Британските закони за [B]авторски права върху звукозаписи[/B] трябва да се удължат. В противен случай музиканти като [B]Пол Макартни[/B] и [B]Клиф Ричард[/B] скоро ще започнат да губят приходите от най-ранните си записи, твърди излязъл тази седмица в Лондон доклад. Темата за авторските права във [B]Великобротания[/B] излезе на дневен ред след като ранни хитове от 50-те години започнаха да доближават определения от закона краен срок за защита точно когато тегленето на музика - легално и не - повиши интереса към дискографиите и старите записи на всички артисти. Според сегашните британски закони изпълнителите получават отчисления ([B]роялтис [/B]) от употребата на песните им до 50 години след годината, в която е направен записа. За сравнение, писателите и композиторите получават такива до края на живота си и 70 години след смъртта си. Ако законите не се променят, първият хит на [B]Клиф Ричард "Move It!"[/B] от 1958 ще загуби защитата си през 2009, а след няколко години и ранните записи на [B]Бийтълс[/B] също ще станат [B]безплатни и обществено достъпни[/B]. "Досега не сме чули убедителна причина защо композиторът и наследниците му да получават приходи доживот и след това, а изпълнителите - не", се казва в доклада на британската парламентарна компоисия за култура, медии и спорт. Комисията посочва също, че [B]Великобритания[/B] е силно развита в творческите индустрии страна и изразява тревога, че защитата на авторските права на Острова е по-слаба от тази в другите страни. В [B]САЩ[/B] авторските права на изпълнителите изтичат 95 години след записа на произведението, а в [B]Австралия [/B] този срок е 70 години. Искане за генерално удължаване срока на авторските права във [B]Великобритания[/B] бе отправено и миналата година, но бе отхвърлено. Назначените от британското правителство [/B]експерти[/B] тогава посочиха, че подобно удължаване е за сметка на потребителите и обществото, като същевременно с нищо няма да допринесе за стимулиране и развитие на [B]музикалната индустрия[/B]. Сегашният доклад възразява, че тогава експертите са разгледали въпроса само чисто икономически, а не са обърнали внимание на моралната му страна. Дали изпълнителските права са толкова важни колкото авторските или продуцентските и в каква степен, сила и продължителност трябва да се защитават, е основна дискусия в средите на праводържателите от години. Противниците на системата на [B]копирайт[/B] (известна у нас под не особено точното име "[B]авторски права[/B]") настояват че 5-10 години е напълно разумен срок за защита на един [B]звукозапис[/B]. През това време авторите и изпълнителите на произведението ще получат достатъчно възнаграждение за труда си, а след изтичането на срока произведението трябва да стане [B]безплатно обществено достояние[/B], смятат те. При всички случаи точно [B]потребителите[/B] са тези, които ще платят всякакво ново увеличаване на срока на авторските права като поисканото тази седмица. А единствените, които ще спечелят от него, са [B]изпълнители[/B] като цитираните [B]Клиф Ричард[/B] и [B]Пол Макартни[/B], които не само от десетилетия вече са [B]милионери[/B], но и състоянието им е толкова внушително, че са в списъка на [B]най-богатите британци[/B] изобщо.