Магията на вековете оживя в пловдивския античен театър с Ihsahn и Vrani Volosa


Магията на вековете оживя в пловдивския античен театър с Ihsahn и Vrani Volosa

1239

Има дни, в които не вали. Съществуват и дни, когато те помита ураган от емоции.

Такива са 20, 21, 22 септември. Слънчево време, кристално синьо небе и хора, увлечени в работа на терен в Античния театър, които погледнати отгоре изглеждат като в мравуняк. А после този мравуняк нараства, когато часът вече е 19.30 ч. и стотици фенове полазват белите камъни на вековната старина. Точно такава е гледката и през трите дни на своеобразния фестивален форум Sounds Of The Ages. Тук давам фокус на последния ден от събитието, а именно 22-ри, неделя, в който на сцената се качват родните Vrani Volosa и Ihsahn.

За отбелязване е фактът, че мястото, което организаторите от Blue Hills са избрали за първото гостуване на Ihsahn и групата му - внушителната сцена на Античния театър в Пловдив, чудесно приляга на достолепието на "императора" от Норвегия Vegard Sverre Tveitan, познат ни като Ihsahn. Да преговорим основни точки в кариерата му.  Ihsahn е един от най-важните хеви метъл музиканти, появили се на сцената от началото на 90-те години до наши дни. Като главен композитор и певец на култовата блек метъл група Emperor, той създаде нов звук, нова школа, в която беше обект на подражание, докато в соловата си кариера, която в момента наброява осем албума, се представя като неуморим, безкомпромисен творец, съчетаващ класически метъл, прогресив, индъстриъл, класическа музика и блек метъл, което в крайна сметка даде смисъл на термина "прогресив". В наши дни, мултиинструменталистът, композитор и продуцент Ihsahn съсредоточава енергията си да твори и да се изявява като индивидуален изпълнител. 

На 16 февруари тази година той издаде новия си концептуален албум "Ihsahn" (Candlelight Records, 2024), където освен че изпълнява вокалите, отново свири партиите на всички инструменти (китари, бас, кийборди), с изключение само на барабаните. Едноименното му ново произведение излезе не само в традиционен формат, но също така и като отделна  оркестрална версия. Синглите от него "Pilgrimage Тo Oblivion", "Twice Born" и "The Distance Between Us" са придружени с впечатляващи видеа, като анимираните са от талантлавия художник Costin Chioreanu от Twilight13media. Това към оркестралната версия на "The Distance Between Us" може да гледате тук:

https://youtu.be/ery62GIvrTc? feature=shared

Ihsahn - този уникален артист, посети България за първи път с групата си. Трябва да признаем, че нетърпението за първата среща с него беше голямо, тъй като беше сигурно, че ще станем свидетели на един от най-добрите концерти от последните години. Събитие извън тривиалното, с нестандартно звучене и неповторима атмосфера в магичната обстановка на многовековния амфитеатър.   Креативността и приноса на  тази фигура към историята на музиката не могат да бъдат оспорени, неговото богато музикално наследство не подлежи на едностранен прочит. Сигурно беше, че така или иначе, вечерта на 22 септември ще бъде незабравима. Оказа се точно такава.

Роден в Нутоден, Норвегия, Ihsahn заедно със своя приятел и колега Tomas Thormodsæter Haugen (познат като Samoth), докато още са тийнейджъри, създават първите си групи - Xerasia, която е преименувана на Embryonic, и след това Thou Shalt Suffer. С тези свои първи проекти издават произведения, които ги поставят на картата на норвежката сцена. Ситуацията се променя, когато в началото на 90-те Ihsahn и Samoth сформират Emperor - група, която ще доминира на сцената през следващите десет години, разчупвайки рамките на блек метъла и развивайки стила извън тях. Четири албума (както и легендарното EP "Emperor"(1993) са достатъчни. "In The Nightshade Eclipse" (1994), "Anthems To The Welkin At Dusk" (1997), "IX Equilibrium" (1999) и "Prometheus: The Discipline Of Fire And Demise (2001) са забележителни творби, които излизат извън границите на блек метъла. Неслучайно до днес, повече от 15 години след разпадането си, Emperor свирят на хедлайн позиции в афишите на най-големите метъл фестивали, при своите редки изяви на живо. Нещо, което никоя друга група от тяхната школа не е успяла да направи. Малко формации в света имат толкова епична и мрачна история зад гърба си. Симфоничните Emperor  такива, каквито са – със сложни композиции, интензивна енергия, с немислими за времето си идеи, противоречия и различен подход, носят същата корона 23 години след своя последен албум. При третото си поредно и най-дълго концертно събиране, след фестивалните прояви, Emperor отново превземат сцените по целия свят за еднократни концерти през пролетта на 2024 г.

