Флориан Шнайдер (Florian Schneider), съоснователят на пионерите на електронната музика Kraftwerk (Крафтверк), е починал на 73-годишна възраст, известиха световните агенции, позовайки се на негови близки и на компанията "Сони Мюзик Берлин".
"Гардиън" твърди, че музикантът, известен и като Robovox, си е отишъл преди седмица и бил погребан в тесен семеен кръг. В "Уикипедия" за дата на смъртта е отбелязанa 30 април. Според Ралф Хютер, другият основател на авторитетната германска група с 50-годишна кариера, Шнайдер е бил диагностициран с рак неотдавна и се е споминал няколко дни след рождения си ден.
Флориан Шнайдер e роден на 7 април 1947 г. в Дюселдорф в семейството на известния архитект Пол Шнайдер-Есбелен - един от хората, проектирали летището в Кьолн.
С Хютер започват да работят заедно още през 1968 година, когато са студенти по класическа музика в дюселдорфската консерватория. Две години по-късно основават легендарното си студио Kling Klang в Дюселдорф и едновременно с това иновативната формация Kraftwerk, оставила огромен отпечатък върху електронната музика в световен мащаб. До средата на 70-те тя превзема класациите в Германия, а по-късно и в целия свят с революционния си звук и синтезатори. Модернистичната визия на германците буквално създава саундтрака за дигиталната епоха на 21-ви век. В композициите им умело са вплетени новаторски техники, синтетични гласове и ритми. Четвъртият албум "Autobahn" (1974) и последвалите го "Radio-Activity" (1975), "Trans-Europe Express" (1977), "The Man-Machine" (1978) и "Computer World" (1981) се превръщат в истински култ. Единици групи в историята на музиката успяха да бъдат толкова мистериозни, митични, изплъзващи се и влудяващо ексцентрични като Kraftwerk. Много, много по-малко на брой имена пък оказаха такова смазващо влияние върху музиката за десетилетия напред. Но никоя друга група не съумя да бъде едновременно и двете неща. Изобретеният и наречен от самите Kraftwerk стил "робот поп" е повлиял на почти всяко ново течение в музиката през последните 40 години – от новата вълна до техното и дори хип-хопа. Най-невероятни имена – от Франц Фердинанд и Дейвид Боуи, през Nine Inch Nails и HIM, та до Кайли Миноуг – ги цитират като свои любимци и влияния. Самият Майкъл Джексън ги е молил за съвместна работа през 70-те. Не броим колоси като Депеш Мод, Дафт Пънк, Пет Шоп Бойс, Ню Ордър, Спандау Балей и дори Мадона, които откровено са заимствали сериозно от тяхното наследство.
Едва 10 са студийните албуми на формацията в дългогодишната ѝ кариера. Това свидетелства, че германците работят влудяващо бавно, което ги превърна в една от най-непродуктивните групи на всички времена. Причините за това вероятно са техният перфекционизъм; концептуално разбиране за изкуство, което обвързва направата на един продукт не просто с аудиозапис, а с визия, шоу и идея; фактът, че явно никога не са напълно доволни от направеното. Както и това, че арт идеите им често са толкова авангардни, че са технически неизпълними за своето време.
Шнайдер, който се изявяваше не само вокалист и на синтесайзърите, но още на акустична и електрическа флейта, саксофон, перкусии, електрическа китара и цигулка, напусна състава през 2008 година и оттогава живееше извън светлината на прожекторите.
Kraftwerk са идвали два пъти в България - през 2005 година и през 2017 година, когато представиха своето 3D шоу. То бе в подкрепа на на концертния проект "3D Catalogue" (2017), с репертоар от който електронните флагмани обикаляха Европа през последните няколко години.
Отиде си съоснователят на Kraftwerk Флориан Шнайдер
3303
Коментари