Посолството на Гърция в София и атинският музей "Бенаки" ще представят изложбата "Танц и древни паметници" - фотографии на Нели, в галерия "Академия" (ул. "Шипка" 1) на НХА от 18.00 ч. на 19 март, вторник.

Приветствие ще прочете посланикът на Гърция в София, Н. Пр. г-н Трасивулос Стаматопулос.

Поизведенията ще бъдат изложени до 30 март.

"Шестдесетте експоната, които обхваща настоящата изложба, са избрани от богатия архив на Нели, който от 1985 се съхранява във Фотографския архив на музея "Бенаки". С огромна радост откликнахме на поканата на посолството на Гърция в София за съвместно организиране на настоящата изложба. Творчеството на Нели, което представлява ценна част от гръцката култура, има възможността за пореден път да пътува извън границите на страната и да предизвика възхищението на посетителите", обяснява Георгиа Имсириду (Фотографски архив, музей "Бенаки").

Нели, със светското име Ели Суюлдзоглу – Серайдари (1899-1998), е сред най-добрите фотографи в Гърция през 20-те и 30-те години на двадесети век.
Родена е в Айдън, Мала Азия, и е завършила фотография в Дрезден, Германия, при изтъкнатите преподаватели Уго Ерфурт и Франц Фидлер. Дипломира се с отличие през 1923. През 1924 се установява в Атина, където открива собствено фотографско студио на улица "Ерму". Първоначално се занимава с портретна фотография и заснемане на класическите паметници в Атина. От 1927 започва да фотографира древни паметници в цяла Гърция в рамките на официалното ѝ сътрудничество с Министерството на туризма.

"Снимах ги, за да ги има. Никой не ме е задължавал. Направих го със собствена цел. Хареса ми да ги гледам и снимах онези, които ми харесваха повече". Тази нейна изповед през 1996 пред сътрудника  ѝ от фотографския архив - госпожа Ирини Будури, показва любовта и чистотата, с които е извършила това начинание. Образите, които заснема, се смятат за авангардни както за възрастта ѝ, така и за начина, по който е избрала да композира кадъра.

През 1927, решавайки да обедини двете си най-любими теми, поема инициативата да покани и фотографира танцьорката Мона Пайва, първоначално в студиото си, а след това и на свещената скала на Акропола. Две години по-късно, през 1929, запознавайки се с нейните картини, унгарската танцьорка Николска при посещението си в Атина иска от Нели да я заснеме на Партенона. В същия дух, където историческото минало съжителства с настоящето, през 1927 проследява възраждането на делфийските празници. През 1930 Ева и Ангелос Сикелианос ѝ възлагат изключителните права да снима Вторите делфийски празници.

През 1939 заминава за Ню Йорк, за да украси с нейни фотографии гръцкия щанд на Международното изложение, като остава в Америка поради избухването на Втората световна война. Първоначално тя се занимава с представяне на изложби на нейни фотографски творби на тема гръцки древни паметници. По-късно, след като установява връзки с гръцката общност в Ню Йорк и с нюйоркската общественост, се ориентира към рекламната и цветна фотография. Тя живее в Ню Йорк до 1965, когато се завръща в Гърция и преустановява професионалната си дейност. Дарява творбите си на фотографския архив на музея "Бенаки" през 1985.

Оттогава нейните фотографии се представят на изложби в Гърция и в чужбина, като се включват във фотографски издания.