Финалът на "Евровизия" 2021 се проведе в ротердамската зала "Ахой" късно снощи.
Италия е големият победител на песенния конкурс. "Zitti E Buoni" (в превод "Млъкни и пази тишина") на Монескин (Måneskin) спечели сърцата на публиката и събра най-много точки (общо (267), в т.ч. максималния брой от България, следвана от Франция (248) и Малта (208). България се класира на шесто място при този вот, със 140 точки. При гласуването на журитата, Молдова присъди максимален брой точки на Виктория Георгиева, а нашето жури - също най-много точки на молдовската песен. Португалското жури също ни даде максимален брой точки - 12. Финландия и Швейцария ни присъдиха по 10 точки, т.е. второ място в тяхното гласуване. Иначе гръцкото жури, както и исландското, дадоха по 8 пункта на "Growing Up is Getting Old", сръбското, руското, датското и норвежкото - по 6. От Северна Македония не получихме нито една точка - македонското жури излъчи за победител Сърбия. Но от зрителите Виктория се сдоби едва с 30 точки.
Тазгодишното издание на конкурса ще остане в историята и с безпрецедентна ситуация - четири държави получиха 0 точки от зрителския вот. Това са Нидерландия, Испания, Германия и Великобритания, която не събра точки и от националните журита, като остана на последно място.
Колоритният квартет от Ботуша отвя конкуренцията и донесе на страната си първата победа (след Тото Кутуньо през 1990 година) с песен-послание за различните. Италия отвоюва първото място след инфарктно гласуване, при което зрителите напълно разместиха класирането, подредено от националните журита. Måneskin триумфираха и на 71-ото издание на фестивала в Сан Ремо с парчето "Тихи и добри". Името на формацията идва от датската дума за лунна светлина. Групата, чийто стил е алтернативният рок, възпламени сцената на конкурса. "Zitti Е Вuoni" се оказа най-слушаната в Италия и в световен мащаб по музикалните платформи от всички участващи в "Евровизия" 2021 – един рекорден стрийминг от над 26 милиона от март до месец май включително. Слушана е най-вече в Унгария, Австрия и Арабските емирства.
Както MySound.bg информира, с емоционалното си изпълнение в четвъртък Виктория Георгиева нареди България сред 10-те страни, които стигнаха до решаващата част от състезанието. "Growing Up is Getting Old" грабна вниманието на международните експерти, които посочиха, че тя има шанс да се класира добре и при журитата, и при зрителите в 65-то издание на конкурса. На финала изпълнението получи 140 точки от националните журита, а от зрителския вот - 30. Така общият брой точки за България бе 170.
Виктория пя под № 17 от общо 26-те финалисти. Фината ѝ, но драматична акустична балада ярко контрастираше с бързите, динамични и пищни парчета на конкурентите. Посланието на нашата представителка беше перфектно подкрепена и от сценографията с минималистична концепция. Така "малкото се оказа повече". Но не беше разбрано и оценено по достойнство. Освен всичко, текстът на песента е много завладяващ. "Умно заглавие и много истинност. Огледалният ефект в текста може би щеше да е слабост, но работи добре след цяла година живот в пандемията. Началото е убедително, а в цялата песен се използват поразителни метафори за справяне със самотата и страха, които понякога изпитват младите хора", гласи част от оценката на журите за "Growing Up Is Getting Old".
"Ние сме много щастливи и много доволни от нашето представяне. Виктория току-що излезе на сцената за генералната репетиция преди шоуто тази вечер и, както всеки път досега, беше абсолютно непоклатима в своето вокално изпълнение. Трябва да кажа, че за толкова млад изпълнител това е изключително забележително, радващо. Като цяло, ние сме много доволни, какъвто и да е резултатът тази вечер, защото знаете, че на "Евровизия" винаги има само един победител. Какъвто и да е резултатът за нас, ние се чувстваме победители, чувстваме се щастливи, че ще направим българите горди с това, което представяме на сцената днес", коментира продуцентът на българското участие в "Евровизия" за обществената телевизия Йоана Левиева – Сойър след генералната репетиция на нашето момиче.
Десетки български знаменитости подкрепиха Виктория по пътя ѝ към високото класиране във финала на "Евровизия" 2021. Сред тях са футболната легенда Христо Стоичков, номинираната за "Оскар" Мария Бакалова, рок легендите Б.Т.Р. и много други популярни личности от сферата на музиката, спорта и шоубизнеса. Всички те призоваха българите в чужбина да гласуват за България чрез платформата BULGARIA2021.COM.
"Радвам се, че успяхме да обединим България. Това е голям момент за всички нас. Огромни благодарности към всички, които записаха специални пожелания за Виктория и призоваха българите в чужбина да гласуват за нея. Получихме хиляди видеа - от Христо Стоичков, Златните момичета от националния ансамбъл по художествена гимнастика, нашето невероятно момиче в Холивуд Мария Бакалова, звездата от Netflix Юлиан Костов, от десетки артисти - Рафи, Б.Т.Р., Михаела Филева, Графа, Deep Zone Project, Орлин Павлов, Соня Васи, Йоана Димитрова, Прея, Алекс Петканова, Михаела Маринова, Руслан Мъйнов, Люси Дяковска, Николаос Цитиридис и много други. Заедно показваме, че България може да бъде сред лидерите в креативната и музикалната индустрия!", сподели очарованието си от всички призиви Геновева Христова, продуцент от българското участие на "Евровизия" 2021 от страна на Ligna Group. Един от най-популярните победители в историята конкурса – Кончита Вурст, също подкрепи Виктория Георгиева за участието ѝ във финала. Австриецът, който триумфира в надпреварата през 2014 година, сподели кратко видео от представянето на родната звезда на втория полуфинал. Вурст изглежда е харесал(а) песента ни, защото изпрати няколко сърца на нашето момиче броени часове преди началото на големия концерт.
Присъстващите в "Ахой арена" - общо 3 500 души, бяха допускани в залата само след отрицателен тест за коронавирус. На делегациите от страните-участнички не беше разрешено да общуват. Представителят на Исландия отказа да пее на живо, след като член на екипа му се оказа положителен за Covid-19. Изпълнението на предишния победител Дънкан Лорънс беше отменено, след като и той даде положителен резултат.
Галата беше гледана от над 150 милиона телевизионни зрители от цял свят.
Българското участие в "Евровизия" се реализира като публично-частно партньорство между БНТ и Ligna Group с подкрепата на българската финтех компания iCard - генерален спонсор на "Евровизия" - България.
Снимка: "Евровизия"