"Защото ако спрем да мислим, ние ще сме мъртви"
от "Градината на земните удоволствия"
Шведската прогресив рок група Opeth изминава дълъг път в своето развитие, чието начало е през 1990 г. в Huddinge, малко градче на юг от столицата Стокхолм. Тогава певецът David Isberg и китаристът Mikael Åkerfeldt решават да направят "най-свирепата банда в света". Името на групата произлиза от думата "Opet", взета от романа на Wilbur Smith "Слънчевата птица". В този роман Opet се казва измислен финикийски град в Южна Африка, в смисъл "Градът на Луната".
Първите изяви на състава са в стилистиката на агресивния дет метъл, но още тогава те се опитват да разчупят неговите ограничения с включването на акустични инструменти като пиано и китара. През 2001 г. техен продуцент става "принцът на прогресив рок музиката" Steven Wilson, който ги насърчава да разширят звуковата си картина, да прилагат нови звуци и техники. В резултат те започват все повече да се отдалечават от дет метъла, като успяват да продадат общо над 2 милиона копия от албумите си към началото на 2019 година и така стигаме до техния тринайсети студиен албум, издаден преди три месеца, смятан от мнозина за най-доброто, сътворено от групата. През това време само Mikael Åkerfeldt остава от първоначалния петчленен състав и той се нагърбва да бъде продуцент, певец, автор на текста и музиката.
Ето как ни въвежда в албума "In Cauda Venenum" ("Отрова в опашката"): "Това съм аз и това е Opeth. Мисля, че феновете лесно ще разпознаят моя стил на композиране, звукът ни и това, което правим като група. Но има и изненади в "In Cauda Venenum" - от струнния оркестър и звуковата картина с шведски говор до солата на Frederiks Åkesson и текстовете с шведска поезия. Исках да има заглавие на латиница, което да може да се използва без промяна и в шведската, и в английската версия на албума, така се спрях на "Отрова в опашката". Това се случи, когато с Travis Smith работехме върху обложката на албума. Попаднахме на малко насекомо, скорпион, на което той нарисува петте глави на членовете на Opeth.
Най-забавната част от писането на "In Cauda Venenum" беше шведската идея, която ми дойде, докато возех децата на училище. Не беше лесно да се решим да направим цял албум на шведски, а същевременно исках да създадем творба на по-високо ниво, да звучи епично и помпозно, със струнни инструменти и съвременни звукови ефекти. Имахме достатъчно време за създаване на албума, през което си припомних композициите на Kate Bush, Deep Purple и особено на Philamore Lincoln, а също и доста джаз музика под влиянието на жена ми.
Що се отнася до възприемането на нашия албум от слушателите, аз наистина не знам какво мислят за това. Не знам как хората слушат музика в наши дни. Знам как аз слушам музика. Предоставям се време само за слушане на музика. Печеля време за музика. Не правя нищо друго, докато музиката свири. Така бих искал и хората да се съсредоточат върху нашата музика; не я слушайте като фон за ежедневните ви работи, като бял шум или каквото и да било. Ако искате да разберете "In Cauda Venenum", надявам се, че по нашите стандарти ще намерите нещо различно", завършва Mikael Åkerfeldt.
Темите в албума представят своеобразен протест и гняв срещу политиците и правителствата, фалшивите новини, социалните медии и религиите, които отнемат невинността на младото поколение и водят до самота и безвременна смърт, и същевременно – за търсенето на универсалната истина. В звуковата картина пък е включен гласът на бившия премиер на Швеция Улоф Палме (Olof Palme), има и цитати от поета Bruno K Öije и шоумена Jan Lööf.
"Отрова в опашката" (обложката на снимката), записан със струнен оркестър и хор, ще бъде представен от Сергей Шишов в предаването за концептуални албуми "Картини от една изложба®" на програма "Хоризонт" по БНР в събота, 14 декември, след новините от 21.00 ч.