Уникалният филмов проект на Вим Вендерс (Wim Wenders) - "Пина" (Pina) (100'), е сред акцентите в 15-о издание на Международния "София Филм Фест" 2011.
Лентата, улавяща по неповторим начин естетиката на Пина Бауш - основател и артистичен директор на Tanztheater Wupertal Pina Bausch от 1973, ще бъде показана в Синеплекс ("Сити Център София") от 21 часа довечера. Другите две прожекции на германо-френската продукция са на същото място утре - от 19 ч. и от 21 ч.
"София Филм Фест" е първият форум в света, който ще я покаже непосредствено след премиерата й на Берлинале.
Легендарна танцьорка и хореографка и уникалните ú творения, които промениха езика на танца и предложиха несравнимо с нищо друго визуално преживяване, оживява в 3D формат.
"Пина" е нова крачка в творчеството на Вендерс, успял да надникне в естетиката на емблематичната хореографка и да я пресъздаде по неповторим начин. Този документален разказ е първият пълнометражен филм, посветен на тацувалното изкуство, заснет в 3D формат. "Двуизмерното кино не би могло да предаде нито емоциите, нито естетиката в работата на Пина Бауш. Бях завладян и дълбоко развълнуван от танците й, когато я гледах за пръв път преди 25 години. Започнах да рзбирам човешкото движение, жестове и чувства по съвсем нов начин. Работих с Пина Бауш и танцьорите й в тясно сътрудничество, за да мога да покажа на екрана именно тази магия. Форматът 3D ни дава възможност да поставим зрителите върху сцената, в центъра на събитията”, споделя Вендерс, който е и сценарист на филма.
Пина Бауш е родена в Солинген през 1940. От 14-годишна учи танц – 5 години при Курт Йос в Есен, след което завършва школата "Джулиард" в Ню Йорк, откъдето е трайното влияние на Хосе Лимон, Пол Тейлър, Антони Тюдор.
През 1973 хореографката за пръв път започва работа като балетен режисьор в компанията Вупертал. Съвсем скоро тя и трупата й стават световноизвестни, а Пина си спечелва статута на една от най-емблематичните и противоречиви немски хореографи. Известна е и с това, че атакува безмилостно липсата на смисъл в езика на класическия балет и повърхностната красота на танцьора, чрез своите спектакли тя дава израз на психическите травми, които подчиняването на правилата в обществото нанасят върху личността. Независимо от бързо спечелената световна слава, Бауш остава вярна на трупата Вупертал и продължава търсенето на честен израз на екзистенциалните въпроси чрез езика на танца и на тялото. Представленията на Пина са силно въздействащи, понякога – пределно провокативна смесица от хумор, тъга, насилие, нежност. За Бауш хореографията, сцената, мястото, пространството, времето, музиката, речта, костюмите и персонажите са абсолютно равнопоставени компоненти на танцовия театър и едновременно постигат общото внушение, при това – десетки пъти по-силно от думите и останалите елементи поотделно.
Работата на Пина Бауш е толкова значима, че десетки от най-важните фигури в съвременното танцово и изпълнителско изкуство я определят като един от най-влиятелните хореографи на всички времена. Творчеството на знаковата хореографка е вдъхновило не един кинорежисьор – то е част от филма на Педро Алмодовар "Говори с нея"; Бауш играе една от главните роли във филма "И корабът пътува" на Федерико Фелини.
Пина Бауш си отиде на 30 юни 2009.
Знаменитият режисьор избира да дойде в София за трети път, пристрастен към филмовата и музикална програма на един от любимите му фестивали, отдаден на близките си приятелства тук и малките улици, по които се скита в компанията на стария си фотоапарат.
От години името на Вим Вендерс е неразделна част от програмата на фестивала. Българските премиери на "Буена Виста Соушъл Клъб", "Хотел за един милион долара", "Не ме търси", "Земя на изобилието", "Снимки в Палермо", а сега и "Пина" са акценти в афиша на кинофиестата.
Активната работа на Вендерс като президент на Европейската филмова академия и популяризатор на независимото кино са свързани и със "София Филм Фест".