След като премиерното представление на рок операта "Нострадамус" на Николо Коцев бе аплодирано бурно в Русе през ноември 2016, а тази година - във Велико Търново (24 март) и Пловдив (26 май), дойде време да го видим и в София.
Петнадесет години след издаването на студийния запис на проекта, авторът успешно постави за първи път тогава творбата си със сценичната постановка в Русе, превръщайки двойния диск в шоу без аналог у нас. В събота вечер на сцената в зала 1 на НДК се развихриха артисти от различни сценичи изкуства, следвайки линията, градена от маестро Николо Коцев с години. Участниците бяха близо стотина, в това число са рок група Кикимора и гости (Николо Коцев – китари, Ангел Дюлгеров – китари, Антоний Георгиев – клавишни, Радослав Тодоров – клавишни, Николай Тодоров – ударни, Николай Цветков - бас), хор, балет и оркестър от Държавната опера Русе под диригентството на маестро Найден Тодоров, беквокалистите Божана Спасова, Никола Здравков, Славина Калканджиева и Кристина Кирова.
Режисьор на постановката е Орлин Дяков, сценограф - Иван Иванов-Йоани, хореограф – Филип Миланов, дизайнер на костюмите – Николай Бузов… и вероятно немалък екип, който работи зад кулисите. Музикален директор, разбира се, е самият Николо Коцев, когото познаваме като виртуозен китарист, цигулар, композитор и аранжор. Както сме писали и преди, и, както подсказва и самото заглавие на пиесата, "Нострадамус" е посветена на живота и някои от пророчествата на една мистична фигура от миналото – френския пророк Мишел де Нострадамус. Историята е разказана по завладяващ начин, задържащ вниманието, докато сетивата ни са щедро черпени със зрелищни балетни изпълнения, пресъздаващи думите с езика на тялото; докато от всеки един от инструментите се извличат най-точно намерените ноти, рисувайки отново картината на събитията, за които разказвачът ни е подготвил. Той в случая е Бен Крос,чийто глас, предварително записан, разказва на английски, докато на голям екран върви и текстът на български език. Превод на български и на текста на песните се прожектира и успоредно с излъчването на живо на два по-малки екрана, разположени странично на сцената. Като всяка постановка, и тази си има либрето. Луксозната книжка се предлага на мърч щанда заедно с тематични тениски с 5-6 различни дизайна. Там, във фоайето пред самата златна статуя, е и мястото, където главните герои от "Нострадамус" се срещат с почитатели непосредствено след края на спектакъла, организиран от фондация "Пчелен кошер".
Въпреки мащабната продукция, самото представление не тежи, не задушава. И все пак, за да може сетивата да отпочинат, за да продължат да приемат цялото действие в неговата завършена цялост, ни е даден така нужния антракт. Двадесетина минути да вземем въздух и да подредим мислите си. Така или иначе, изкушени или не от темата, се доверяваме на автора за историческата достоверност на изнесеното като текст и разказ. Без да знаем колко литература е преровена за изграждане гръбнака на сценария, се оставяме на магията на постановката, опиянени от всички нейни съставни единици – танц, музика, визии и един странен дух, който присъства в залата осезаемо, но невидим - вероятно затова и неназоваем.
Многопластови композиции, в чиято основа седи твърд рок с изящно вплетени партии класическа музика. Всичко - изпълнено на живо от пълнокръвна рок банда и оркестър. Да не забравяме да отбележим и визиите – експресивни графики, които се сменят на споменатия голям екран в дъното на сцената, хармонирайки с всеки от останалите елементи в развиващото се действие. И така, образите в постановката са шест, като в ролите с вокални линии влизат певци, както следва: Александър Атанасов – Nostradamus, Звезди Керемидчиев – Inquisitor, Амалия Ненова - Anne Gemelle, Нора Караиванова - Catherine De Medici, Björn Lodin (Швеция) - Storyteller, Thomas Vikström (Швеция) - Soldier/ Ghost, Mehmet Kaya (Турция) - King Henry II. За да се справиш с участие в подобно музикално-сценично произведение, се иска малко повече от това да си добър вокалист. Артистични заложби, доста репетиции и, разбира се, вникване в образа. Малко грим, пищен или по-обран костюм, влизане в ролята и магията я има. Действително вдъхновено изиграни и пресъздадени персонажи. Прецизно изпълнена музика на живо и изобщо професионална работа. Представете си само каква отлична стиковка се изисква да върви гладко представление с толкова много компоненти. В самото начало малък технически проблем е преодолян моментално, като звукът при първите редове на вече вървящия на екрана текст не тръгва веднага и се налага повторно стартиране, но няма сърдити. Случва се.
Публиката е доста шарена. От музиканти от алтернативната сцена, рок журналисти, през именити композитори в българската естрада, до посланици и Бог знае какви персони. Да, аудиторията е многолика – интерес има от различни среди, а след представлението неволно ставам свидетел на похвални думи лично към автора от десетки посетители, докато на щанда се раздават автографи. Чуват се и намеци, че предстои "Нострадамус" да пътува извън страната. За подобни планове говори и Thomas Vikström, докато с нескрито вълнение ми разказва колко "сърцат, педантичен по отношение на работата си и изискващ винаги само най-доброто" е неговият дългогодишен приятел и колега Николо. Между другото, аз лично като метъл фен не мога да не споделя вълнението си от присъствието на Thomas Vikström, който, вярвам, мнозина от вас познават. Той е вокалист на култовата шведска симфо метъл банда Therion. Син на голям оперен певец, може да се похвали с безспорен наследен талант в тази област, но избира да развива кариерата си на метъл сцената. Всъщност, още през 90-те се изявява в музикален театър в Стокхолм, а към настоящия момент освен че обикаля света с Therion, играе в комедийна постановка в родната Швеция. Ето такива са артистите, които се превръщат в герои на "Нострадамус". Любопитно е, че изглежда Николо Коцев има индивидуален подход към вокалистите, които кани да участват в спектакъла – давайки им възможността сами да предпочетат роля за себе си. Vikström оставя избора на него и е напълно удовлетворен с възложения му типаж за "призрака - войн", а Звезди, когото познаваме от фронта на Ахат и Аналгин, сам избира да бъде Инквизитора…
Всички знаят какво правят тук. Всичко си е на мястото през цялото време.
Като ярък спомен остава епичният завършек на спектакъла с двете въздействащи композиции "The End Оf Тhe World" и "I'll Remember You"…
Епичен Нострадамус от Николо Коцев и приятели в София
5094
Коментари