Hot Since 82 пристига за вълнуващо парти в София през декември
Дино Мерлин със специален поздрав за България преди концерта с Желко Йоксимович
Константин Костов, Христо Йоцов и Плевенската филхармония с авторски концерти в Добрич и Варна
David Garrett в Пловдив: Златни изживявания и премиум емоции с новите билети
Мария Илиева с нова международна награда и дата за голям концерт догодина
Японската сензация Kyoto Jazz Massive пристига за първия си концерт у нас
Pettersson & Frederiksson специални гости на фолк метълите Faun в България
Till Lindemann, фронтменът на Rammstein, със солов концерт у нас догодина
Ali с дългоочаквания си дебютен албум и неочаквани гости в столичния клуб "Строежа" на 23 ноември
Тони събра най-големите си хитове в ексклузивния албум "Пробуждане"
Б.Т.Р. с втори концерт в зала 1 на НДК и нов сингъл
Embrace By Dark преди специалното шоу на Rotting Christ в София

Почина грандът на джаза Уейн Шортър


Почина грандът на джаза Уейн Шортър

1593

Американският саксофонист Уейн Шортър (Wayne Shorter), който е автор на някои от най-прочутите джаз композиции и който промени звученето на джаза през 60-те години на миналия век, преди да премине към фюжъна, почина на 89-годишна възраст, съобщиха световните агенции. 

Колосът се присъедини към небесния оркестър на 89-годишна възраст.  

Шортър се прочува като тенор саксофонист заедно с барабаниста Арт Блейки в края на 50-те години на миналия век. Той се присъединява към тромпетиста Майлс Дейвис през 60-те години и заедно с пианиста Хърби Хенкок, контрабасиста Рон Картър и барабаниста Тони Уилямс образуват влиятелния квинтет. Записват знакови албуми, сред които "E.S.P." (1965), "Miles Smiles" (1967), "Miles In The Sky" (1968), "Filles de Kilimanjaro" (1968), "In A Silent Way" (1969) и "Bitches Brew" (1970).

Шортър е освен това композитор, чиято дейност драматично променя звученето на втория т.н. "велик джаз квинтет" на титаничния Майлс. Неговите пиеси и изпълнения на живо впоследствие залягат в основата на дейността на могъщата джаз-рок формация Уедър Рипорт през 70-те. Основните композиции за тази група са на също покойния Джо Завинул и Уейн Шортър. Завинул е привлечен от смесването на джаз и рок, когато чува пиесата "Nefertiti" на Шортър в едноименната тава на Майлс от 1968 година. Завинул записва няколко мелодии в подобен дух - с продължителни тонове, дейна ритмична група и плавни линии, внушаващи пасторално чувство.

Двамата имат предпочитания към композиционния стил на композиторите-импресионисти Клод Дебюси и Морис Равел. Доказателство за това са мелодиите от продължителни тонове, които сякаш плават и извикват пасторални сцени. Някои значими примери за тази техника се срещат в "Orange Lady" (Уедър Рипорт), където сопрано саксът на Шортър и басът с лък на Мирослав Витоус излагат мелодията в унисон, в "Dr. Honoris Causa"(Завинул), където саксофонът излага спокойна мелодия в унисон с флейтата и тромпета, и в "Will", в която английският рог и басът свирят темата в унисон с латиноамериканската ритмика. Макар тази музика понякога да напомня Дебюси, Равел, Вон Уилямс, Арън Коуплънд или Мортън Гулд, изпълненията на Уедър Рипорт се отличават от творбите на тези композитори на "класическа" музика по сложната многопластовост от ритмичните образци, скрити под мелодическите линии.    

Тонът на Уейн Шортър е тъмен - обикновено без вибрато, с широка, стегната повърхност, съобразно настроението на конкретната пиеса.  

Снимка: Guy Van de Poel за Jazz It 

Още от Джаз/Блус


Mysound.bg
Реклама

Галерия


Любо Киров - "Ново сърце"

Видео


Албуми


Любо Киров - "Ново сърце"

Скоростта, с която Любо Киров разпродава концерти в огромни зали и създава нова музика, е завидна.През последните...

Най-четени новини


виж всички