В историята не се ползва похват от рода на "какво би станало, ако…", но ние можем да зададем въпроса "какво би станало, ако легендарната група Genesis възкръсне в първоначалния си състав"?
Отговорът е, че в наши дни тя най-вероятно би звучала като британската прогресив рок формация Big Big Train. Музикантите обаче не копират и преповтарят направеното от гениалните си предшественици, а намират начин в техния контекст да кажат нещо свое по съвременен и доста различен начин.
В своя десети студиен албум "Grimspound" те отново са в ролята на разказвачи на истории – митове и легенди се преплитат с образите на действителни хора, със събития и местности във Великобритания. Сред тях откриваме капитан Albert Ball, летец изтребител от Първата световна война, наредил се сред въздушните асове, астронома Charles Green и ботаника Joseph Banks, учени и изследователи на борда на "Индевър", корабът на капитан James Cook при първото му околосветско плаване (1768-1771 г.), автомобилния състезател John Cobb със световни рекорди за бързина, митичния Икар, дръзнал да стигне до Слънцето, светилището "Гримспаунд", изградено преди 3000 години и т.н.
Композициите им умело съчетават келтските фолклорни традиции с джаза и прогресив рока, емоционално са наситени и макар да носят белезите на виртуозността, мелодиите им са достъпни и запомнящи се.
Певецът David London споделя: "Често пъти си задавам въпроса: "Какво ще остане от нас, кои артефакти ще свидетелстват за нашето време?" Голяма част от достойнствата на днешния свят е базирана на дигиталните технологии, и си мисля, че е интригуващо да се запитаме какво ще остане от нашето време като археология. Ако тази наша връзка с дигиталната сфера по някакъв начин се загуби поради всичко, което може да сполети нашата цивилизация в бъдеще, не мисля, че ще останат толкова много физически свидетелства, които да разкажат нашата история. Нетрайността е проблем на нашия днешен свят.
Хилядолетна традиция е било около семейното огнище да се разказват истории за реални събития, хора, местности и т.н. С течение на времето тези истории са се превръщали в устно творчество. Всяко поколение разказвачи и слушатели е добавяло свои специфични елементи в повествованието в зависимост от своята култура и обичаи. Така че в крайна сметка нещата, които са се случили в действителност, са могли да бъдат променяни и преосмисляни в този процес. Фолклорът е процес, и двете начала, истинската информация и измислените творчески интерпретации, се комбинират и адаптират по време на този процес. Реалност или фантазия – фолклорният процес е един и същ. Ето защо песните могат да бъдат нещо като исторически паметник, те са в състояние да ни пренесат обратно до конкретни моменти от миналото ни, да пресъздадат образи на хора, места, чувства и емоции".
"Дълго време се занимавах с археология и история, и забелязвам, че много от дейностите ни в наши дни са недълготрайни. Информацията вече е толкова достъпна и лесна за споделяне, без да е задължително по-дълбоко познание и разбиране. Изглежда, че леко се отдалечаваме от хуманизма, дал основата на съвременното общество. Загрижен съм, че губим от погледа си ценностите от времето на Просвещението, които бяха в основата на научния и социалния прогрес, постигнат от човечеството през последните няколко века", допълва бас китаристът и основният автор на музиката и текста Greg Spawton.
Сергей Шишов ще представи "Grimspound" в предаването за концептуални албуми "Картини от една изложба®" на програма "Хоризонт" по БНР в събота, 16 май, след новините от 21.00 ч.
Голям, голям влак се композира с 8 прогресив рок опуса
3070
Коментари