'We Sold Our Souls To Metal'' е заглавието на песен от последния засега албум на Soulfly ''Archangel'' от 2015. Ще я свирят тази вечер в София, ще свирят и други песни от диска.
Soulfly тръгва като проект след като Max Cavalera взима съдбоносното решение да напусне Sepultura през 1996 г., когато губи доведения си син Dana Wells. Днес, повече от 20 години по-късно, той се държи здраво за Soulfly, както и за семейството си, с което е обграден дори по време на дългите турнета с групата. В настоящия състав на Soulfly един от синовете на Max свири на барабани. Това е Zyon Cavalera. Както е извеcтно, пък съпругата на Max - Gloria, е мениджър на бандата и тя винаги е до него. Всъщност Max си тръгва от Sepultura, защото жена му е уволненa от останалите членове на бандата. Тук са дори и внуците на двойката. Едно от тях на видима възраст около 5 годинки излиза на сцената към края на сета и изкрещява на микрофона нещо от сорта на: "Fuck the music industry" или пък "Save the music industry" - не успявам да чуя точно.
Изумително е как голямата фамилия пътува в найтлайнера сякаш това е техният истински дом. Zyon е на път с майка си и баща си още като бебе. Той е роден през 1993 г., а тоновето на сърцето му чуваме като интро в албума на Sepultura ''Chaos A.D.'' Това да си в историята още преди да си се родил.
На 6 юли Soulfly са тук, в София, за поредния си концерт. Дали заради избор на зала, дали заради вече отпускарския сезон, заради името на организатора или пък от пренасищане, публиката не е с тази численост, която очакваме да видим, когато на сцената ще се качи легендарна фигура като тази на Max Cavalera. Max Cavalera е легенда, да. Той ще свири песни на големите Sepultura, това също е вярно, както и че немалко фенове все още не могат да приемат за правилно решението му да изостави собствената си банда точно в нейния пик. Но много хора са тук в „Универсиада“ заради мето му, заради шанса да пеят някои класики на Seputlura заедно с оригиналния глас на голямата бразилска машина. Но да не се лъжем, това тук не е Sepultura и да се понесем на концерт на Soulfly с очаквания да гледаме по-горе цитираната група е нелепо.
В началото на сета на Soulfly си казвам: ''Избушена работа'', но впоследствие след като е очевидно, че Max се е стегнал от предното си гостуване у нас, изглежда чист откъм разни субстанции и доста по-съсредоточен в свиренето. Прави добро впечатление, че си е наложил дисциплина и това се отразило на кондицията му като цяло, дори ако щете по отношение на килограмите му. Но това не е наша работа в крайна сметка. Той гази като валяк. Той има право да бъде себе си и не му пука какво мислите нито за ню метъл забежката му в началото на Soulfly албума на групата от 2000 г. ''Primitive'', нито за импровизациите на тема Sepultura по време на концертите на Soulfly.
Знаете, че по принцип в сетлиста присъстват класики на Soulfly от дебютния едноименен албум от 1998 г. ''No Hope=No Fear'', ''Umbabarauma'' (кавър на Jorge Ben Jor)'', ''Bleed'', ''Eye For An Eye'', и те карат тълпата да полудява от скачане и всякакви чупки, но има и моменти на яка куфня, на пого и племенни танци. Има и нова песен ''The Summoning'', има и сепултурско ''Refuse/Resist''. Започваме с ''Prophecy'' от едноименния диск от 2004 г. и ''Frontlines'' от по-тежкия по трашарски ''Dark Ages'' (2005) и като минаваме през ''Back To The Primitive''вече сме разклатили пода на спортната зала, която е като сауна. Все пак благодарим на организаторите от М.E. Music и не спираме да правим онези нашите си упражнения за врат, ръце и каквото там се сетите.
Очаквано ''Jumpdafuckup''(''Primitive'', 2000) /''Eye For An Eye' 'май носят най-голямото избухване пред сцената в самия край на шоуто, което е много динамично, много потно и с много разлята бира. В един момент, когато вече залата ври и кипи, Max ни подканя да скандираме името на групата като футоблни запалянковци. Сещате се тип олеее-оле-оле-олеее... we are the champs. Да, ама не. Не че не крещим с пълни гърла, ами че Бразилия тъкмо са паднали от Белгия на Световноно по футбол. Тази футболна среща Max е гледал редом до Тити Папазов на екрана в кафенето... Затова и излизането на Soulfly се забавя.
Преди това добре са ни подгряли две други банди. Родните индъстриъл герои Alien Industry и руснаците Rhemorha.
Наистина изборът на Alien за подграваща шоуто банда е приятна изненада. Нашите момчета излизат под отровна зелена светлина, докато хората още се точат в залата. Те не са извънземни, но сякаш са от друго време. Истински новaтoри на българската сцена по онова време, звучат актуално и днес. Правят чудесен сет без да се напрягат. Композициите им звучат по-тежко изпълнени на живо, отколкото на запис. Срещат одобрението на феновете.
Rhemorha са общо взето енергични, напомпани и забиват по пантерски. Следва дълга пауза и време за хедлайн сета на Soulfly. Петъчната вечер е изиграна добре и е време да посрещнем изгрева на съботата с купон по домашному, защото след такова скачане трудно се заспива.
И в края, ще спомена между другото, ‘щото нали то е ясно: върти-сучи пак ще стигнем до темата Sepultura, че преди няколко дена излезе новина за плановете на братята Cavalera Igor и Max да направят турне, на което да свирят песни от емблематичните албуми на Sepultura ''Beneath The Remains'' (1989) и ''Arise'' (1991). Всъщност тази братска задруга заработи миналата година, когато те двамата направиха световна обиколка под шапката ''Return To The Roots'', на която в компанията на още добри музиканти представяха ''Roots'' (1996 г.) на Seputlura така че схемата е ясна и определено ще е успешна. Олдскуул феновете със сигурност ще подкрепят и това ще е страшен кеф за онези от тях, които не са имали възможност да гледат Sepultura в - ще го наречем оригиналния състав, на Seputlura с братята (виж снимки в галерията), и няма да му мислим много.
Оставаме в очакване това да се случи и както се казва: да ни огpее и нас.
Cнимка : Албена Цолова-Бета
Коментари