Втората официална джаз вечер в Банско се превърна в истински шоуспектакъл – уникален празник, изпълнен с много музика, танци и добро настроение.
Когато в 19.00 часа на сцената излезе сръбската формация Кафе Бал, нищо не загатваше за това, което предстоеше. В началото пейките бяха почти празни. Жалко, тъй като имаше какво да се чуе. Името на формацията идва от балада, посветена на кафето (Кaffe Ball). Изключително ритмичният и нежен етно джаз беше в унисон със залязващото слънце и мед за душата за малкото присъстващи. Гостите изпълниха песента "ShaFunk", посветена на краля на световната циганска музика - Шабан Байрамович, както и ромския химн "Djelem Djelem". В репертоара бе и стара сръбска песен, примесена с испанско фламенко и македонски ритми, прозвуча и култовото "Kalajdzisko oro". Публиката чу и специална песен, посветена на певицата Есма Реджепова. Силно впечатление направи и саксофонистът Мирослав Младенов, който в различни песни сменяше своя инструмент с кларнет и с флейта - за "Hot Flute" например.
Публиката вече бе изпълнила по-голямата част от площада около 20.30 ч., когато на сцената се появи шармантната Камелия Тодорова, заедно с Живко Петров трио. За пореден път се убедих, че има български музиканти, които са на световно ниво и че българската публика обича да гледа родни изпълнители. Ками започна с класически джаз пиеси като "Gee Baby, Aint I Good To You", "Love For Sale" и "What A Little Moonlight Can Do" на Били Холидей, както и нейнатa "Fine And Mellow", която се оказа любима на маестро Петров.
Дъщерята на Камелия, Рейчъл, както и Петя Владимирова, се включиха като бек вокали. Джаз примата подканваше публиката да танцува пред сцената и хората не чакаха втора покана. Последва вечната "Не ме гледай така, момче", стандартът "I Heard It Through The Grapevine" и по-новото й парче, превърнало се в абсолютен хит - "I’ve Got The Music In Me". Ками, която вече е готова да влезе в политиката, промени на няколко пъти тоалета си като истинска звезда, пя като джаз дива, а публиката й благодари, показвайки любовта си с бурни, продължителни аплодисменти.
Въпреки приятната атмосфера, това беше само загрявка, тъй като най-забавната част тепърва предстоеше. След близо половинчасова пауза, в 22.00 часа на сцената излязоха Джайв Ейсес. Още щом ги видяха, присъстващите разбраха, че ги очаква необикновено и бурно преживяване. Облечени в жълти торбести панталони, в жълто-черни суинг дрехи, музикантите не изгубиха и секунда в представяне, а подхванаха публиката с първото си парче, "When You Are Smiling" на Луи Прима. Пространството на сцената се напълни с млади предрешени хора, готови да танцуват суинг. Цялата публика в миг бе заразена от ритъма на музиката и всеки започна да подскача, тактува или да се поклаща по свой си начин. Би могло да се твърди, че площадът в Банско никога не е бил толкова пълен през последните 5-6 издания на фестивала, ако не и преди това. Темпото непрекъснато се покачваше, а хитовете не спираха – "Mack The Knife", "Basin' Street Blues", "Buena Sera" на Луи Прима, "Sweet Georgia Brown", "I'm Just A Gigolo", "Somewhere Beyond The Sea", "Love Me Or Leave Me"….
Атмосферата пред сцената беше изключително нажежена от танцуващите лудо и пищящи от еуфория хора, които се въртяха, клякаха, подскачаха и се вдигаха един друг във въздуха. По едно време фронтменът на формацията слезе от сцената, като започна да свири на тромпет и да танцува с едно от момичетата от публиката. По време на "Summertime" темпото се понижи, но градусите се покачиха, а тълпата все така настървено танцуваше. Каквото и да й подаваха музикантите, публиката жадно го поемаше и го трансформираше в движения.
Към 23.00 часа на сцената излезе малката дъщеричка на организатора на фестивала - д-р Емил Илиев, и запя "Bring Me Sunshine", песен на дуото Морекамбе и Уайз. След това цялата група се включи и довършиха песента заедно. Последва още луд суинг, който накара саксофониста да слезе от сцената и да направи една обиколка из тълпата на площада, продължавайки да свири заедно с останалите музиканти.
Накрая публиката успя да извика на бис два пъти своите фаворити. На второто изпълнение еуфорията стигна до своя предел, а двама от музикантите се изкачиха по конструкцията на сцената и започнаха да свирят от там.
Джайв Ейсес приключиха своето изпълнение едва към 23.50 под гръмките аплодисменти на разгорещената тълпа, която до последно се опитваше да ги убеди да изпеят само още една песен.
Със сигурност мога да кажа, че това беше паметна вечер за Банско Джаз Фест. Такава, която ще се помни дълго. Британските крале на суинга вдигнаха летвата за участниците от следващите дни.
Дали някой ще успее да направи по-як купон, предстои да разберем.