Пандемията от коронавирус COVID-19 оставя своята следа и върху музикантите от шведската прогресив рок група Тhe Flower Kings.
Водената от вездесъщия Roine Stolt формация стана знакова за стила прогресив рок в наши дни. Появила се в средата на 90-те години на миналия век под влиянието на британската класика Yes, тя бързо спечелва вниманието на слушателите и музикалната критика с епичните структури на своите композиции, наситени със звучността на широк диапазон музикални инструменти.
През есента на 2020 година обаче Flower Kings ни изненадват с нова музикална стилистика от по-кратки композиции и тематика, повлияна от кризисната ситуация в света. Четиринадесетият им студиен албум е озаглавен "Islands" ("Острови") (обложката на снимката) и подобно на много от предишните им издания, е двоен албум, съставен сега от 21 песни, които са предназначени да звучат като едно цялостно произведение с кинематографичен характер, нещо като ярко обагрено музикално пътешествие. Тук долавяме присъщата им формула за прогресив рок, в която вплитат елементи от психеделията с блуса и джаза, и всичко това е поднесено със свежо чувство на оптимизъм.
Roine Stolt, който освен че е основен автор на музиката и текста, изпълнява партиите на соло китара и пее заедно с Hasse Froberg, също така е продуцент на албума, и ето какво заявява в интервю: "За някои хора да останат у дома за дълго време е трудно изпитание. Но на мен лично ми харесва да съм у дома. Правя това, което обичам: композирам, продуцирам, миксирам, прослушвам и записвам музика, а и прекарвам доста време със семейството си. Обаче всички концерти и фестивали бяха отменени и бъдещето ни всъщност не се "разгърна", както ни се искаше. Да излезем от пандемията с бездействие, не беше възможно за нас. Не може да се оставим да бъдем спрени от някакъв зъл вирус! И така, с членове, живеещи в САЩ, Италия, Австрия и Швеция, единственият начин да реализираме този албум беше да използваме магията на интернет, обменяйки файлове от цял свят, и така започнахме да изграждаме онова, което се превърна в гигантски двоен албум от 21 песни.
Още в началото на COVID-19 обсъдихме ситуацията. Повечето от членовете настояха да останат активни, да записват и така много бързо взехме решение да направим нов албум. Нашият барабанист например е италианец, а Италия е една от страните, в които ограниченията се въведоха най-напред. Всичко, което Mirko DeMaio можеше да прави, беше да пазарува и да репетира в стаята си. Не можеше да прави нищо друго. За него беше облекчение да може да отиде в студиото си и да записва музика. Трябваше да му помогна да се оборудва малко и да настрои всичко от техническа гледна точка, така че барабаните му да звучат възможно най-добре. Решихме да направим един много "интуитивен и отворен" албум, в който да бъдем свободни да включим всеки стил, който може да съчетаем като в многоцветен гоблен.
Заглавието "Острови" изглеждаше най-подходящо, тъй като темата на албума е за изолацията, щетите и страха ни от прекъсване на контактите ни с другите хора заради COVID-19. Изправянето пред тази неочаквана пандемия оставя следи върху всеки от нас за много дълго време. Но ние продължаваме, докато всеки от нас се учи и развива своя по-силна версия в този крехък цикъл на живота. Семейството и приятелите са всичко, дръжте се за тях.
Така че чувството за изолация трябваше да го позиционираме някъде, а това е реалността, в която всички живеем. Само в думата "остров" открихме идеята за изолация от останалата част на страната. Инструменталната пиеса "Остров", с която завършва албума, беше наречена така, защото преди две години бях на почивка на остров край бреговете на Африка. Въпреки че като цяло се опитвам да се отпусна, когато съм на почивка, често пъти ми хрумват разни идеи, докато съм в колата, на плажа, в хотела или където и да е, и тогава грабвам диктофона си, за да ги запиша. Диктофонът ми беше под ръка, когато ми се появи идеята за инструментално парче и го записах, за да не го забравя. Но когато създавате гласов файл, то вие трябва да го озаглавите. Всъщност нямах никаква идея как да се казва, затова му дадох заглавието "Остров". Някои членове на Flower Kings веднага предложиха да наречем и албума "Остров". Не бях много убеден, намирах го за доста скучно и им казах, че много албуми се казват така, включително на King Crimson от 1971 г.
В музикално отношение целта ни бе да създадем цялостно произведение от 21 песни, така че всички те да са свързани с теми, които преминават от една в друга – по начина, по който това става например в албума "Sgt Peppers" на Beatles, или "The Lamb Lies Down Оn Broadway" на Genesis. Те също са изградени върху по-кратки песни, които са взаимно свързани. Така че слушайте албума ни като една песен от 21 части от край до край, за да се получи нещо като кинематографично пътуване с дължина 90 минути.
И още нещо искам да добавя. Обичам да работя върху неща, което ми харесват, независимо дали това е инструментална пиеса, аранжимент на песен, текст, или каквото и да е. Ако текстовете са по-мрачни или ако са по-леки, това е положението, трябва да им намеря баланса между тях. Животът е такъв и това го споделям с приятелите си. Имам приятели, които преживяват трудни времена заради COVID-19, и аз им казвам: "Днес е така, но не знаете как ще се развият нещата през следващата седмица или дори утре!" Или понякога хората се развеждат, това е драма, но ето че се запознават с друг човек няколко месеца по-късно и нещата потръгват. Ако нещата са сложни, не бива да се фокусирате върху настоящия момент. Слънцето винаги ще грее, ще имате възможност да имате друга работа, ако сте загубили сегашната. Когато сте в ситуация като тази пандемия, винаги мислете, че ще има и по-добри дни", завършва Roine Stolt.
Албумът "Islands" ще бъде представен от Сергей Шишов в предаването "Картини от една изложба®" на програма "Хоризонт" по БНР в събота, 13 март, след новините от 21.00 ч.
Острови на спасението
2752
Коментари