Легендите на хип-хопа Пъблик Енеми на живо в София


Легендите на хип-хопа Пъблик Енеми на живо в София

3171

Пъблик Енеми (Public Enemy) - една от най-влиятелните групи в историята на хип-хопа, ще пристигне за първи път в България за концерт на 27 октомври.

Олдскуул рапърите ще гостуват по покана на столичния клуб "Строежа". Събитието ще се състои в столичната зала "Христо Ботев".

Билетите ще бъдат в продажба от понеделник, 6 септември, в мрежата на Ticketstream.bg - вериги магазини "Офис 1", "Техномаркет", "Мултирама", "На тъмно", "М-тел", "Домо", както и на място в клуба. Цената им на предварителна е 40 лв., седмица преди концерта - 45 лв., а на място и в деня на събитието става 50 лв.

Характерният тежък саунд, както и солидната дискография, наредиха Пъблик Енеми сред най-видните и все още актуални представители на олдскуул и хардкор хип-хопа. Те са световнопопулярни не само в средите на собствения си стил. В част от песните и особено колаборациите им с банди като Антракс например, намират място и тежки китарни рифове. Групата, създадена през 1982 в Лонг Айлънд, Ню Йорк, е позната още с политическата си ангажираност, критиката към медиите и активните интереси по въпросите за афро-американското общество.

Списание Rolling Stone поставя формацията под N 44 в списъка на “100-е най-велики изпълнители на всички времена” през 2004. Acclaimed Music пък я нареди под N 29 за най-препоръчвани музиканти на всички времена, а в стил хип-хоп - под N1. През 2007 бандата бе почетена в музикалната Зала на славата в Лонг Айлънд.

През 2008 зрителите на канал VH1 поставиха Пъблик Енеми на първо място сред "100-те най-велики песни в хип-хопа" (100 greatest hip-hop songs of all time) с хита от 1989 "Fight The Power". На второ място се класира класиката "Rapper's Delight" на ветераните в жанра Шугър Хил Генг (Sugar Hill Gang). Химнът на "черното възраждане" е изпреварил популярни парчета на Run-DMC, N.W.A., Dr. Dre, Snoop Dogg, Wu-Tang Clan, Tupac, Jay-Z, Notorious B.I.G, Salt-N-Pepa и много други рап звезди.

Сред най-популярните изпълнения на Пъблик Енеми са още "Give It Up", "Public Enemy No. 1", "He Got Game", "911 Is A Joke", "Bring The Noise", "Shut'em Down" и много други.

Развивайки таланта си на MC заедно с Flavor Flav, докато в същото време прави доставки на мебели за бизнеса на баща си, Chuck D (Carlton Douglas Ridenhour) Аnd Spectrum City, както се назовавала групата, издават запис, озаглавен "Check Out The Radio", последван от "Lies". И двете парчета повлияват на творчеството на Run-D.M.C. и Beastie Boys. Музикантите подписват договор с все още новата тогава компания Def Jam Recordings, след като съоснователят на лейбъла Rick Rubin чува демо запис с фрийстайл на Chuck D.

Около 1986 Bill Stephney, бивш програмен режисьор на WBAU, получава предложение от страна на Rick Rubin за работа в лейбъла. То е прието и първата задача на Stephney била да помогне за привличането на Chuck D, чиято песен "Public Enemy #1" чул благодарение на Andre "Doctor Dré" Brown. Според книгата “История на рап музиката” на Cookie Lommel, “Stephney сметнал, че е време да смеси твърдия стил на Run DMC с политиката, и да отправи послание към чернокожата младеж. Chuck събрал отново групата Spectrum City, която включвала Hank Shocklee, неговия брат Keith Shocklee, и Eric "Vietnam" Sadler. Колективът се нарекъл Bomb Squad и станал негова основна продукция, добавяйки и още един партньор на Spectrum City, Professor Griff. Той пък се превърнал в  “министър по информацията” на групата. С добавянето на Flavor Flav и още един местен диджей на име Terminator X, се ражда и Пъблик Енеми.

Дебютът “Yo! Bum Rush The Show” е издаден през 1987 и получава одобрението на критиците. Година по-късно групата пуска следващия си проект - “It Takes А Nation Оf Millions Тo Hold Us Back”, който се представя по-добре в класациите от дебюта, и включва хитовия сингъл "Don't Believe Тhe Hype", а също и парчето "Black Steel In The Hour Of Chaos". Тавата е избрана за албум на годината от The Village Voice Pazz и Jop Poll, ставайки първия хип-хоп проект, избран за N 1 от жури, в което доминират рок почитатели. Продукцията е класирана на N 18 в преброяването на Acclaimedmusic.net за най-добри албуми на всички времена.

