Джаз музикантът Емануил Манолов - Бадема почина на 87-годишна възраст.
Тъжната новина съобщи във Фейсбук барабанистът и перкусионист Калин Вельов.
"Прекрасен човек и музикант е отлетял към рая. Бадема. Спомням си първите ми години на каравана на Градина.. неговата беше зад моята. Още се учех да карам сърф и го гледах с удивление как елегантно влизаше от плиткото с неговия сърф и излизаше пак там напълно сух. Видя плам в очите ми и накрая на сезона ми подари своя трапец… пазя го. Говорихме на много теми всеки ден. Невероятен сладур и страхотен музикант. Остават спомените, Бадем!", написа Вельов.
"Отишъл си е Бадема. Освен че през годините съм слушал с удоволствие музиката, която свири, беше много приятно и да си общуваме с него извън концертите. Беше привърженик на класическия джаз, и даже когато харесваше нещо от европейския, държеше да не бъде определяно като джазова музика. Дано "някъде там" да има небесен оркестър, където да свири с любимите си приятели", написа главният редактор на "Булфото" Евгени Димитров.
Емануил Манолов е водеща фигура в джаз музиката у нас още от 50-те, когато е част от легендарните формации Джазът на младите - прочута със своите матинета в София, препълващи зала БИАД, а Джазът на оптимистите има редовни изяви в София, в страната и в чужбина, осъществява редица записи в "Балкантон" и Electrecord в Румъния. Емануил Манолов работи в Германия с групата на Леа Иванова и Еди Казасян, а след края на ангажиментите концертира с прочути местни музиканти - Клаус Ленц, Хорст Крюгер секстет. При завръщането си в България става част от Макове на Лили Иванова. Бил е дълги години солист в Биг бенда на БНР под ръководството на Вили Казасян, както и ръководител на оркестъра Дикси Суинг.
В Музикалното училище в София получава класическо образование, но съвсем рано "разочаровал“ своя учител по кларинет. Открил магията на "свободната музика“, той остава с нея повече от шест десетилетия. Емануил Манолов-Бадема разказва в интервю пред БНР през 2014 година за първите си срещи с джаза: "Веднага след 9 септември 1944 г. у нас имаше различни чуждестранни мисии - американски, английски. Джазът все още не беше забранен. Това се случи по-късно, когато мисиите прекратиха дейността си. Стилът беше обявен за "упадъчен", а саксофона наричаха "капиталистически инструмент". Независимо от това, през 50-те години на ХХ век в София, Пловдив, Русе имаше музиканти, които свиреха джаз. Диригентът на оркестър Оптимистите Божидар Секеларев сключи договор с Български държавен цирков театър. Така можехме да пътуваме в чужбина.
Правехме матинета преди представленията, на които репертоарът ни беше от "забранената музика". След това започнах с оркестъра на Васко Алипиев в бар "Астория". Другото култово място от онова време, в което звучеше джаз, беше в бирхалето на ресторант "България". Голяма част от посетителите в нощните заведения бяха чужденци и нямаше контрол върху репертоара. Солистки бяха Леа Иванова, Снежка Добрева, Лиана Антонова. Правехме матинета преди представленията, на които репертоарът ни беше от "забранената музика". Случайна среща с голямата певица Леа Иванова ме направи част от нейния бенд".
Поклон пред паметта на Емануил Манолов!
Опелото ще се състои в църквата "Света София" от 12.00 часа тази сряда, 16 ноември.
Коментари