...Но да се върнем към кариерата на Ihsahn. Междувременно, успоредно с Emperor, той се присъединява към звездния блек метъл проект Zyklon-B (1995 г.), създава експерименталния Peccatum (1998 г.), с който реализира три албума. През 2006 г. факт става дебютният му солов албум "The Adversary", в който талантът му се разгръща в запис, съчетаващ метъл, мрачна атмосфера, блек и класическа музика. Следващият индивидуален албум "angL" включва Mikael Akerfeltd от Opeth, докато третият "After" (2010) е приветстван като поредното уникално произведение на артист с неугасващ творчески плам. Неговото всеобщо признание  като солов изпълнител идва с брилянтния "Eremita" (2012), един от най- добрите албуми на настоящото десетилетие. Той е записан с участието на Devin Townsend. Струва си да се отбележи, че през тези години  музикантите, с които Ihsahn си партнира за своите концерти, свирят в други банди като например Leprous. През следващата година пуска "Das Seelenbrechen" - експериментално синт-индъстриъл издание, което той нарича "умишлено отклонение". "Arktis" (2016) е още един фантастичен изцяло метъл диск с десетки елементи, хармонично преплетени един в друг, докато през 2018 г. Ihsahn подписва "Amr", получил най-добри отзиви. Те потвърждават още веднъж, че Ihsahn е една от най-силните и качествени личности в областта.

Всъщност и ето точно заради всичко изписано по-горе и съпреживяно по един или друг начин, новината, че Ihsahn от легендарната норвежка блек метъл банда Emperor ще изнесе концерт в България, заварва всички ни  вероятно неподготвени и сякаш чак не ни се вярва, че след над 25 години ще можем да гледаме на живо този артист, след като нито той със соловия си проект, нито - да я наречем основната му банда, Emperor, досега са идвали у нас. Досега обаче.

Днес той вече е в града на тепетата. И нещо повече- с него като част от екипа е и синът му Angell Solberg Tveitan. Шестнадесетгодишният младеж помага с инструментите, "води си бележки" за действията на стейдж хендовете и изобщо – попива знания. Вижда се, че вече е придобил някои умения в тази сфера. Затова е тук - има официална извинителна бележка към музикалното училище, където е ученик, и това му преживяване е своеобразен стаж....

Фронтменът и наследникът му Angell даже свирят за пръв път заедно тук "Pilgrimage to Oblivion" - един от синглите в актуалния едноименен албум на Ihsahn, издаден от престижния лейбъл Candlelight Records, по време на саундчека за шоуто. Да, композицията присъства в сетлиста за гига, който е впечатляващ, а тя е втора поред там. Може да видите пълния списък с парчета по-долу, както и снимка на оригиналната хартиена такава, която той ползва на сцената в галериите.

