Както всяка година, така и тази, София Филм Фест не прави изключение и предлага на меломаните много ленти, в които главно действащо лице е Музиката.
В днешния афиш на кинофиестата има три продукции, които не са за изпускане. Това са "Пънкът не умира", "Да ти напълни душата" и "Маримби от ада".
Владимир Блажевски е режисьор на "Пънкът не умира" (Mакедония-Сърбия, 2011, 104 мин., игрален, цветен). Филмът е за Мирса - бивш певец в някогашната най-популярна пънк банда в Македония, но е скъсал с това преди години. Сега е на 40, все още живее с майка си и понякога продава дрога на албанския дилър Гзим, който пък го снабдява евтино с трева. Един ден на Гзим му хрумва идея: Мирса трябва да събере отново групата и да направят благотворителен концерт в Дебър – македонски град с албанско мнозинство. Това е почти херкулесовска задача за Мирса: след 17 години трябва да открие всички членове на бандата, някои от които са напуснали Македония след разпадането на Югославия, и да ги убеди да участват още веднъж заедно в концерт. С минимален бюджет, режисьорът се отправя по пътя на силно независимо кино за хора, за които пънкът не е просто музика, а целият им живот. Той си служи също с черен хумор и интуиция, за да се докосне до по-сериозни теми и благодарение на документалните техники, които използва, успява да постигне усещане за абсолютна убедителност.
Оператор - Димо Попов, музика - Александър Пейовски. В ролите - ЙорданСимонов, Камка Тоциновски, Тони Михайловски, Кирил Попхристов, РаткаРадмановик, Владимир Тулиев. Филмът е отличен с наградата на секцията "НаИзток от Запад" на Карлови Вари 2011.
Освен в кино "Одеон" от 20.30 ч. днес, "Пънкът не умира" ще бъде прожектиран на 15 март във Френския институт от 19.00 ч. и на 17 март в Еuro Cinema от 20.00 ч.
"Да ти напълни душата" (режисьор, сценарист, оператор и продуцент Тимъти Райс) e филм, посветен на отличните изпълнители на български фолклор – семейство Варимезови. Той проследява историята на тяхната фамилия от 1878 до наши дни, паралелно с политическата съдба на страната. Преди Втората световна война музиката е домашно забавление за семейството в малко селце в Югоизточна България. След това, по време на комунистическия режим, талантливият гайдар Костадин Варимезов пренася фолклорната традиция от родния си край в София, където властта решава да я обработи и превърне в символ на националната идентичност и тогавашното предполагаемо благоденствие на народа. След падането на комунизма през 1989 най-добрият ученик на Костадин – племенникът му Иван, заедно със съпругата си Цветанка пренася традицията първо в САЩ, а после и по цял свят. Той има многобройни ученици, сред които са и двете му дъщери. А в САЩ, страните от ЗападнаЕвропа и Япония вече има хиляди почитатели на българските фолклорни песни и танци. В ролите: Иван и Цветанка Варимезови.
Филмът ще бъде прожектиран в кино Люмиер от 18.30 ч. днес.
Продукцията "Маримби от ада" (Гватемала-Франция-Мексико, 2010, 72 мин., документален, цветен) получи Голямата награда на журито в Латино-американския конкурс в Маями 2011, отнесе наградата на публиката във Валдивия и Тулуза през 2011.
Дон Алфонсо е доставчик, а в свободното си време свири на традиционния гватемалски инструмент маримба. Той дори е свирил във фолклорно шоу в един от скъпарските хотели в Гватемала сити. Но сега инструментът му се счита за старомоден и към него няма голям интерес. Черния е пионер на ъндърграунд хеви метъл сцената в Гватемала. Освен това е и лекар в общинска болница, само че страда от липса на пациенти, защото има дълга коса и татуировки. Дон Алфонсо и Черния се запознават и решават да съчетаят музикалните си умения в съвсем нов проект на име "Маримбас от ада". Но те не могат дори да си представят каква реакция ще провокират с музиката си.
Режисьор и сценарист - Хулио Ернандес Кордон, оператор - Мария Секо, музика - Герерос дел Метал, Бактерия Саунд Систъм, продуценти - Хулио Ернандес Кордон, Памела Гинеа и Кириак Ауриол.
"Маримби от ада" може да бъде видян в Euro Cinema от 20.00 ч. днес и във Френския културен институт от 18.30 ч. на 19 март.
Пънкът не умира!
5775
Коментари