"Невидимият рок. Алтернативната рок сцена в България" e дебютната книга на д-р Гергана Райжекова, която се появи през март.
Подобен род научна книга за алтернативната сцена се появява за първи път на книжния пазар у нас и е особен принос не само в научно отношение, но и като рядък вид рок документалистика за българската сцена и нейните особености. Нейният автор е изследовател на рока в България и учен-теренист, антрополог, музикант и музикален журналист като книгата е задълбочено изследване и анализ на алтернативната музикална сцена и представлява докторската ѝ дисертация, която тя успешно защитава през 2017 г. в СУ "Св. Климент Охридски".
"Невидимият рок" е базирана на над 70 интервюта с представители на музикалната рок сцена в България и включва седем пълни интервюта с представители на същата тази сцена и гледната им точка за състоянието, развитието и проблеми на родната алтернативна сцена. Именно събраните интервюта са един от най-ценните приноси в книгата и представляват снимка на сцената през годините, където натежава именно въпросът защо рокът понастоящем е невидим? Главни действащи лица са Николай Костиков, ивент мениджър, Явор Ганчев, собственик на музикален магазин, Елена Пенева, РR и музикант, Емил Братанов, дългогодишен музикален журналист, Драго Балджиев, музикант и бивш помощник-управител в клуб, Тони Арнаудов, музикант и мениджър на младежки банди, и Мартин Михайлов, мениджър и управител на клубове.
Луксозното издание съдържа още два предговора, 13 глави, 7 интервюта, пълна библиография, откъси от рецензии на журито, както и списък с всички 70 интервюирани представители от музикалната сцена и наброява общо 530 страници. Шрифтът Adys, използван в книгата, е специално разработен за дислексици, а поместените ценни фотографии са дело на Нели Недева-Воева, като много алтернативни групи също подпомагат със снимков материал изданието.
"Кои са алтернативите на нашенската си алтернативна музикална сцена? Не е игра на думи. Има ги, те са масовата музика у нас: естрадата, поп и поп- фолк (да не споменавам чалгата, макар тя да натрупа с количеството и някакво качество – т.е. стана "поп-фолк"); няколко иначе валидни световни стила, които заради българското им преекспониране, ще обознача с представка – поп-рап, поп-ар-ен-би, хип-хоп-поп (така по-приляга в случая), поп-денс и поп-диско (по печелившите рецепти на "бъбъл-гумите"), поп-електроника; тук-там малко соул и фънк (къде имитация, къде със стойност). Не бива да пропускаме и вечната тийнейджърска любов по крайните, шумни и неритмични крила на екстремния метъл (не се пуска по радио и телевизия, но в училищни репетиционни все още вирее на висок градус). Може да обобщим алтернативите на алтернативната сцена с две (абсолютно достатъчни!) определения на емблематични фигури от Втората БГ рок генерация. Милена Славова би казала "мазня", а Денис Ризов – "някаква тресня", пише в рецензията си Емил Братанов.
Защо "Невидимият рок"?
"Доста дълго време търсих име на книгата и все не ми беше достатъчно адекватно и готино, а и от опит знам, че едно заглавие трябва да те грабва и да поставя въпроси пред бъдещите си читатели. Заглавието "Невидимият рок" спечели в тайно гласуване сред приятелите ми, като негов автор е Кирил Беспалов от медията Клин/Клин. Защо "Невидим"? Ами защото българският рок и в частност алтернативният рок липсва - няма го по телевизията, радиата, по музикалните медии дори отсъства, по общинските концерти в страната, няма го в пресата, съвсем бегло се прокрадва с една единствена песен (група Атлас – песента "Кукла" от 1991 г.) в учебниците по музика и въобще много малък кръг хора могат да изброят млади рок банди, които творят сега, 2019-та година. Лени Кравиц преди време пееше, че рокът е умрял. В България дори не се сещаме за него, че да го опеем. Появява се единствено по клубове, но и там има доста невидими фигури и решения, които не го тласкат към усъвършенстване и авторски композиции, а по скоро към купонджийски кавъри и трибюти", споделя авторката в интервю за Esquire.
Повече за книгата може да прочетеш на сайта: http://www.rayzhekova.com
След премиерите на изданието в София и Пловдив, предстои поредната спирка от "турнето" му - в хасковския клуб "Ралица" на 16 април, вторник.