Легендарният кийбордист Рей Манзарек (Ray Manzarek), съосновател на американската психеделик-рок група The Doors (Дъ Доорс), почина на 74-годишна възраст, инфорираха световните агенции.

Причина за кончината на музиканта на 20 май е рак, става ясно от комюнике на Фейсбук страницата на бандата. Манзарек е починал в клиника в Розенхайм, Германия, където се лекувал от рак на жлъчката. Рокаджията издъхнал заобиколен от своето семейство.

"Научих с дълбока тъга за смъртта на моя приятел Рей Манзарек. Щастлив съм, че имах възможността да свиря песни на The Doors с него през последното десетилетие. Рей бе огромна част от моя живот и винаги ще ми липсва", казва китаристът на групата Роби Кригър (Robby Krieger).

Студентът по филмово изкуство Рей Манзарек се среща с бъдещия символ на легендарната формация - фронтмена Джим Морисън (Jim Morrison), в Калифорния и малко по-късно в средата на 60-те заедно основават групата. Другите двама нейни членове са Роби Кригър - китара и Джон Дензмор - ударни инструменти. Бандата остана в историята на музиката с класическите албуми "Riders Оn Тhe Storm" (1971), "The Doors" (1966), "Strange Days" (1967), "Waiting For The Sun" (1968), "Morrison Hotel" (1970), "L.A. Woman" (1971), "An American Prayer". Огромен е приносът на Рей за сформирането на саунда на групата, основан на електрическия му орган, и залагащ на уникален микс от рок, блус и джаз. Истинският блусмен в групата!

Манзарек е роден през 1939 в Чикаго в семейството на полски имигрант. Освен кийбордист, той е още певец, продуцент, автор на песни и филмов режисьор.Написал е две новели и мемоарите си Light My Fire: My Life With The Doors (1998).

Джим Морисън умира на 3 юли 1973. След смъртта му Кригър и Манзарек поемат вокалите и издават още два проекта - "Other Voices" (1971) и "Full Circle" (1972), но без особен търговски успех. Формацията преустановява студийната работа, а и концертната си дейност в края на 1972.  

Ерата на The Doors се възражда след заснетия от Оливър Стоун едноеменен филм през 1991. Две години по-късно бандата влиза в Залата на славата на рок-ен-рола, а през 2003 Манзарек и Кригър влязоха в битка с барабаниста на Джон Денсмор за правото двамата да се съберат отново с името на старата банда, но накрая направиха турне като самите себе си. Джон и семейство Морисън обаче успяха да издействат постоянна забрана за използване на името и така принудиха групата да смени името си на

Ерата на The Doors се възражда след заснетия от Оливър Стоун едноеменен филм през 1991. Две години по-късно бандата влиза в Залата на славата на рок-ен-рола, а през 2003 Манзарек и Кригър влязоха в битка с барабаниста на Джон Денсмор за правото двамата да се съберат отново с името на старата банда, но накрая направиха турне като самите себе си. Джон и семейство Морисън обаче успяха да издействат постоянна забрана за използване на името и така принудиха групата да смени името си на D21C. През 2005 съдия в Ел Ей постанови, че е забранено на двамата да използват името Доорс на XX век, и трябва да предоставят всички приходи от концертите си на автентичното сдружение на наследниците на покойния фронтмен Джим Морисън и тримата живи членове на бандата. След това Рей и Кригър започнаха да се наричат Riders On The Storm с разрешението да го използват като бивши членове на Доорс.

Чак през 2007 музикантите преглътнаха обидите, които си размениха предишните две години в съдебните зали, стопиха дистанцията в своите редиците и се прегърнаха. Повод бе 40-годишнината от издаването на едноименния им дебют, появата на луксозен бокс-сет (12 диска) и поредната книга, посветена на историята им. Денсмор, Кригър и Манзарек така разпределиха ролите, че съумяха в един и същи ден да презентират събитията на 3 различни места в Лос Анджелис. Барабанистът щедро раздаде автографи в централната книжарница на “Сънсет булевард”, останалите посрещнаха почитатели в клубове, разположени от другата страна на улицата.

Все пак Рей не скри от журналистите тогава, че "с Джон не сме особено близки напоследък и предпочитаме да не си общуваме", но се въздържа от по-обширен коментар.