Контрабасистът Чарлс Мингъс (Charles Mingus) записва албум на 20 януари 1963, който смята за най-добрия в своята кариера, за Мagnum Оpus, а редица музикални издания го посочват сред петте най-добри проекта в историята на джаза въобще.
Класически биг бенд се среща с авангарда на 60-е години, е краткото описание на тавата "The Black Saint And The Sinner Lady" ("Черният светец и грешницата").
Именно това е поредното предложение от страна на Сергей Шишов, традиционен водещ на предаването за концептуални албуми "Картини от една изложба" по програма "Хоризонт" на БНР.
Пиесите на знаковия джазмен ще прозвучат след новините от 21 часа довечера.
В записите участват тромпетистите Rolf Ericson и Richard Williams, тромбонистът Quentin Jackson, Don Butterfield на туба (ще го чуете и на контрабас тромбон), Jerome Richardson - сопрано и баритон саксофон, както и флейта, Dick Hafer на тенор саксофон и флейта, Charles Mariano на алт саксофон (един от героите на албума), Jaki Byard на пиано и Jay Berliner на китара, Чарли Мингъс свири на контрабас и пиано, а Dannie Richmond - на барабани.
Формацията постига резки тонални контрасти и звукови текстури, съчетани с дисонанси и лирични пасажи, чести смени на ритъма, понякога с включването на фламенко китара. Духовите инструменти тук имат водеща роля и често пъти звучат като човешка реч.
Албумът всъщност е балетна сюита, състояща се от шест части, в която се долавя влиянието на Дюк Елингтън (Duke Ellington) и латино музиката, но представя уникален експеримент в оркестрацията, може би един от най-значимите в джаза.
„Тази музика е само една малка вълна от стилове и много вълни от малки идеи, които съзнанието ми породи. Разбърках мислите си и достойнствата на този свят се разпаднаха в краката ми”, обяснява Мингъс.
Темата на албума също е необичайна – музикантът изследва своята разбита психика в контекста на история за любов, идентичност и борба и това е може би единственият албум в джаза, в който встъпителни бележки е написал клиничен психиатър. В отделните пиеси ще различим темите за страданието, скръбта, безизходицата и сдържаната ярост, но също така идеите за радостта и възторга, споделя Шишов. "Музиката ми е доказателство за волята на душата ми да живее", додава авторът на албума.
Неговият перфекционизъм го води до прилагането (за първи път в джазовата традиция) на наслагване на записите на отделните инструменти по време на работата в студиото.
"The Black Saint And The Sinner Lady" ще бъде представен в 24-битовата преработена версия от 2009.
Още - на:
http://www.kartiniotednaizlojba.com/
Клиничен психиатър до контрабаса на Чарли Мингъс
7184
Коментари