Пианистът Keith Jarrett е добре познат сред любителите на джаза още от втората половина 60-те години на миналия век, когато участва във формациите на музиканти като Art Blakey, Charles Lloyd и Miles Davis. Той има също така завидна популярност в интерпретацията на музикални произведения от областта на класическата музика, например на J.S.Bach, W.A. Mozart, G.F. Handel, Дмитрий Шостакович, Arvo Pärt и други.
През 1974 Keith замисля нов проект, наречен Европейски квартет, но се споменава и като Скандинавски проект или Belonging квартет. Съставът на комбото включва норвежкия саксофонист Jan Garbarek, Palle Danielsson от Швеция е на контрабаса, а норвежецът Jon Christensen – на барабаните. Тук, подобно на американския квартет на Jarrett, се прилагат авангардни елементи, но вместо афроамериканската и латино традиции откриваме засилено присъствие на елементи от европейския фолклор и класическата музика.
Американският квартет включва наистина великолепни музиканти като Dewey Redman, Charlie Haden и Paul Motian, които създават специфичен и лесно разпознаваем звук. От своя страна Jarrett притежава друго амплоа, в което иска да представя в по-голяма степен виртуозните си качества като пианист, но и музиката да звучи по-ефирно, влизайки в диалог със своите колеги. Затова, когато продуцентът Manfred Eicher предлага на Jarrett идеята за европейския квартет, са оказва, че Keith вече се познава със саксофониста Jan Garbarek от Molde Festival в Норвегия, където го е слушал да свири с трио в нощен клуб. Още тогава Jarrett замисля идеята да създаде музика именно в този стил.
Специално за този проект Keith представя композиции, които съществено се различават от предишната му работа в САЩ. Той споделя в интервю по повод на първия албум на европейския квартет, озаглавен "Belonging", или "Приобщаване": "Всички ние сме съпровождащи музиканти (sidemen) по отношение на музиката. Музиката е толкова по-силна от човека, който я свири, че той трябва да е много внимателен. Тя може да ви разруши или да ви насърчи, и ако ви обогати, ще ви направи по-силен, много по-силен. Вие никога не се чувствате сигурен, никога на достигате точка, в която да кажете, че всичко е наред. Така че трябва да избирате дали да се чувствате сигурен и да бъдете като камък, или да бъдете несигурен, но да можете да се реете свободно".
"Музиката в "Belonging" се породи от усещането за сцени от миналото, от които не можем да се освободим или, казано позитивно, носи впечатлението за принадлежност, за приобщаване, от което не можем да избягаме и това чувство се корени в някакво определено пространство и време", признава виртуозният пианист.
"Belonging" ще бъде представен в предаването за концептуални албуми "Картини от една изложба" по програма "Хоризонт" на БНР в събота, 13 юни, след новините от 21.00 ч.
Приобщаване
3460
Коментари