Най-новата книга на професор Владимир Гаджев - "Седемте изкушения на Златният Орфей", ще бъде представена в Студио 5 от 18 часа днес.

Както подсказва заглавието, произведението (корицата на снимката) е посветено на един от най-значимите наши форуми за развитието на развлекателния музикален жанр - "Златният Орфей". Книгата е излязла от печат през май 2011 в каталога на издателство "Изток-Запад".

Презентацията ще се води лично от автора. В програмата на вечерта ще участва и поп примата Ани Върбанова.

Появата на скромния домашен конкурс, прераснал скоро след това в международния фестивал "Златният Орфей", е резултат от влиянието на множество фактори. Те са географско-климатични, политически, стопански, социални, културни, психологически, пропагандно- рекламни и не на последно място идеологически, доминиращи при тоталитаризма. Всеки от тях е с различна относителна тежест. Приоритетното им подреждане е възможно, но излишно за целите на това изследване, докато познаването им – поотделно и като съвкупност – е задължително условие за точното разполагане на фестивала в панорамата на културното ни развитие. Само така ще сме в състояние вярно да осмислим многобройните функции на "Златният Орфей" (основните са социална, психологическа, естетическа, познавателна, селективна и декоративна), през които се отразява духът на времето отсам и оттатък желязната завеса. И да разберем до каква степен той се вписва в конюнктурата на музикалния бизнес по света във време, в което тоталитарния режим ползва двоен стандарт по темата. Познаването на предпоставките е наложително и поради все по-сгъстяващата се фалшива носталгия по фестивала, чиято митология от началото на демократичния преход обилно се полива с чайниците на самозвани медийни пришълци. Повечето от тях още не са били родени в най-силните години на "Златният Орфей".

Предисторията на "Златният Орфей", както и на следвоенната българска поп музика, следва да търсим във втората половина на 50-е години от отминалото столетие. И задължително трябва да я свържем с ускореното изграждане на първите курортни комплекси по нашето Черноморие. (Благодарение на първите четири "S", изнесени в заглавието на книгата – Summer, Sea, Sun, Sand, които са заслуга първо на Бога и чак след това на хан Аспарух и неговите многобройни наследници до 1944).

Поне в началните две десетилетия на своето съществуване те акумулират огромно количество разнообразна жива (!) музика, най-общо възприемана като развлекателна и танцова. (Ето ги и шестото и седмото "S" – Song, Stage, а за петото – Sex – ще почакате малко). Такава е и световната тенденция в следвоенния период, чието начало е във Франция през 1947.

Владимир Стоянов Гаджев е български музикален критик и журналист - един от пионерите на новото българско "джаззнание". От началото на професионалната си кариера през 60-е години, Гаджев следи отблизо възраждането, развитието и проблемите на българския джаз. Той е дългогодишен кореспондент на специализирани музикални списания в Германия, Чехословакия и Полша (Jazz Forum). Преподава социология на музиката и история на джаза в Нов български университет. Автор е на множество оперативни критики и проблемни статии върху съвременния български джаз, както и на множество портрети на творци в тази област. През 2000 германското издателство Konemann и българското "Кибеа" отпечатаха за разпространение в цял свят неговата "Илюстрована енциклопедия на музикалните инструменти по света" (художник Антон Радевски). През 2004 издателското ателие "Анго Боянов" даде път на книгата му A Love Supreme (Веселин Николов и неговите Бели, зелени и червени) – първият системен труд за изтъкнат български джазмен. 20-страничен синтез на тази книга бе изискан от Колумбийския университет в Ню Йорк за включване в многотомната поредица "История на джаза по света".

Друга нова книга на Гаджев - "Джазът в България. Българите в джаза". (+CD), се появи чрез издателство "Изток-Запад" през 2010.