Много може да се говори за Ihsahn. Той е артист, чиято значимост като бащица на цяло едно течение от Севера, но и такъв, който дава на стила стимул да еволюира, да се развива и отваря нови хоризонти. Някак непонятно и далечно стоят за мен позициите на дългогодишни фенове на Emperor, които упорито отказват да приемат прогреса на музикалните му търсения и дори не намират време и желание да се запознаят с тях от по-близо. Съвсем отблизо обаче се запознават с магията и онази особено помитаща енергия на Ihsahn, музиката и присъствието му на сцената, няколкостотин души в Античния на 22 септември. Бандата звучи перфектно, фронтменът е сдържан, но на моменти излиза в оркестрината на съоръжението, с което се доближава до публиката. А това от самосебе си я кара да крещи и да аплодира. Чувството е сякаш всички пластове история, култура, човешки емоции и прочее, запечатала тази вековна арена, са някак събудени и изплуват. Именно за тези пластове, които всеки къс-артефакт на терена носи, си говорим с Ihsahn преди шоуто, за това как, докосвайки парче камък или вдлъбнатините-букви, изчукани в колоната надписи, човек няма как да не усети особено прикосновение. Сякаш някакво нетленно присъствие... Искрено е впечатлен от мястото още предния ден, когато с цялата група идват на концерта на колегите му от Pain Of Salvation...

Като казах цялата банда, тя се състои от Vegard Sverre Tveitan-Ihsahn -китара и вокал, Øystein Skonseng Landsverk – китара, Øystein Heide Aadland – бас и Tobias Øymo Solbakk - барабани. Няма да е пресилено да посочим, че не само Ihsahn (на снимката)  се чувства поласкан от честта да стъпи на подобна сцена – защитен паметник на културата, но и ние също, че изпълнител с култов статус, с подбран концертен календар и стегнати изисквания за звук и прочее, имаме повод да споделим същите усещания. Съвсем не без причина. В програмата влизат две кавърверсии, съответно: "Rock Аnd Roll Is Dead" (Lenny Kravitz) и "Wrathchild" на Iron Maiden). Това не би следвало да учудва никого. Имаме среща с артист, който излиза извън рамката...

Първи на сцената обаче се качват родните Vrani Volosa. Формация, която премина през метаморфози и следва естествения прогрес на собствените си усещания за музициране, разгръщайки се стилово. И така от паган метъл банда в началото преди двадесетина години, днес е колектив с разпознаваемо звучене, с красиви мелодии, чиито завои изненадват. Онова първично усещане обаче все още го има... Музиката им е обвита в епична атмосфера и това е подсилено от обстановката, на която я представят тази вечер. Отива им. VV дават заявка, че ще посеят препратки към по-старите времена на рок-ен-рола. Техният 40-минутен сет е посрещнат от публиката с реакция, която говори, че познава творчеството им от - така да го кажем - различните негови периоди. Пеем заедно с Враните и на "Слънце" от изданието от 2010 г. "Heresy/ Ерес" (Corvus Records), и на "Cure For A Dangerous Sickness" от актуалния им албум "Woods Mountains Skies" (Red Sunrise Recordsр 2023). Присъствието им в афиша за това събитие е заслужено. 

Момчетата вече работят по следващ диск, а само времето ще покаже какви други приключения ги (ни) очакват в бъдеще.

Сетлист Ihsahn:

Intro Cervus Venator
The Promethean Spark
Pilgrimage To Oblivion
Twice Born
Anima Extraneae
My Heart Is Of The North
Stridig
Nord
Telemark
Rock And Roll Is Dead (Lenny Kravitz cover)
Wrathchild (Iron Maiden cover)
Lend Me The Eyes Of Millenia
Until I Too Dissolve
The Distance Between Us
A Taste Of the Ambrosia
Outro Sonata Profana

Сетлист Vrani Volosa:

Duel
Omen
Sorcery
Cure For A Dangerous Sickness
Слънце
Дом
Wreck

Снимки на Станимир Станчев:

Ihsahn:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1187163559147114&type=3

Vrani Volosa:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1187123639151106&type=3

 

Още от Рок


Mysound.bg
Реклама

Галерия


Lilly Оf The West - "Christmas With Lilly Of The West"

Видео


Албуми


Lilly Оf The West - "Christmas With Lilly Of The West"

"Christmas With Lilly Of The West" - първият коледен албум в дискографията на обичаната група Лили Ъф Дъ Уест...

Най-четени новини


виж всички