Това е един от най-трудните ми текстове за споделяне.
Още докато бях на събитието, се притеснявах и си мислех как да го предам, какво точно да кажа, какво да представя, защото това не беше просто обикновен концерт. Това беше постановка, театрално представление! Ако за други концерти мога да напиша история, в която да разкажа на хората, които не са били там, какво са изпуснали, как са се стекли обстоятелствата, кои песни са били изпети, то за това точно събитие единственото, което мога да кажа, е, че всеки можеше да го интерпретира така, както прецени за себе си.
Аз мога да дам единствено моя личен прочит върху това, което видях. Да споделя мисли и чувства, които това представление предизвика у мен така, както бих могла да пиша за театрална постановка или пък за филм! Но това събитие в никакъв случай не беше само концерт.
Турнето на Till Lindemann (Тил Линдеман) е сред най-големите музикални събития за 2025 година. Първоначално планирани само за Германия и по-големи европейски столици, датите бързо се увеличават и обхващат 17 държави, включително Великобритания, Франция, Италия, Турция, Румъния и България. В това мултимедийно изживяване се комбинират иновативни визуални ефекти, хиперболизирани сценични постановки и неочаквани моменти, които потапят публиката в съвсем нов свят. Самият Lindemann обогатява всяко изпълнение със своята неповторима харизма и артистичен подход.
У нас концертът на Till Lindemann е не само музикално събитие, но и върхова точка в концертната култура на страната ни (лично мнение)! Цялостната провокативна атмосфера, съчетана с музика, театър и изкуство повдигат завесата над неповторимата "вселена" на европейския вицешампион по плуване.
Взела съм си бинокъл, за да видя всеки детайл от това представление, нещо, което правя на големи културни събития в зала 1 на НДК или пък на театрални постановки в Народния. Истината е, че детайлите тук заслужават вниманието ни. Огромното платно, което покрива сцената по време на подготовката, е с огромен надпис на кирилица "КИЛЛ ТИЛЛ". Интересно ми е дали всички концерти от турнето започват с този надпис и как го четат западняците? Ами пилонът, който срамежливо изнича зад него, той за какво ли е?
Вселената на Till Lindemann предизвика в мен интерес, който се задържа от началото до края. Едно срамежливо момиче изничаше зад зениците ми, докато го полазваха тръпките на еротиката, на похотта, на онези скрити желания, за които рядко говорим. Чак по средата на представлението разбрах, че човекът зад барабаните е мъж! В началото целият бенд, който свири с Till, излиза с маски, полицейски униформи и шапки и слънчеви очила. Облечени в черен латекс от горе до долу. Ситуацията ми напомня на нещо средно между ранните маски на Slipknot и оцелели от Втората световна война.
Познатият клавир и бягащи пътеки от концертите на Rammstein са отново на първа линия. Но този път зад тях седи изключително сексапилна дама. А срамежливият пилон от началото на шоуто се оказва разкрепостен до степен, в която се питам каква специалност е завършила кийбордистката – музика или полденсинг? Изумителна комбинация от умения, която до момента аз лично не съм виждала никъде!
Публиката изпитва небивал екстаз, когато на сцената излиза дълга маса, отрупана с торти и шампанско, които политат към верните фенове в тълпата. Цялото представление е съпроводено от жеста на даване. Даване - на любов, на емоция, на палки от барабани, перца от китара, футболни топки, дори няколкото килограма умряла риба, които са приети с огромно вълнение от първите редове. Сигурно на пръв прочит звучи унизително, но в действителност не е. Усещането за дискомфорт е част от шоуто, а не лична провокация от изпълнителя. Защото това, което прави Till, е преди всичко изкуство.
На пръв поглед голяма част от аудиовизуализациите изглеждат порнографски, силно сексуални. Но в моята глава седи само една – "изопачени стилизации". От чисто психологична гледна точка това а историите на То, Аз и Свръх-Аз, разказани доста интелигентно с елементи на гротеска. Характерно за То е, че в него действат мощни сили, наречени нагони. Те могат да бъдат конструктивни и деструктивни, тяхната основна цел е да осигурят състояние на блаженство и удоволствие. Това са най-тъмните ни и тайни желания и страсти, които не си позволяваме да признаем дори пред самите себе си. Понякога те са в разрез с всички установени морални ценности.
Именно с тяхното "озаптяване" се бори Свръх-Аз-ът - "пазителят" на ценностите и идеалите, който непрекъснато напомнят какво трябва и какво не. Границата между Тил – фронтмен на музикалния танк Rammstein, и Till – соловият артист, за невъоръженото ухо, може би е нищожна. Но за човек като мен, който е израсъл с дълбокия му приказен глас, е повече от осезаема! Нагласата за музика на Rammstein е социално-политическа. Техните текстове са под формата на приказки – мрачни, дълбоки, болезнени, драматични поеми с елементи на гротеска и сатира. От 30 години текстовете им бъркат с пръст в раната на усещането за изток и запад в Германия. Докато разказите на Тил като индивидуален артист са по-лични - с полъх на любов, която може да прерастне в нещо по-дълбоко. Макар и само в рамките на час и половина!
С финала на представлението започвам да чувам различни гласове около себе си: "Какво иска да ни каже творецът?", пита приятелка. "Как ще опишеш това утре?", подхвърля сестра ми. "Провокативно", чувам зад гърба си... Истината е, че аз самата съм объркана, щастлива, засрамена, впечатлена, защото присъствах на нещо, за което социалните мрежи няма да са на едно мнение! Ще има хора, които ще видят само пошлото, провокативното, ще си сложат лепенка на очите и ушите, а по-чувствителните могат и да се изповядат. Съществуват и други, в които изкуството ще надделее и ще се водят много спорове за това какво наистина е искал да каже авторът. За мен това ще бъде завършекът на една много цветна музикална година, в която Till Linderman и неговият Meine Welt са звездата върху елхата.
А съзнанието ми - явно силно превъзбудено след това преживяване, ще сънува кошмари, в които лошото все не се появява. Но усещането, че е там, изпълва цялото пространство. Както спектакълът Mein Welt 2025 обърка възприятието за еротика, изкуство, пошлост, истина и още нещо.
Сетлист:
1. Intro: Meine Welt
2. Fat (Lindemann song)
3. Und die Engel singen
4. Schweiß
5. Altes Fleisch
6. Golden Shower (Lindemann song)
7. Sport frei
8. Tanzlehrerin
9. Blut (Lindemann song)
10. Allesfresser (Lindemann song)
11. Prostitution
12. Praise Abort (Lindemann song)
13. Platz Eins (Lindemann song)
14. Du hast kein Herz
15. Skills in Pills (Lindemann song)
Бис:
16. Fish On
17. Übers Meer
18. Knebel
19. Ichhasse Kinder
Outro: Home Sweet Home (Lindemann song)
Снимка: Fest Team

Коментари