В проекта “Fear Оf А Black Planet” (1990) формацията продължава с политически насочената тематика. Това става и най-успешния й албум въобще. През 2005 той е избран за съхранение в “Библиотеката на конгреса”. От него е сингълът "911 (Is A Joke)", който критикува службите за бързо реагиране заради факта, че им отнема прекалено много време да пристигнат, когато инцидентът е станал в квартали с чернокожо население, в сравнение с произшествията в бялата общност. Сингълът "Fight Тhe Power" пък се смята за най-популярното и влиятелно парче в историята на хип-хопа и е основна тема във филма Do The Right Thing на Spike Lee. Изпълнението е поставено под N 84 в класацията на Acclaimedmusic.net за най-добри песни на всички времена.

Следващият албум на Пъблик Енеми - “Apocalypse '91...The Enemy Strikes Black” продължава в същата насока с парчета като "Can't Trust It" и "I Don't Wanna Be Called Yo Nigga". Там е и скандалната песен, към която има заснет и видеоклип - "By The Time I Get To Arizona". Тя изразява недоволството на афро-американското общество, че някои щатове не признават празника на д-р Martin Luther King Jr. В кадри музикантите си изкарват яда върху политиците в щатите, които не почитат празника.

Пъблик Енеми са първи в много направления. Някои от най-изобретателните скречови техники на Terminator X могат да бъдат чути в парчето "Rebel Without А Pause", а Bomb Squad предлагат цяла мрежа от новаторски семпли и бийтове. Критикът Stephen Thomas Erlewine заявява, че групата “донесе елементите на свободния джаз, тежкия фънк, дори конкретната музика посредством своя продуцентски отбор Bomb Squad, създавайки плътен свиреп звук, различен от всичко правено преди.”

Бандата революционизира света на хип-хопа със своето политическо, социално и културно самосъзнание, което прелива в умели и поетични рими с буйни звукови колажи като основа. Преди нейната поява политическият рап се ограничавал до няколко парчета на Ice-T, Грандмастър Флеш (Grandmaster Flash And the Furious Five) и KRS-One, както и с прототипни изпълнители, подобни на Gil Scott-Heron и Тhe Last Poets. Пъблик Енеми са първата хип-хоп група, която гради целия си образ около политическата сцена. След успеха й рап сцената е залята внезапно от нови изпълнители, възхваляващи афроцентричните теми, като Kool Moe Dee, Gang Starr, X Clan, Eric B. & Rakim, Queen Latifah, Тhe Jungle Brothers и A Tribe Called Quest. Във филма от 1991 година Terminator 2: Judgment Day, John Connor (Edward Furlong) носи тениска на Пъблик Енеми през цялото време, показвайки влиянието на групата дори и в комерсиалните среди.

Пъблик Енеми е първата хип-хоп банда, предприела разширени международни турнета, което пък води до голямо популяризиране и влияние сред европейските и азиатските фенове на рапа. Съставът променя и разпространението на музика в интернет - музикантите са едни от първите, издали албуми за разпространение само посредством формата MP3 (формат, почти непознат по онова време).

Пъблик Енеми спомагат за създаването и дефинирането на стила рап метъл, сътрудничейки си с траш метълите от Антракс (Anthrax) още през 1991. Сингълът "Bring Тha Noize" е микс от полувойнствени лирики на тема черна сила, остри китари и разпилян хумор. Двете групи, свързани от взаимно уважение и лично приятелство между Chuck D и неговия аналог от Антракс - Скот Йън (Scott Ian), представят непознат дотогова жанр пред рок феновете.

Дори двете привидно различни групи организират съвместно турне. Flavor Flav обяви на сцената: "Те казаха, че подобно турне никога не би могло да стане” (както се чува в "Anthrax's Live: The Island Years"). Обходът обаче се осъществява и превръща в нещо като легенда както в рок, така и в хип-хоп кръговете.  

Виртуозният китарист Върнън Рийд (Vernon Reid) от Ливинг Калър (Living Colour) спомага за някои от записите на Пъблик Енеми, самата банда използва семпъл от парчето на Слейър (Slayer) - "Angel Of Death", в комбинация с джазов рефрен от "She Watch Channel Zero".

 

Още от Хип-хоп/Ар ен би


Mysound.bg
Реклама

Галерия


Любо Киров - "Ново сърце"

Видео


Албуми


Любо Киров - "Ново сърце"

Скоростта, с която Любо Киров разпродава концерти в огромни зали и създава нова музика, е завидна.През последните...

Най-четени новини


виж всички