Ако кажа, че Апокалиптика свирят интелигентна музика, ще прозвучи много предвзето. Все пак започват като кавър банда на Металика. Да, вярно, версиите им по песните на може би най-популярната американска хеви метъл група са представени с нестандартни за стила инструменти – четири броя виолончело, а и момчетата са дипломирани класически музиканти, но ще кажете то пък една философия да свириш кавърверсии. А що се отнася до използването на чело в метъла - ако в това днес няма нищо толкова нестандартно, то когато на четиримата състуденти Eicca Toppinen, Paavo Lotjonen, Max Lilja и Antero Manninen им хрумва, си е революционна идея.

Всъщност, когато групата изнесе първия си концерт у нас през 1999, имаше кавърите на Металика, излезли в нейния дебют "(Apocalyptica) Plays Metallica By Four Cellos" (Mercury/Universal, 1996) и втория си албум "Inquisition Symphony" (Mercury/Universal, 1998).За сцена на пърформънса им тогава бе избран отново пловдивския античен театър, а датата следваше с дни тази на първия концерт на самите Металика в България.

Някак сюреалистично е 16 години по-късно да седим на същите тези каменни късове в театъра във Филипополис, напоени с история и сякаш регенериращи слънчевата енергия, която са събирали цяло лято. Васил Върбанов е поканил челистите като част от форума, както той вмени да бъде наричана тази културна програма по линия Пловдив - културна столица на Европа, фестивала Sounds Of The Ages. В неговия афиш са и 2 Cellos, и шведските прогресив първенци Opeth, които ще изнесат концерт с Пловдивската филхармония. И да, разбира се, че на шведите ще им е за първи път да свирят с оркестър. Гениално, но за това - по-късно.  

Днес сме с тримата челисти Eicca Toppinen, Paavo Lotjonen и Perttu Kivilaakso, защото четвъртият член на формацията - Max Lilja (1993–2002), бе привлечен като студиен и концертен музикант в състава на Tarja Turunen през 2010.Тук е и барабанистът Mikko Siren и вокалистът Franky Perez.

Дали обаче постепенното превръщане на Апокалиптика в банда с (почти) обичайния състав музиканти, т.е. включването на ударни и (постоянен) вокалист,  ѝ придаде нещо повече, или пък отне? В актуалния албум "Shadowmaker" (Better Noise/Eleven Seven Music, 2015) на вокалите е Franky Perez, за когото момчетата казват, че са си намерили точния човек и с него се чувстват пълнокръвна група. Това е първият им диск, записан само с един воклист, а не с няколко певци. И всъщност този път гласът не е просто гост, а нещо като член на състава – ще рече, че това е първият проект, издаден от групата в "нормален" състав след излизането на "Cult" (Mercury/Universal, 2000).

Мен ако питате, е хубаво, че оригиналният състав на бандата, а именно - само четири чела, правеше магията така уникална, а концертното преживяване - неповторимо. Сега акцентът в Апокалиптика някак се измества и от този така специален инструмент челото отива към нещото, с което повечето банди са асоциирани: фронтменът, какъвто в пиесите с вокали е Perez. Композициите, изсвирени само с чела, носят необяснима магия, която става някак погазена от един вокалист със самочувствие и натрапливо присъствие.

Тези топинструменталисти заслужават точно това – да се вторачваш в начина, по който владеят иначе наглед леко тромавия инструмент, да следиш движението на ръцете и лекотата, с която дебелите струни пеят под пръстите им. Лично аз предпочитам да слушам Апокалиптика инструментални, без вокали. Други пък вероятно напротив – намират ги за по-атрактивни в този състав.

Но за концерта. Стартира с "Reign Of Fire" пред пълен театър и, както се случи и с концерта на Anathema и Paradise Lost на същото място, в публиката има хора от какви ли не точки на света. Ето го и Данило от Ancient. Чуваме осем песни с вокал и десет инструментални композиции. Гостите свирят с плам в сърцата и очите. Не е трудно да се види как амбициозният ученик от музикалната академия оставя теорията, отдава се на емоцията, но докато свири, винаги е воден от професионализма. Чували сме ги и преди да свирят Металика в класически аранжимент, обаче пак си е специално. Магия си е точната дума за това изживяване.

"One" на Metllica, "Inquisition Symphony" и "Refuse/Resist" на Sepultura, "Bittersweet", "Hall Оf Тhe Mountain King" от Edvard Grieg

Разбира се, в репертоара са включили голяма част от песните в актуалния диск "Shadowmaker". Пълния сетлист за вечерта ще видите в галерията със снимки от концерта.

Радио "Тангра Мега Рок" показва проницателна и съзидателна мисъл и идеи, каквито само смелчага би изрекъл. А екипът на медията не само ги изрече, но и направи реалност - дето се вика немислимото: за първи път Anathema заснеха DVD в Античния с оркестър; за първи път Paradise Lost се разписаха с оркестър пак там, а градът прие гости едва ли не от пет континента. Ето така се прави.

Чувството е прекрасно – да видиш как този паметник на културата се съживява и се превръща в жив пулсиращ организъм.

Искам пак!

Снимки - в секцията "Галерия"