работи с него в най-популярните му филми - "Туин Пийкс", "Изгубената магистрала", "Мълхоланд драйв" и "Диво сърце"- с целия му гротескно-пародиен мелодраматичен ефект.
Актрисата и певица Криста Бел си спомня как фигурата на Дейвид Линч се появява косвено в живота ѝ, още когато е дете. По онова време сериалът "Туин Пийкс" е в съзнанието на всички. Бел обаче е омагьосана от фантастичната музика, която Анджело Бадаламенти създава за телевизионната поредица. "Именно основната мелодия на "Туин Пийкс" ми показа пътя и това, че музиката е в мен, че е белязала живота ми. Придобих нова, непозната за мен чувствителност. Вече виждах и чувах" - споделя Криста, впечатлена от режисьора, който пък признава, че за него Бадаламенти е брат, който го е научил да усеща мелодията на живота. "Винаги съм казвал, че не съм музикант. Но това е толкова близо до актьорството - това е чувство и общуване. Понякога дори попадаш на златно съкровище", пояснява Линч. Скуорът действа като нещо подобно на диск за ъглошлайф от армирана коприна – меко и кошмарно бавно пълзи по ушните канали във вид на странно механизиран джази звук, а когато вече по тила не остане и едно косъмче в неизправено положение, решава, че трябва да ти покаже що е то "обливам се в студена лепкава пот", ама наистина. Любимият цвят на режисьора, кърваво-червеният, намира своя еквивалент в съблазнителната, стилизирана ретро музика на Бадаламенти. Нейната чистота и нежност определено могат да те накарат да повярваш, че Лора Палмър е била ангел.
Извън за лентите на Линч, Бадаламенти написа пиеси за филмите "The Wicker Man" и "Кошмари на Елм стрийт-3". Той умее да композира и съвършено различен саундтрак. Типичен пример - за филма на Джейн Кемпиън ("Пианото"), "Holy Smoke", той използва основно струнни инструменти, но усещането е отново елегично и мелодично.
Характерният му почерк може да бъде открит във версията по "A Foggy Day (In London Town)" на Дейвид Боуи, включена в трибют албум към Джордж Гершуин, издаден с благотворителна цел. Аранжира и записа музика с Пет Шоп Бойс, композира, продуцира и свири в диска на Мериън Фейтфул "A Secret Life" (1995).
В дългата си кариера Бадаламенти е работил с Нина Симон, Шърли Беси, Пол Макартни, Лайза Минели, Орбитъл и други.
Снимка: ЕПА/БГНЕС