Рапметълът “Killing In The Name” на Рейдж Ъгейнст Дъ Машийн (Rage Against The Machine) победи в най-оспорваното състезание за коледен хит номер 1 в музикалната класация на Великобритания.
Описвано като "шедьовър с "бронетанков" ритъм и експлозивен риф", парчето от 1992 г. беше купено и изтеглено от интернет 500 хил. пъти.
В същото време прекият му конкурент продаде с 50 хил. бройки по-малко, макар че се предлагаше в магазините и като CD.
Кой ще оглави седмичния Топ 40 за сингли преди Коледа е една от най-големите музикални интриги на Острова в края на годината - за която дори букмейкърите приемат залози.
През последните няколко години за първото място бяха абонирани певците, които печелят тв шоуто „X-Factor”.
Така се очакваше да стане и сега, още повече че сингълът на тазгодишния победител, 18-годишния Джо Макелдъри е кавър на хитовата балада „The Climb” на Майли Сайръс, една от най-популярните през годината в YouTube.
Междувременно обаче противниците на сладникавия поп започнаха кампания срещу тази традиция.
За около две седмици в социалната мрежа "Фейсбук" инициативата привлече над 850 хил. членове, като междувременно се набираха и дарения за бездомните във Великобритания.
Подкрепа заявиха и самите Рейдж, които са известни като едни от най-големите бунтари в съвременния рок. Според китариста Том Морело първото им място би било "прекрасна доза анархия".
Редица други музиканти като Дейв Грол (екс-Нирвана, Фуу Файтърс, Дем Крукд Вълчърс) и Лиъм Хаулет от Продиджи също се изказаха в тяхна подкрепа.
Радиоводещи от Би Би Си обаче призоваха да се купува сингълът на Джо Макелдъри, след като им се наложи да се извиняват на слушателите заради нецензурния текст на рокпарчето.
След като за кампанията се разчу в медиите, от Радио 5 поканиха Рейдж да изпълнят парчето си в сутрешния блок в пряко включване от Лос Анджелис.
Предварителната уговорка била да не се използва нецензурен език, но вокалистът Зак Де Ла Роча не се съобразил... и то цели пет пъти.
Всъщност проблемният рефрен "F**k you, I won't do what you tell me" ("Майната ти, няма да правя каквото ми нареждаш") се повтаря накрая 16 пъти, но от радиото успяват да прекъснат изпълнението, преди в ефира да прозвучи целият финал.
Според фронтмена успехът на песента им днес е "показателен колко са опънати в действителност нервите на хората не само в Обединеното кралство, но и в САЩ".
На кампанията "РейджФактор" (RageFactor.co.uk), са откликнали хората от "тихото мнозинство във Великобритания, което се е уморило да му дават балада след балада", убеден е Морело. За нас е чест, че са избрали нашата песен да бъде бунтарският химн, който да се опита да наруши монопола на „X Factor”, коментира той пред Би Би Си по-рано през седмицата.
Петминутното „Killing In The Name” (“Да убиваш в името на...”) е сред най-добрите съвременни китарни парчета според класациите на престижни музикални списания.
На обложката на сингъла е виетнамски будистки монах, самозапалил се през 1963 г. в Сайгон в знак на протест срещу нарушаването на правата на будистката общност от режима в Южен Виетнам.
След терористичните атентати в САЩ на 11 септември 2001 г. целият репертоар на Рейдж Ъгейнст Дъ Машийн влезе в списък с песни, неподходящи за пускане по радиостанциите.
Създателят на „X-Factor” Саймън Кауъл, който е и жури в американския "Мюзик Айдъл", обаче бе на мнение, че кампанията е "тъпа", "цинична" и насочена лично срещу него.
Коментари