…Сали Роуз е от племето на сиуксите, родена е в щата Дакота, който напуска, защото "има звезди в очите" и музикален талант.
Запознава се с певец, който я взема под крилото си. Женят се, но връзката им се влошава, когато нейната кариера тръгва нагоре, а неговата запада. Певецът е с тежък характер, често пие и Сали го напуска, но по-късно размисля и решава да се върне при него. Тя обаче разбира, че междувременно певецът е загинал в катастрофа… Това е историята, която знаменитата кънтри певица Emmylou Harris, носителка на 13 отличия "Грами", разказва в албума, или както тя го нарича "кънтри операта", "The Ballad Of Sally Rose", или "Баладата за Сали Роуз".
Този албум е пробив за Emmylou Harris в творчески план, тъй като тя е съавтор на по-голямата част от песните. "Имах тази идея от дълго време – споделя Harris в интервю - През 1982 г. Bruce Springsteen издаде своя албум "Nebraska" и аз бях толкова вдъхновена от смелостта му и неговата емоция, че си казах: "Наистина трябва да осъществя този проект". Дотогава тя е автор на скромен брой песни от първия си албум, издаден през 1969 година, композира освен това една песен за втория си албум и още няколко в следващите осем албума.
Изследователите откриват поредица автобиографични елементи в съдържателната страна на този концептуален албум. Сали Роуз например е псевдонимът, използван от самата Harris, когато тръгва на турне със своята група The Hot Band, събрана за представянето на албума си от 1975 г. "Pieces Оf Тhe Sky" ("Късчета небе"). Под името Сали Роуз тя дори се регистрира в хотелите.
Другият персонаж в албума също има реален прототип и това е Gram Parsons, легенда на стила кънтри-рок, един от неговите създатели, както и на "Cosmic American Music", хибрид от кънтри, ритъм-ен-блус, соул, фолк и рок, участник в групите The Byrds и The Flying Burrito Brothers, който умира от свръхдоза наркотици през 1973 г. Gram оказва силно влияние върху развитието на Emmylou Harris, след като я чува да пее и ѝ предлага да записва с него. Без да са любовници, двамата са пример за велика любов, която Emmylou осъзнава няколко седмици преди смъртта на Parsons. Тя решава да не му се обяснява по телефона, защото иска да го направи лично, и тръгва към Калифорния, към хотела Joshua Tree Inn, където обаче той вече е намерил смъртта си на 26 години.
Harris говори за Gram Parsons с признанието, че я е развил като музикант и като човек: "Мисля, че стигате до определен момент от живота си, в който отправяте поглед назад през годините и това е нещо като тържество или благодарност за факта, че вие се пресичате с хора, които ви променят завинаги. Със сигурност Gram направи това; аз прекрасно се разбирах с него, той ме научи на много неща и не можех да си представя, че Gram няма да живее вечно. Животът продължава и се разгръща преди вас, но тези хора и събития, които ви променят, винаги ще са с вас. Това беше важно събитие, което определи траекторията на живота ми и повече от всичко повлия на работата ми".
Взаимоотношенията на Gram Parsons и Emmylou Harris внасят новаторски елемент в кънтри музиката от 70-те години с повече разнообразие, подчертано влияние на корените ѝ и уважение към класиката в жанра. След смъртта на Parsons през 1973 г. Emmylou трябва да коригира голяма част от начина си на живот и правенето на музика. Работейки на вълната на своята трагедия, Harris избира да надене музикалната мантия на Parsons и да продължи сама по съвместния им път. Нейната песен "Boulder Тo Birmingham" от 1975 г. е за загубата на Parsons като приятел и колега, а през 1999 г. продуцира албума "Return Оf Тhe Grievous Angel" в почит към Gram Parsons. Песните "Luxury Liner" и "She" от Gram Parsons се превръщат в едни от най-ранните хитове на Emmylou Harris към албума ѝ от 1977 г. "Luxury Liner". Така тя придобива репутацията да бъде сред най-силните певици на своето поколение, способна да внесе поразителна красота и дълбочина на смисъла във всичко, което е избрала да пее.
За албума "The Ballad Of Sally" (1985 г.) Emmylou Harris композира всички песни заедно с британския музикант Paul Kennerley, автор на текстовете и продуцент, който пристига в Америка няколко години по-рано и е поканен да започне работа с Harris след съвместно турне. Така се получава актуализирана вариация на класическия countrypolitan, в която текстовете са вглъбени, ненатрапчиви и емоционално интелигентни, докато мелодиите се редуват с грациозна увереност.
Интересно е да се отбележи участието в техния проект на внушителен състав музиканти, включително типичната за countrypolitan струнна секция и звездите Dolly Parton и Linda Ronstadt от знаменитото им трио с Emmylou, както и Gail Davies във вокалните партии на няколко от песните.
Сергей Шишов ще представи "Баладата на Сали Роуз" (обложката на снимката) в предаването за концептуални албуми "Картини от една изложба®" на програма "Хоризонт" по БНР в събота, 8 май, след новините от 21.00 ч. по предложение и с любезното съдействие на кънтри, блуграс и суинг певицата Лили Друмева - О’Райли.
Коментари