Metallica (Металика) - група, премахнала бариерите в хеви метъла и утвърдила се като представител на тежката артилерия в музикалната индустрия, се завърна с нов албум 72 Seasons",и тръгва на турне.

Предишната световна обиколка на Сърдития квартет, която започна през 2016 година, преди да бъде прекъсната през 2020 г. заради коронавирусната пандемия, реализира приходи от над 400 милиона долара, според сп. Forbes. "Metallica са сред ограничения брой лидери в музикалната индустрия, които се интересуват не само от твърдите си фенове, но и от по-широката публика", казва Бен Барбо, шеф на френския фестивал Hellfest, фокусиран върху метъл музиката, който миналата година привлече 420 000 зрители.

Калифорнийският квартет успя да "премине отвъд жанровете", свирейки на трибютния концерт за Фреди Меркюри, въпреки че са метъли", напомня Люк Фрелон от френското уеб радио Fip Metal. Бен Барбо си спомня за "лежерните" музиканти, въпреки че са заобиколени от "впечатляваща машина - екип от близо сто души". За следващото турне на различни стадиони по света ултра-ВИП пропускът е над 7000 долара за осем души и две вечери. Защото формацията "вижда двойно" всеки път в тази обиколка, в рамките на която ще изнесе концерти на "Стад дьо Франс" на 17 и 19 май. "Това се превърна в нещо като рок-бизнес чудовище и членовете на групата може би са изгубили ясна представа на фона на огромния си мениджмънт. Въпреки това аз ще съм първият, който ще отиде на двете вечери на "Стад дьо Франс", споделя Фрелон.

Ситуацията днес е твърде различна от времето на първия албум "Kill 'em all" (1983) и нишата, в която се появяват групарите - тази на траш метъла, която не е най-достъпната в музикално отношение. Животът на основателите на Metallica - вокалистът  и китарист Джеймс Хетфийлд и барабанистът Ларс Улрих, които наближават 60-те си години, се променя през 1991 г. с "Metallica", известен като "Черния албум". Той им позволява да достигнат до широката публика с хитове като "Enter Sandman" и "Nothing Else Matters", които имат съответно малко над и малко под един милиард слушания във водещата музикална платформа Spotify.

Metallica участва в демократизацията на хеви метъла в страни като Франция, където жанрът дълго време беше блокиран, докато в скандинавските страни той е част от популярната култура и в предавания като "Гласът" гостуват метъл певци", отбелязват анализаторите. Хитовото парче на Metallica "Master Оf Puppets" от 1986 г. дори влезе в успешната поредица на Netflix "Stranger Things". Категорично свидетелство за статута на Metallica е, че, за да слушат предварително горещия им албум "72 Seasons", който излиза на 14 април, критиците трябваше да се съобразят със същите ограничения като за последната творба на суперзвездата Адел - да оставят телефоните си в гардероба на звукозаписната компания и да подпишат декларация за конфиденциалност до вдигането на ембаргото. За сравнение - за повечето изпълнители записите или линковете за слушане се изпращат до пресата предварително. Феновете и любопитните получиха възможност да слушат новия албум в деня преди премиерата му в определени киносалони по света и да открият 12-те парчета, сред които няколко калибрирани за стадиони като "You Must Burn!" Дискът "72 Seasons" завършва с над 11-минутното парче "Inamorata" - най-дългото, което групата някога е записвала. Продуценти на албума са известният звукорежисьор и близък приятел на бандата Greg Fidelman и както обикновено - James Hetfield и Lars Ulrich. Заедно с анонса за актуалния рилийз, Metallica взривиха интернет и с първия сингъл от него - мощното парче "Lux Aeterna". Слушайте ТУК. Може да гледате видеоклипа към сингъла, режисиран от Tim Saccenti.

Междувременно групата купи собствена фабрика за производство на винилови плочи, след като годишните им продажби на този носител изпреварват тези на компактдискове за първи път от 1987 г. насам в САЩ, пише "Гардиън". Траш метъл ветераните са новият собственик на Furnace Record Pressing, завод във Вирджиния, който произвежда дискове на Metallica от 15 години, припомня Billboard. Основателят и главен изпълнителен директор на компанията Ерик Астор заяви: "Наистина е вълнуващо да знаем, че дългосрочното ни бъдеще е гарантирано, като същевременно можем да се възползваме по-добре от възможностите за растеж".

Metallica продава повече винилови плочи от повечето изпълнители. Без да издава нищо ново, квартетът продава 387 000 копия на албуми от каталога си във формата през 2022 г., което ги прави шестият най-продаван на винил изпълнител в САЩ през тази година. "72 Seasons" се появи след "Hardwired ... Тo Self-Destruct" (2016). Решението на групата идва в резултат на производствените затруднения за индустрията през последните години, тъй като някога почти спящият винилов формат продължава своето възраждане. Новият доклад на Асоциацията на звукозаписната индустрия на Америка (RIAA) за края на годината за 2022 г. установи, че приходите от продажба на плочи в САЩ са нараснали до 1,2 млрд. долара, което представлява 17% годишен ръст. За първи път от 1987 г. насам са продадени повече винилови плочи, отколкото компактдискове: 41 млн. срещу 33 млн. Приходите от компактдискове са намалели с 18% до 483 млн. долара.

Снимка: Animato Music/ UMG