Знаменитият британски музикант, композитор и аранжор Кийт Емерсън (Keith Emerson) се простреля в дома си в Санта Моника, щата Калифорния, на 10 март, съобщи Reuters, позовавайки се местните власти.
71-годишният виртуоз на клавишите е открит от дългогодишната си приятелка с огнестрелна рана в главата, но полицията не е потвърдила дали смъртоносният изстрел е бил преднамерен или случаен.
"Той беше бил пионер и новатор, музикален гений, докоснал всички в света на рока, джаза и класическата музика", написа Карл Палмър - дългогодишен приятел и партньор на покойния, определяйки го като дух и ненадминат талант. Британският музикант, наричан от колегите си просто Емо, е смятан за един от най-добрите кийбордисти, влиятелни рок композитори и иноватори в историята на рока изобщо.
Кийт Емерсън (роден в град Тодморден на 2 ноември 1944) стана известен от участието си в групата The Nice в края на 60-те, но придоби култов статус като основател на Емерсън, Лейк енд Палмър (Emerson, Lake & Palmer) (ELP). Триото, включващо Грег Лейк (вокали, бас) и Карл Палмър (барабани), дебютира на емблематичния за контракултурата фестивал на остров Уайт през 1970, превръщайки се в най-голямата супергрупа в историята на рока. Нейните членове са замесени във всички емблематични проекти от зората на прогресив рока - The Nice, King Crimson и Atomic Rooster. Заради изключително софистицираната си и претенциозна музика, Емерсън, Лейк енд Палмър никога не се изкачват в световните класации за хитове, но са пример за подражание и недостижим еталон на най-големите имена в рока. Въпреки че могат да се търсят и други имена, които да бъдат обявени за "бащи на прогресива", именно ELP са еталон за този избухнал на границата на 60-те и 70-те години стил, обединяващ в себе си рока с класическата музика, припомнят световните агенции. "В нас виждаха квинтесенцията на рок капиталистите", така Кийт Емерсън описва с три думи формацията, чийто най-популярен албум (поне в България) е "Pictures At Аn Exhibition" (1971). Рок-версията на класическото произведение на руския композитор Модест Мусоргски "Картини от една изложба" е записана в Нюкясъл пред публика, която е повече от пощуряла. Хипита и костюмари са омешани по редовете. Тавата е знакова за най-добрите години на арт рока и е типична за направлението със склонността си към вариации върху класически произведения. Атмосферата е едновременно артистична, магическа и сурова - без следа от изнесената помпозност в късните лайфове на триото. Творбите на руския класик далеч не са изпълнени "вярно с оригинала" - обикновено веднага след мелодията на основния мотив следват неочаквани обрати и необуздани импровизации. Клавирните изстъпления на Кийт Емерсън срещу хамънд-органа (с "говорители" Leslie) и опитите му да се сбори с него и да го блъсне от сцената, се редуват с бароково лирични песни в съпровод от струните на Грег Лейк.
Ценителите на групата обаче и до днес спорят кой албум е по-значим - дали "Pictures At Аn Exhibition" или "Brain Salad Surgery" (1973), чиято обложка е дело на легендарния швейцарец Х.Р. Гигер. "Забелязах завръщане към мууг синтезаторите, теремина и дори акустичното пиано - ще си спомни Кийт - Новите технологии позволиха лесно композиране с база данни и бързи записи в реално време. Навремето без моите прецизно настроени синтезатори бих се чувствал гол на сцената. Впрочем нямам нищо против да съм гол, стига да не ме арестуват". ELP разширяват употребата на мууг синтезаторите в джаза (Уедър Рипорт и Джо Завинул) и в киното (Уолтър Карлос в музиката към "Портокал с часовников механизъм").
Последният - шести, солов албум на Кийт "The Three Fates Project" излезе през 2012.
Българската публика имаше удоволствието да види и чуе на живо флагмана на артистичния рок в пловдивския античен театър през 2008, а колегата му Карл Палмър - отново в града под тепетата през 2013.