В навечерието на нашия национален празник 24 май, Денят на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура, и на славянската книжовност, тази година решихме в "Картини от една изложба" да дадем гласност на най-новата творба на изтъкнат български творец с непреходна стойност, обяви традиционният водещ на меломанското предаване Сергей Шишов.
И това е Николай Иванов ОМ, който е сред предпочитаните автори в него. Знаем го като композитор, изпълнител и художник, чието творческо кредо е синтез между традиция и модерност. Той твори в отворено поле от стилистики, простиращи се между интензивна работа с музика – концерти, музикален съпровод за филми и балет, джаз и авангард, езотерична музика и електронни стилове – и фрески, мозайки и кавалетна живопис, а дори и реставрация на сгради, особено в последно време.
Ето как Николай разказва предисторията на албума "Пасторални картини от България": "Идеята да обединя определени композиции от различни периоди в албума "Пасторални картини от България" узряваше бавно и беше целенасочено вдъхновена от две много важни за мен творчески пътеки в работата ми: влиянието на българската природа и развитието ми като филмов композитор. Основен поврат в творческата ми работа, който събира тези две линии в узряло произведение, беше албумът, издаден от немската компания Erdenklang и Ули Рютцел през 1997 година, и озаглавен "Ритуални места в България", с творчески, графичен и текстови замисъл, изцяло повлиян от продуцента. В тези музикални пиеси въздействието на определени места със сакрално излъчване беше конкретно и същевременно за първи път в пълнота се реализира моят личен синтетичен музикално-изобразителен стил, който много сполучливо беше вписан в етикета на серията от тези албуми в каталога като "Cross Culture".
Албумът получи световно разпространение и едно от многобройните ревюта отразява много точно усещането и въздействието на тази музика: "Три основни потока са обединени заедно: българският фолклор, ню ейдж и влиянието на Art Ensemble Оf Chicago. Птичи песни под сини небеса, зелен летен ден, изпълнен с живот… Буреносни облаци, родени в преобладаващи Бахови акорди...Вълшебството на високите заснежени планини... Овчар, свирещ на кавал на стадото си под обедното слънце. Неизразима с думи песен, бликнала от глъбините на историята на тази древна земя... Тръпчивият вкус на добре отлежало в дъбови бъчви червено вино…", "Джаз Ню Зийланд".
Впоследствие развитието ми все повече усъвършенстваше това първо постижение. Паралелната ми работа по документални филми за планини, легенди, манастири, иконостаси, природа, български знакови личности и други, дадоха огромен материал за вдъхновение. Същевременно работех по най-различни проекти, изобразяващи България в образи, като фотографиите на Георги Величков, проектите на фотографа пътешественик Юлиан Ангелов, на фотографа пътешественик Емил Данаилов и други - те бяха за мен мост към детайлното опознаване на родната ми страна. Заедно с многобройните мои лични обиколки по планини и поля, всичко това беше едно огромно вдъхновение за творчество, незаменимо вдъхновение, и пряк път за изливаща се музика, която няма нужда да се обяснява и коментира. Красотата на България е магична и духовна, на сравнително малко място е събрано огромно многообразие от красиви картини. Неслучайно винаги, когато се завръщах от концертните си пътешествия в Далечния Изток, Африка или Севера, в главата ми зазвучаваше "Мила Родино, ти си земен рай"...
И ето каква е концепцията на албума: "Макар и близък до албумите ми от ранни години и най-вече до "Ритуални места в България", за което вече стана дума, като реализация и като изграждане "Пасторални картини от България" е нещо доста по-различно и то най-вече като концептуална идея. Чистотата на музикалната тъкан, която успях да реализирам тук и то воден от мистичната концепция за вибрационното излъчване на всичко около нас, е пряко свързана с конкретни места и тяхното въздействие, усетено от мен. Цялото проявление е всъщност "запис" на едни или други вибрации, които по-сетивните усещат, "четат" и "чуват". Във всичко наоколо – планини, гори, езера и реки, градове и усамотени места – се чува гласът на проявената вибрация.
Конкретната ми работа за няколко филма е в основата на повечето музикални теми и свързаните с тях частици от България. "Пет разказа за един разстрел" (Вапцаров) и "Делтата на Дунав-Европолис" на Костадин Бонев, "Затворената линия" и "Северозапада, неизтребими образи" на Константин Занков, както и няколко други проекта в подобна посока станаха музикалната основа, по-късно преформатирана в музикален албум. Стилистично това е отново "Cross Culture" и смес от ню ейдж, "contemporary classic", "ambient" и "ethno", като основната цел е фолклорът да присъства "скрито", само интонационно, а неравноделните размери понякога не се усещат като такива и стоят като основа на една съвсем различна красива музика. Неизбежна е нотката на тъга и меланхолия, които са директно повлияни от картините на твърде много разруха и изоставени тъжни места, но това е реалната ни съвременна България.
Така тази музика е резултат от гласовете или шепота на различни места. Всичко наоколо звучи и ни "пее" със свой собствен глас. Понякога чуваме гласа на отминали времена и хора, които са били на тези места. Може би най-велика е музиката на тихите и уединени места – те звучат с най-нежен и фин обертон. На тези места от нас излизат най-красивите и добри идеи и чувства. Всичко, което живее в дълбините на нашата душа, изскача на повърхността и се превръща в извисена музика и поезия. Тогава идва ненарушимата хармония... силно усещаната връзка с нашите корени и чувството за пълнота", завършва Николай Иванов ОМ.
Албумът "Пасторални картини от България" ще бъде представен в предаването "Картини от една изложба®" на програма "Хоризонт" по БНР в събота, 21 май, след новините от 16.00 ч., и това ще бъде неговата радиопремиера.
Коментари